Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • CV-databas
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Domstolskoll
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Genomförda konferenser
      • Purchase to pay | 11 feb 2020
      • Praxisdagen Malmö
      • Praxisdagen Stockholm
      • Anbudsdagen
      • Hearing • Malmö • Förenklingar
      • Hearing • 18 juni • Förenklingar
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Jobbiga frågor ger bättre upphandling

Frågor och svar kan vara en jobbig fas i upphandlingen, speciellt om frågorna kommer sent och förarbetet inte har varit optimalt. Men det är också en bra källa till kunskap för bättre upphandlingar, skriver Sofia Elmeholt.

Jag tror många upphandlare känner igen sig i att när vi väl tryckt på knappen ”Annonsera” då slappnar vi av lite och tänker äntligen! Det är en milstolpe i projektet som ofta är fetmarkerad och det känns som att en stor del av upphandlingen är klar. Men ibland är det som att det är här det börjar. Det märks om inte annat när frågorna börjar rulla in.  Att tro att annonseringstiden är en tid att slappna av eller en tid att tänka på annat än just den aktuella upphandlingen är önsketänkande. Beroende på grundarbetet kan det bli få frågor eller helt orimligt många frågor. Frågor som gör att det känns som att man drunknar.

Det är tacksamt när frågorna kommer i ett tidigt skede i upphandlingen, särskilt om det är adekvata frågor som kan vara helt avgörande för upphandlingens utgång. Men det är inte alltid så det går till. För leverantörer handlar frågor och svar under annonseringstiden om taktik och strategier. Ska vi ställa denna fråga? När ska vi ställa frågan? Ska vi låta någon annan ställa frågor först? Ger vi andra anbudsgivare information de kan dra nytta av om vi ställer denna fråga? Det kan gå några vändor inom anbudsgruppen innan frågor ställs. Detta kan vara en anledning till att frågorna oftast kommer i slutet av annonseringstiden.

 Bland frågor och svar avslöjas otydligheter och områden för förbättringar

Många av oss upphandlare tittar på andra myndigheters upphandlingar när vi startar ett nytt upphandlingsprojekt. Då får vi inte glömma att titta på alla frågor och svar, där avslöjas otydligheter och förbättringsområden för upphandlingen. Min reflektion är att många frågor handlar om att underlaget för kravställningen inte är tillräckligt.

Ett krav som skrivits utan kännedom om marknaden ger en otydlighet och förvirring hos anbudsgivarna. För att förebygga detta är det bra att inför upphandlingen inte bara fråga potentiella anbudsgivare om de rekommenderar någon bra upphandling som vi kan ha som referensmaterial, utan även fråga vilka frågor som anbudsgivarna ofta ställer i upphandlingarna. Vilka kryphål finns det, var finns otydligheterna och tolkningsmöjligheterna? Vad ska vi vara extra tydliga kring?

Att tolka frågor och svar från tidigare upphandlingar är en viktig del av marknadsanalysen och för att skriva bra upphandlingsunderlag. De hjälper oss att förstå marknaden och leverantörerna och vi lyckas därmed med bättre affärer för offentlig sektor!

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Åsikter på sajten

  • Växlar över till ny LOVEn intressant fråga som inte diskuteras är den beroendeställning den arbetssökande har till KROM leverantören! Har det diskuterats aktivt och...
  • Växlar över till ny LOVVi har en ganska tät dialog med branschen genom leverantörsforum som sker på branschnivå med Almega kompetensföretagen, Almega utbildningsföretagen, Företagarna...
  • Nystartade företag särbehandlasJag fick en kommentar på min text som kan sammanfattas så här. Texten anger att ”Anbudsgivande företag ska ha tre...
  • ”Klokt att inte överklaga”Nu har jag bara läst domen snabbt, men det verkar som att käranden fick det fulla positiva kontraktsintresset via "realistiskt...
  • Drog igång debatt om överprövningarHåller med föregående inlägg, i Malmö får man aldrig rätt vid överprovning endast ett diffust dom för att förvirra leverantören....
  • Preklusionsfrist under anbudstidenDelar panelens bedömning. Det finns många förslag på området att minska mängden överprövningar, såsom preklusionsfrist samt att införa en nominell...
  • Preklusionsfrist under anbudstidenFörstår att advokaterna inte gillar förslaget, man sågar inte av den grenen man sitter på. Har vid några tillfällen råkat...
  • Preklusionsfrist under anbudstidenPrecis . Har råkat ut för samma argument som Per ovan. Orimliga eller krav som inte är tekniskt försvarbara ställs...
  • HFD prövar utebliven takvolymTja Östen. Att UM köper större volymer än vad som framgått är absolut ett nöjaktigt problem för antagen leverantör. Problemet...
  • Preklusionsfrist under anbudstidenHej. Mellanvägen är orimlig. De fall jag råkar ut för är upphandlare som önskar en leverantör och har ställ oproportionerliga...

Senaste inläggen

  • Får bättre grepp om elavtalen
  • Flexibility is the new black
  • Checklista för hållbar upphandling
  • Växlar över till ny LOV
  • Ställ krav på att bevara grönområden
  • ”Klokt att inte överklaga”
  • Ny utredning om utkontraktering
  • Skälig tid för att komma in med anbud
  • VGR svänger om karenskrav
  • Hot och risker inför en upphandling
  • Klarade mål om fler upphandlingar
  • Preklusionsfrist under anbudstiden
  • Nystartade företag särbehandlas
  • HFD prövar utebliven takvolym
  • Bra statistik blir ännu bättre nästa år
Bo Nordlin

Bo Nordlin, tidigare chefredaktör för Upphandling24, startade i september 2015 Inköpsrådet. Det är en ny sajt med fokus på inköp och upphandling och med större djup och mer analys.

Inköpsrådet är en sajt för kunskapsutbyte både mellan inköpare och upphandlare, men också mellan köpare och säljare.

Vill du hålla dig uppdaterad om vad som händer med Inköpsrådet, prenumerera då på vårt kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Vill du veta mer? Läs då om Inköpsrådets mål och vilka vi är.

Du kan också följa oss på Twitter, Facebook och Linkedin.

Vår integritets- och personuppgiftspolicy hittar du här.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Få fart på er avtals­förvaltning | 9 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 15 mars
  • Upphandla funktion i praktiken | 18 mars
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 23 mars 2021
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 21-22 april 2021
  • Hantera överprövningar | våren 2021
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 11 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 20-21 oktober