Fråga om utvärderingsmodell och myndighetens sätt att genomföra utvärderingen (Utvärdering, transparens, likabehandling)
Certifiering avseende miljö- och kvalitetsledning måste gälla för anbudsgivande bolag för att kunna godtas (obligatoriska krav, likabehandlingsprincipen, transparensprincipen, certifiering)
Vinnande anbudsgivare skulle inte uteslutas samt frågor om takvolym och skada – kammarrätten tillämpar HFD 2022 ref. 4 I och II (uteslutning, takvolym, skada)
Utvärderingsmodell med enbart kvalitativa kriterier, däribland referenser, och fast timpris i ramavtalsupphandling ansågs förenlig med LOU (utvärdering, pris, referenser)
Kontrakt för uppställning av fyra bilar var inte detsamma som en bussterminal – upphandlingen skulle rättas (tolkning, utvärdering)
Tilläggsavtal ingånget efter ikraftträdandet av LUK förklarades ogiltigt, att det sagts upp spelade ingen roll. OBS att detta mål har avgjorts av HFD (se HFD:s dom den 11 november 2020, mål nr 1742-20)
Återförvisning till förvaltningsrätt – brister i prövning, avtal som yrkades ogiltiga av skulle tas in, avtalspart skulle eventuellt beredas tillfälle att yttra sig
Utvärderingsmodell som innebar att anbudspriser lägre än det angivna golvpriset räknades upp till den angivna nivån ansågs strida mot likabehandlingsprincipen
Ingen talerätt för vinnande leverantör när förvaltningsrätten förordnat att upphandlingen ska göras om på grund av att det inte kvarstår några anbud att utvärdera
Huruvida den upphandlande myndigheten borde ha insett att det förelegat en anknytning mellan anbudsgivare saknar betydelse för bedömningen av om anbuden är självständiga och oberoende
Golvpris kopplat till utvärderingsmodell ansågs strida mot likabehandlingsprincipen – men skada kunde inte visas av leverantör
Lågt anbudspris på grund av marknadsstrategiska skäl och stordriftsfördelar ansågs vara en godtagbar förklaring till ett lågt anbudspris
Betygsättningen får inte ge den upphandlande myndigheten ett för stort mått av fri prövningsrätt – fråga om förutsebarhet
Betygsättningen får inte ge den upphandlande myndigheten ett för stort mått av fri prövningsrätt – fråga om förutsebarhet
En grupp leverantörer som lämnat anbud gemensamt kan tillsammans inneha auktorisation för den verksamhet som omfattas av upphandlingen
Anonymt domslut berättigade inte vinnande leverantör att överklaga dom – kammarrätten avvisade överklagandet
Idéburet offentligt partnerskap (”IOP”) – betraktades som upphandling av tjänst, som skulle upphandlas enligt LOU
Så länge utvärderingsmodell tillämpas i enlighet med upphandlingsdokument behöver exakt resultat inte redovisas – inga ovidkommande hänsyn hade tagits
Obligatoriskt krav hos förkastat anbud var visst uppfyllt ansåg kammarrätten och återförvisade målet för prövning av brister i vinnande anbud
Avtal hann slutas mindre än ett dygn mellan att avtalsspärren löpt ut och att kammarrätten hunnit fatta beslut om förbud att sluta avtal
Alla brister skulle med hänsyn till instansordningens princip prövas i förvaltningsrätten, återförvisning
Nya LUF – Mål återförvisades då avgörande fällts utan att part getts möjlighet att yttra sig över relevanta handlingar
Inte skäl att låta avtal om telefoni bestå av tvingande hänsyn till allmänintresse när parallella avtal fanns
Ingen anledning att låta sökande yttra sig om framtida tilldelningsbeslut, när det överprövade tilldelningsbeslutet hade återkallats
Oproportionerligt och godtyckligt att kräva tio referensuppgifter i prioritetsordning, när enbart en referens skulle kontrolleras och möjlighet fanns att ta annan intern referens
Nya LOU – Ingen grund för ogiltigförklaring när avtal ingåtts efter utgången av tiodagarsfristen men före kammarrätts interimistiska beslut
Olämpliga, ogiltiga eller oacceptabla anbud och förutsättningar att övergå till förhandlat förfarande utan föregående annonsering
Nya LOU – Tillåtet hänvisa till visst varumärke då det var motiverat av det som skulle anskaffas (9 kap. 6 § LOU)
Fråga om utvärderingsmodell var tillräckligt tydlig och identifierade det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet
Nya LOU – Ej grund för ogiltigförklaring av avtal som ingåtts efter utgången av den förlängda avtalsspärren