Två inköpshandläggare till Gävle kommun

Arbetsbeskrivning

Vi växer och vill ha dig med på vår utvecklingsresa! Hos oss välkomnas du till en verksamhet full av engagemang, gemenskap och framåtanda där vi tillsammans driver utveckling och skapar framgångsrika affärer. Kom och gör Gävle mer affärsmässigt tillsammans med oss!

För att klara av vårt viktiga uppdrag på bästa sätt är vår inköps- och upphandlingsenhet i en uppväxlings- och utvecklingsfas. Vi har stort fokus på tjänste- och processutveckling, hög kundservice samt att vara en professionell affärspartner inom offentliga affärer. Vårt uppdrag är att leda och utveckla kommunens inköpsarbete. För att höja vår kapacitet utökar vi enheten med tjänster inom flera olika områden.

Vi söker nu två inköpshandläggare som är en ny roll på vår enhet. Som inköpshandläggare är du första länken in till enheten. Du kommer att registrera, handlägga och administrera inkomna ärenden samt svara på inkommande frågor. Du kommer vara behjälplig med e-handel, allt från inläsning och administration till support och samverkan kring e-handelsfrågor i kommunen. Du kommer att hantera vissa kommunövergripande avtal inklusive leverantörskontakter och tillhörande administration samt hantera avtalspåminnelser som inkommer löpande. I tjänsten ingår även att hantera sekretessprövning och utlämnande av offentlig handling samt utbildning och support till våra inköpssamordnare ute i verksamheterna. I viss utsträckning kommer du att utföra direktupphandlingar och förnyad konkurrenssättning (FKU) och även hantering av dynamiska inköpssystem kan komma att ingå i tjänsten.

Du kommer att ha många interna och externa kontakter men kommer arbeta närmast den andra inköpshandläggaren och ha stöd från andra funktioner på enheten. Samarbete, bemötande och kvalité är framgångsfaktorerna i vår gemensamma värdegrund och är naturliga ledstjärnor i vårt dagliga arbete.

Här kan du läsa mer om när Mi berättar om hur det är att arbeta på inköp- och upphandlingsenheten:
https://www.gavle.se/jobba-hos-oss/vara-medarbetare-berattar/som-upphandlare-far-mi-jobba-med-allt-hon-ar-intresserad-av/

Vi söker dig som

Vi söker dig som har högskole-/universitetsutbildning alternativt yrkeshögskola som är relevant för tjänsten exempelvis inom inköp, upphandling ekonomi, juridik, logistik, IT, systemvetenskap alternativt mångårig arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som relevant för arbetsuppgifterna.

Du har erfarenhet inom området inköp och upphandling som exempelvis avtalscontroller, inköpscontroller, inköpssamordnare, upphandlare eller liknande. Du har goda kunskaper om lagen om offentlig upphandling och har kunskap och erfarenhet av att arbeta med avtalsfrågor. Har du även goda kunskaper i Excel så ser vi det som meriterande för tjänsten.

Då muntlig och skriftlig kommunikation är en stor del av ditt arbete så söker vi dig som har mycket goda kunskaper i det svenska språket. Du är pedagogisk i ditt sätt att kommunicera och kan anpassa ditt språk utifrån den tilltänkta målgruppen. Du samtalar och agerar förtroendeingivande i olika sammanhang.

Du är van och trivs med att arbeta självständigt. Du har en god förmåga att organisera, planera och prioritera ditt arbete. Du anpassar dig lätt till nya situationer har förmågan att ändra ditt syn- och förhållningssätt. Att se möjlighet i förändringar kännetecknar dig!

Du delar vår syn på att teamet är kärnan till vår trivsel och utveckling. Genom din förmåga att samarbeta väl med människor i olika funktioner och sammanhang så bidrar du till en positiv arbetsmiljö och organisationens framgång.

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi erbjuder dig

Vi erbjuder en arbetsplats med goda utvecklingsmöjligheter där just du ges möjlighet att göra skillnad
för Gävleborna, idag och imorgon.​

Ditt välmående är viktigt för oss – alla medarbetare som är anställda mer än tre månader har möjlighet
att få 1 500 kronor per år i ersättning för friskvård och motion.
Hos oss kan du känna dig trygg – som anställd i Gävle kommun omfattas du av flera olika försäkringar
via våra kollektivavtal. Till exempel ingår sjukförsäkring och arbetsskadeförsäkring. Tjänstepensionen
är en kollektivavtalad pension som betalas av Gävle kommun som din arbetsgivare.
Vi vill att du har ett hållbart arbetsliv – som anställd i Gävle kommun har du generösa semestervillkor. Som nyanställd
har du dessutom rätt till betald semester redan under ditt första anställningsår.
Din utveckling är viktig för oss – som anställd i Gävle kommun kan du ha ett kompetenskonto – till
din egen kompetensutveckling kan du avsätta del av lönen så sätter arbetsgivaren av lika stor del.

Övrigt

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt via Visma Recruit, inte via e-post eller pappersformat. Om du har skyddad identitet ber vid dig att ta kontakt med rekryterande chef, skicka inte in din ansökan digitalt.

Om du söker en deltidstjänst hos oss så finns ett beslut inom Gävle kommun som innebär att du som tillsvidareanställd medarbetare kan begära att du vill arbeta heltid. En sådan begäran kan innebära att du kan behöva utföra andra arbetsuppgifter än dina ordinarie.

Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.

Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Om arbetsplatsen

Gävle växer och är i stark utveckling. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb med goda möjligheter för dig att växa. I kuststaden Gävle har du nära till natur, kultur och upplevelser. Vill du vara med och ta Gävle in i framtiden? Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss!

Styrning och stöd Gävle har ansvaret för den strategiska utvecklingen på övergripande nivå nära politiken. Våra medarbetare jobbar med helheten och samordnar arbetet som är gemensamt för alla sektorer inom Gävle kommun.
Tillsammans gör vi Gävle hållbart och utvecklande!

Inköp- och upphandlingsenheten är en del av Näringslivsavdelningen i Gävle kommun och ansvarar för att tillsammans med näringslivsenheten möta näringslivet för att sprida kunskap om kommunens inköps- och upphandlingsverksamhet. I enhetens uppdrag ingår bland annat att ansvara för att leda, driva och utveckla primärkommunens gemensamma inköpsprocess och nödvändiga systemstöd för kommunen.

Enheten är relativt ny och växer. På enheten finns många kvalificerade funktioner som sträcker sig över hela inköpsprocessen och som tillsammans bidrar till en hög kompetens inom vårt område.

Arbetsplatsen för denna tjänst är belägen i nyrenoverade lokaler i stadshuset, endast minuterspromenad till Gävle centralstation samt till bussförbindelser. Distansarbete upp till 50% finns avtalat inom sektorn.


Ansök senast:
2024-05-05

Referensnummer:
C186098

Kontakt:
Kristina Viik, Enhetschef
Telefon: 026-17 88 51
E-post: kristina.viik@gavle.se