Upphandlingsdokumentets rubriker kan ha stor betydelse – obligatoriskt krav ansågs inte vara tillräckligt klart och tydligt utformat
Förlorande leverantör i förvaltningsrätten – glöm inte tiodagarsfristen och yrkande om interimistiskt beslut!
Avskrivning samt överlämnande av målet till förvaltningsrätten för prövning av den del av målet som avsåg avtals giltighet
Det är inte tillåtet att hänvisa till tidigare avropade volymer som saknar aktualitet eller att sätta ett högsta tak som med oproportionerlig marginal överstiger det egentliga behovet vid upphandling av ramavtal
Tilläggsavtal ingånget efter ikraftträdandet av LUK förklarades ogiltigt, att det sagts upp spelade ingen roll. OBS att detta mål har avgjorts av HFD (se HFD:s dom den 11 november 2020, mål nr 1742-20)
Användandet av både singularis och pluralis i obligatoriskt krav medförde att kravet ansågs brista i transparens
Krav på registrering av verksamhet hos Bolagsverket ansågs vara i strid med proportionalitetsprincipen (II)
Krav på registrering av verksamhet hos Bolagsverket ansågs vara i strid med proportionalitetsprincipen (I)
Utelämnande av pris i mängdförteckning medförde att anbudet inte ansågs uppfylla samtliga obligatoriska krav
Avskrivning – den upphandlande myndigheten hade ingått avtal för det aktuella anbudsområdet i upphandlingen (2)
Avskrivning – den upphandlande myndigheten hade ingått avtal för det aktuella anbudsområdet i upphandlingen (1)
Återförvisning till förvaltningsrätt – brister i prövning, avtal som yrkades ogiltiga av skulle tas in, avtalspart skulle eventuellt beredas tillfälle att yttra sig
Utvärderingsmodell som innebar att anbudspriser lägre än det angivna golvpriset räknades upp till den angivna nivån ansågs strida mot likabehandlingsprincipen
Ingen talerätt för vinnande leverantör när förvaltningsrätten förordnat att upphandlingen ska göras om på grund av att det inte kvarstår några anbud att utvärdera
Huruvida den upphandlande myndigheten borde ha insett att det förelegat en anknytning mellan anbudsgivare saknar betydelse för bedömningen av om anbuden är självständiga och oberoende
Golvpris kopplat till utvärderingsmodell ansågs strida mot likabehandlingsprincipen – men skada kunde inte visas av leverantör
Lågt anbudspris på grund av marknadsstrategiska skäl och stordriftsfördelar ansågs vara en godtagbar förklaring till ett lågt anbudspris
En upphandlande myndighet kunde – genom att presentera marknads- och expertanalyser – visa att förutsättningar för att använda ett förhandlat förfarande utan föregående annonsering varit uppfyllda
Obligatoriskt krav som innebar att anbud där styckpris för ett större mängdintervall är högre än styckpris för ett mindre mängdintervall kommer uteslutas var i strid med likabehandlingsprincipen – i strid med Golvprisdomen? HFD har meddelat PT i detta mål
Kammarrätten återförvisade mål där part inte fått tillfälle att yttra sig över uppgift som lades till grund för förvaltningsrättens avgörande
Vid leverantörsbyte måste den nya leverantören helt eller delvis ha inträtt i den tidigare leverantörens ställe
Risk för skada ansågs föreligga när det inte återstod något anbud som uppfyllde samtliga obligatoriska krav
Utvärderingsmodell som innebar konkurrens enbart i förhållande till kvalitetskriterier ansågs strida mot 16 kap. 1 § LOU (golvprisdomen)
Det finns inget hinder för den upphandlande myndigheten att under pågående överprövningsmål framställa en ny invändning om att anbudet inte uppfyller andra obligatoriska krav – överprövningsinstitutet är inte till för att myndigheten ska kunna ändra fel i tilldelningsbeslut
Betygsättningen får inte ge den upphandlande myndigheten ett för stort mått av fri prövningsrätt – fråga om förutsebarhet
Betygsättningen får inte ge den upphandlande myndigheten ett för stort mått av fri prövningsrätt – fråga om förutsebarhet
Omfattning av utredningsskyldigheten vid uteslutning – kommuniceringsskyldighet föreligger utan undantag