Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

EU-domstolen – In house-undantaget inte tillämpligt när ett bolag, som tilldelats ett kontrakt med stöd av undantaget, fusioneras in i ett annat bolag som fortsätter att fullgöra kontraktet och som inte ägs av den upphandlande myndighet som ursprungligen tilldelat kontraktet (Intern upphandling, byte av part)

EU-domstolen, 2022-05-12, Mål nr C-719/20, Byte av part, Intern upphandling

En italiensk kommun (A) tilldelade bolag (B) ett kontrakt för avfallshantering. Tjänsten utfördes av bolagets dotterbolag (C). Vid tilldelningen av kontraktet var B ett aktiebolag som ägdes av ett antal kommuner, bland andra A.

Tilldelningen skedde med stöd av in house-undantaget. Under fullgörandet hamnade B i ekonomiska svårigheter. Det beslutades att B skulle gå ihop med ett annat bolag. Efter ett upphandlingsförfarande valdes ett bolag (D) ut som fusionspartner. B gick upp i D. Kommunerna som ägt andelar i B överlät dessa till D och förvärvade en motsvarande del i D. A förvärvade dock inga andelar i D.

Kontraktet övertogs av D, och C fortsatte fullgöra uppdraget som ett dotterbolag till D i stället. Den offentliga enhet som var behörig att tillhandahålla tjänster för avfallshantering i A godkände att D skulle fortsätta tillhandahålla tjänsterna.

Frågan EU-domstolen hade att pröva var om LOU-direktivet utgör hinder mot att ett kontrakt som tilldelats genom en in house-tilldelning automatiskt fullföljs av den ekonomiska aktör som har förvärvat den ursprungliga leverantören, när den aktuella upphandlande myndigheten inte har någon kontroll över denna ekonomiska aktör och inte innehar någon ägarandel. 

EU-domstolen konstaterade att när ett offentligt kontrakt tilldelas med stöd av in house-undantaget kan det förhållandet att en annan ekonomisk aktör förvärvar det bolag som tilldelats kontraktet ses som en grundläggande förändring av villkoren för kontraktet. En sådan ändring kan medföra att kriterierna för undantaget inte längre är uppfyllda, varvid kontraktet inte kan fullgöras utan att ett upphandlingsförfarande genomförs.

Bestämmelsen om leverantörsbyte är inte tillämplig i förhållande till kontrakt som tilldelats med stöd av in house-undantaget eftersom en sådan tilldelning skett utan ett föregående upphandlingsförfarande.

Vid tidpunkten för beslutet utövade inte A någon kontroll över D. A ägde inga aktier i D och var inte heller representerad i bolagets beslutande organ. D var dessutom i stor utsträckning öppet för privat ägande.

In house-undantaget var således inte tillämpligt, varför D inte hade rätt att fullgöra kontraktet utan att ett upphandlingsförfarande genomförts.

Anna Ulfsdotter

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna