EU-domstolen – fråga om nationell lagstiftning som likställer sjötransporter med järnvägstransporter (Kollektivtrafikförordningen, direktupphandling)
Upphandlande myndigheter har en skyldighet att beakta samtliga omständigheter vid bedömningen av om ett anbud är onormalt lågt (Onormalt lågt anbud, LUFS)
EU-domstolen: Om rekvisiten för uteslutning inte är uppfyllda kan likabehandlingsprincipen användas för att underkänna ett anbud som inte är självständigt eller oberoende (Uteslutning, LUF, Självständiga och oberoende anbud)
EU-domstolen uttalar sig om sociala tjänster (Idéburen välfärd, proportionalitetsprincipen, sociala tjänster)
EU-domstolen uttalar sig bland annat om likvärdighetsprincipen och tillgången till effektiva och snabba rättsmedel (Coopservice, Direktupphandling, Ramavtal, Rättsmedel)
EU-domstolen uttalar sig om undantaget för vissa tjänster inom områdena civilt försvar, räddningstjänst och förebyggande av fara (Undantag, Undantag från LOU)
EU-domstolen – In house-undantaget inte tillämpligt när ett bolag, som tilldelats ett kontrakt med stöd av undantaget, fusioneras in i ett annat bolag som fortsätter att fullgöra kontraktet och som inte ägs av den upphandlande myndighet som ursprungligen tilldelat kontraktet (Intern upphandling, byte av part)
EU-domstolen – Italiensk lag stred mot direktivet i fråga om krav på leverantör som deltar i upphandling genom att lämna anbud i grupp (Gemensamt anbud)
EU-domstolen: fristen för att väcka talan börjar inte löpa förrän anbudsgivaren underrättats om skälen för enhetens beslut (LUF, upphandlingsprocess, tidsfrist)
EU-domstolen: Leverantörsbyte vid konkurs – tillgångar behöver inte medfölja vid övertagandet, det räcker med att den nya leverantören övertar rättigheter och skyldigheter enligt ramavtalet (ändring av avtal, partsbyte)
EU-domstolen – Det är de upphandlande myndigheterna som har bäst förutsättningar för att bedöma sina egna behov och har ett stort skönsmässigt utrymme att utforma kvalificeringskrav (kvalificeringskrav)
EU-domstolen – Även en leverantör kan tvingas betala upphandlingsböter vid en väsentlig ändring av kontrakt utan ny upphandling
EU-domstolen prövar rättssäkerheten i om ungersk bestämmelse om böter för upphandlingsfel gavs retroaktiv verkan
EU-domstolen – upphandlande myndighet måste göra en egen bedömning vid uteslutning på grund av avtalsbrott mot ett tidigare offentligt kontrakt, self cleaning åtgärder måste beaktas
EU-domstolen – begränsning av andel arbete att lägga ut på underentreprenad är inte förenlig med unionsrätten
EU-domstolen – anbudsgivare som väcker talan om ömsesidig uteslutning måste få sin talan prövad i sak
EU-domstolen – statens ansvar för skador till följd av åsidosättanden av unionsrätten av en nationell domstol som dömer i sista instans
EU-domstolen – Medlemsstaterna får inte hindra upphandlande myndigheter från att tillämpa de frivilliga uteslutningsgrunderna i vissa fall
Förändringar i anbudsgivarens identitet behöver inte innebära ett åsidosättande av likabehandlingsprincipen – fusion av ytterligare en (kvalificerad) anbudssökande var förenligt med krav på identitet
EU-domstolen – vissa juridiska tjänster tillhandahållna av advokater samt vissa skiljemanna- och förlikningstjänster är så speciella (har sådana objektiva särdrag) att undantag från lagen är nödvändigt. Strider inte mot principerna om likabehandling
EU-domstolen utvecklar principerna om rättssäkerhet, likabehandling och öppenhet – hur anbudsformulärets utformning påverkar möjligheter och skyldigheter
EU-domstolen – upphandlande myndigheter som inte är parter i ramavtal, men som kan identifieras som kommande avropande myndigheter, måste ange den kvantitet de kan komma att avropa senare
EU-domstolen – fråga om talerätt för leverantör som inte lämnat anbud på grund av vad denne anser som utestängande krav
EU-domstolen – Missad förhandsannons vid upphandling av kollektivtrafik medför inte nödvändigtvis ogiltigförklaring av avtalet
EU-domstolen – Krav på visst antal poäng i teknisk utvärdering för att gå vidare till prisutvärdering tillåtet i ett öppet förfarande
EU-domstolen – Upphandlande myndighet är skyldig att kontrollera och åtgärda eventuella fel i upphandlingen, om den får kännedom om objektiva omständigheter som medför att det kan ifrågasättas om anbuden är oberoende och självständiga
Rätten till prövning får inte inskränkas, inte heller möjligheten eller skyldigheten att begära förhandsavgörande samt EU-domstolens klara svar på att tolkningsfråga ska tillämpas
EU-domstolen tydliggör att rätten att åberopa annans kapacitet är vidsträckt och att transparensprincipen kräver att uteslutningsgrund tydligt ska kunna utläsas av upphandlingsdokumenten eller lag samt fråga om avhjälpande av brist
EU-domstolen reder ut begreppet offentligt kontrakt i ett öppet system à la auktorisationssystem (till skillnad från ramavtal)
EU-domstolen: Myndigheterna behöver inte offentliggöra sina beräkningsmetoder, metoderna får dock inte leda till att tilldelningskriterierna eller dess relativa vikt ändras
EU-domstolen: En upphandlande myndighet får inte ställa upp krav på att anbudsgivare ska fullgöra viss del av entreprenaden med egna resurser
EU-domstolen – Nationell lagstiftning som medger automatisk förlängning av koncession avseende offentligt ägd fast egendom ansågs strida mot EU-rätten
EU-domstolen slår bland annat fast att direkt effekt gäller för viss artikel men bara mot offentligt styrda organ eller sådana som utför allmännyttig tjänst
EU-domstolen – Bestämmelser om ekonomisk och finansiell ställning i äldre upphandlingsdirektiv gäller inte för tilldelning av tjänstekoncession inom spelområdet
EU-domstolen slår fast att förlikningsavtal, som ersätter upphandlat avtal, kan strida mot likabehandlings-, transparens- och icke-diskrimineringsprinciperna och måste upphandlas
EU-domstolen – Nationella regler som krav på att ställa en garanti för gott uppförande för att få överpröva en upphandling är förenligt med stadgan och rättsmedelsdirektiv
EU-domstolen – begäran om förhandsavgörande från Italien avvisas, upphandlingen saknade gränsöverskridande intresse
EU-domstol – medlemsstat som infört strängare regler för uteslutning än direktivet är skyldigt att hålla fast vid dessa
EU-domstolen – Det är upp till medlemsstaterna att besluta hur grunderna för uteslutning ska tillämpas, men vad som anges i förfrågningsunderlaget ska alltid följas