Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • CV-databas
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Domstolskoll
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Genomförda konferenser
      • Purchase to pay | 11 feb 2020
      • Praxisdagen Malmö
      • Praxisdagen Stockholm
      • Anbudsdagen
      • Hearing • Malmö • Förenklingar
      • Hearing • 18 juni • Förenklingar
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Så funkar sekretess

Offentlig upphandling är generellt just offentlig. Alla handlingar är tillgängliga för alla när upphandlingen är avslutad. Samtidigt finns sekretesslagstiftningen som gör att delar av anbud kan hemligstämplas. Ida-Maria Andersson och Sara Dahlén reder ut balansgången mellan offentlighet och sekretess.

Inom offentlig upphandling råder en ständig dragkamp mellan sekretess och offentlighetsprincipen. Offentlighetsprincipen innebär att myndigheters verksamhet ska ske öppet och att alla har rätt att ta del av allmänna handlingar. Offentlighets- och sekretesslagen (OSL) medför dock begränsningar i rätten att ta del av allmänna handlingar. Om en allmän handling är helt eller delvis sekretessbelagd är det förbjudet att föra vidare information från handlingen.

Huvudregeln är att alla handlingar blir offentliga efter tilldelning i en offentlig upphandling. En handling kan dock sekretessbeläggas enligt OSL om det allmänna (staten, samhället) eller den enskilde (ett företag eller en privatperson) kan antas lida skada om uppgiften röjs[1]. Skyddet för det allmänna är starkare än skyddet för den enskilde.

En handling förutsätts vara offentlig efter tilldelning, om inget annat har framkommit. Det innebär att anbudsgivare i sekretessbegäran måste ange en speciell omständighet eller särskilda förhållanden som skäl för att sekretess ska gälla. Motiveringen i sekretessbegäran är avgörande för om sekretess beviljas. Vi rekommenderar anbudsgivare att på ett tydligt och konkret sätt motivera på vilket sätt ni lider skada om en viss uppgift i ert anbud röjs samt att ni preciserar skadan för varje uppgift ni begär sekretess för. En generell begäran om sekretess är oftast inte tillräcklig.

Praxis ger en bra ledning kring vilka uppgifter i ett anbud som kan beläggas med sekretess. Priser på artikelnivå, referenser (namn på uppdragsgivare och kontaktperson), CV (namn), uppgifter om arbetsprocesser och delar av miljö- eller kvalitetsledningssystem har ansetts vara motiverat att sekretessbelägga.

Sekretess är snårigt. Här är några hållpunkter:

  • Om endast en anbudsgivare begär sekretess för en viss uppgift i sitt anbud rekommenderar vi upphandlande myndighet att sekretessbelägga samma uppgift för samtliga anbudsgivare, även för dem som inte har begärt sekretess för uppgiften.  Det  är myndighetens skyldighet att sekretessbelägga uppgifter ”om det av särskild anledning kan antas att den enskilde lider skada om uppgiften röjs”. Det är alltså den upphandlande myndigheten som självständigt ska göra bedömningen av om uppgifter i anbudet ska sekretessbeläggas.
  • Detta eftersom röjandet av uppgiften kan leda till skada för den enskilde.
  • Ni har rätt att ta del av en konkurrents anbud till exempel inför en överprövning. Myndigheten är skyldig att beakta er begäran om att ta del av handlingar skyndsamt. Enligt JO innebär skyndsamt inom 24 timmar. Ett avslag på en begäran om att få ta del av handlingar kan överklagas till kammarrätten.
  • Om ni har begärt sekretess för delar av ert anbud, men dessa ändå lämnas ut går det inte att överklaga beslutet. Det är dock möjligt att driva en skadeståndsprocess mot den upphandlande myndigheten för den skada ni lidit för att handlingen har lämnats ut.
  • Myndigheten ska göra en självständig sekretessprövning för varje enskild uppgift i anbudet. Det innebär att anbudsgivare kan begära separata sekretessbeslut för varje enskild uppgift.
  • Det är fullt möjligt att begära sekretess för sekretessbegäran.
  • Offentlighetsprincipen gäller normalt inte statliga företag som är upphandlande myndigheter eller enheter. Dessa bolag är bara skyldiga att lämna viss information, som exempelvis tilldelningsbeslutet och skälen för det. De behöver inte lämna ut handlingar eller i övrigt lämna upplysningar om en avslutad upphandling.
  • Sekretessprövningen görs först när en handling begärs utlämnad, inte när handlingen inkommer.
  • I vanliga fall kan en handling i sin helhet inte beläggas med sekretess. För det fall en upphandling blir avbruten är skyddsintresset för det allmänna dock starkare. I dessa fall lämnar myndigheten därför oftast inte ut några handlingar eller information, eftersom det kan påverka upphandlingen negativt när den görs om.

Ida-Maria Andersson
Sara Dahlén

___________________

Uppdaterad 2017-11-14. Felaktiga uppgifter om vilka offentligt ägda bolag som omfattas av offentlighetsprincipen är nu rättade. Felet uppstod i redigeringen och inte av de skribenterna till texten. Inköpsrådet beklagar.

Uppdaterad 2017-11-27. Den första av hållpunkterna i punktlistan har utökats och förtydligats.

[1] 19 kap 3 § 1 st. OSL respektive 31 kap 16 § OSL

  • Upphandlingscenter Falun Borlänge-regionen söker Upphandlare

Lediga jobb

  • Upphandlingscenter Falun Borlänge-regionen söker Upphandlare
  • Upphandlare/inköpare till Medicinsk Diagnostik Karolinska
  • Göteborgs Stad söker upphandlingsjurist med förvaltningsjuridisk inriktning
  • Chalmers söker upphandlare
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
Annons

”Systemet utvecklas efter våra behov”

När PRV utvecklade en ny inköpsprocess behövde myndigheten samtidigt ett upphandlingsverktyg som ger stöd i hela den sammanhållna processen. På köpet fick myndigheten ett system som utvecklas och anpassas efter nya och framtida behov i en kreativ och konstruktiv dialog med leverantören.

Åsikter på sajten

  • Ny modell ger Täby rätt fokusStort grattis bästa Vendela! Nu är upphandlingen i ordning och reda.
  • Rättsosäkert upphandla med lägsta prisJag delar inte alls advokatens uppfattning att det skulle vara rättsosäkert med att upphandla enligt lägsta pris. Det är väl...
  • Rättsosäkert upphandla med lägsta prisHåller med, i närmast ett raljerande inlägg. Om inte som Rasmus och Jesper påpekar detta kan styrkas genom hänvisning till...
  • Rättsosäkert upphandla med lägsta prisVad baserar du din uppfattning på att övervägande del av rättsfallen skulle ge myndigheten rätt att förkasta ett för lågt...
  • Rättsosäkert upphandla med lägsta prisÄr det någon ny praxis som är så myndighetsvänlig eller var kommer den här uppfattningen ifrån? Min erfarenhet från myndighetssidan...
  • Rättsosäkert upphandla med lägsta prisBra skrivet! Det har kommit en hel del konstiga domar där anbud med låga priser förkastats på märkliga grunder. Domstolarna...
  • EU: Så motverkas anbudskartellerSå om man får en känsla av att två leverantörer samarbetar vid anbudsinlämnande (tex lämnar lika priser) så kan/ska vi...
  • DIS ordnar konsten i FalunDissa DIS för Konsten Det finns ca 7000 konstnärer i Sverige där flertalet kan leverera till det offentliga. Konstnärer är...
  • EU: Så motverkas anbudskartellerMen kan jag utesluta den nästkommande anbudsgivaren med hänvisning till otillåtet samarbete då den först tilldelade vägrar teckna kontrakt och...
  • Fossilfritt bränsle och förnybar energiAvseende mål 14: Vid upphandling av produkter som används i /nära vatten skulle man också kunna ställa krav på material...

Senaste inläggen

  • Renoverar Göteborgs klassiker
  • Rättsosäkert upphandla med lägsta pris
  • Ny modell ger Täby rätt fokus
  • Direktupphandlat avtal godkändes
  • Värna ekosystemet och mångfalden
  • Parallell inköpsresa för Eslöv
  • Säkerhetsskyddslagens krav utökas
  • Stärker arbetet för hållbarhet
  • EU: Så motverkas anbudskarteller
  • Fossilfritt bränsle och förnybar energi
  • Trappa styr östgötska blöjtransporter
  • Informationssäkerhet och uppföljning
  • DIS ordnar konsten i Falun
  • Inte särskilda skäl för 14-årig avtalstid
  • Sommartider hej då
Bo Nordlin

Bo Nordlin, tidigare chefredaktör för Upphandling24, startade i september 2015 Inköpsrådet. Det är en ny sajt med fokus på inköp och upphandling och med större djup och mer analys.

Inköpsrådet är en sajt för kunskapsutbyte både mellan inköpare och upphandlare, men också mellan köpare och säljare.

Vill du hålla dig uppdaterad om vad som händer med Inköpsrådet, prenumerera då på vårt kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Vill du veta mer? Läs då om Inköpsrådets mål och vilka vi är.

Du kan också följa oss på Twitter, Facebook och Linkedin.

Vår integritets- och personuppgiftspolicy hittar du här.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad IT-upphandlare | 21-22 april 2021
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 11 maj
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 25 maj
  • Hantera överprövningar | våren 2021
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 12 oktober
  • Leda upphandlingar effektivt | 14 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 20-21 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 9 november
  • Anbudsutvärdering – med utvärderingsmodeller och -kriterier | Hösten 2021