Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Kammarrätten instämmer inte i förvaltningsrättens bedömning avseende tolkning av ett obligatoriskt krav

Upphandling ansågs inte avslutad förrän avtal hade slutits med alla valda leverantörer

Överklagande efter att avtal tecknats – målet om ogiltighet av avtalet överlämnat till förvaltningsrätten

Myndigheterna har stor frihet att avbryta upphandling så länge sakliga skäl – att utvärderingsmodellens innebörd inte lett till det resultat som myndigheten önskade var sakligt skäl

Hänvisning till varumärke får bara ske i vissa fall

Förutsättningar för övergång till förhandlat förfarande utan föregående annonsering förelåg inte

Det är den upphandlande myndigheten som ställer kraven – inte annan myndighet!

Gott & blandat – kontrakt, avtal inom en och samma juridiska person, Hamburgundantaget

Varje beslut kan bli föremål för överprövning

Upphandlande myndighet ansågs inte ha rätt att klaga på avslag på avvisningsyrkande

Direktupphandling skulle också följa de grundläggande principerna

Proportionalitetsbedömning ska inte göras om obligatoriskt krav inte uppfyllts

Skada vid brist hänförlig till konkurrensuppsökande skedet – inte alltför högt ställt beviskrav

Efterfrågade intyg måste finnas – otillåten komplettering – rättelse

Utvärderingsmodell kan beakta yrkeserfarenhet och utbildning, men bara om upphandling av intellektuell tjänst

Börja med en prövning av om brister hänförliga till det konkurrensuppsökande skedet föreligger

Direktivkonform tolkning banade väg för tillämpning av förhandlat förfarande utan föregående annonsering vid köp av konst (konstnärliga skäl) II

Direktivkonform tolkning banade väg för tillämpning av förhandlat förfarande utan föregående annonsering vid köp av konst (konstnärliga skäl) I

Betydelsen av kryss – orent anbud

Ensamrätt av upphovsrättsliga skäl förelåg inte

Uppfyllande av obligatoriska krav

Negativt berörd leverantörs rätt att överklaga – domslutet inte sådan precis och påtaglig betydelse för leverantören att talerätt förelåg

Ingen klagorätt i mål där domskälet, men inte domslutet, går upphandlande myndighet emot

LOU kunde inte tillämpas på parternas civilrättsliga mellanhavanden – avvisning

Uppgift om antal leverantör som ramavtal skulle tecknas med saknades i upphandlingsdokumenten – upphandlingen måste göras om

Upphandlande myndighet behöver inte reglera mer i förfrågningsunderlaget än vad som krävs för att beskriva föremålet för upphandlingen

Talerätt – att en upphandling ska göras om har inte den precisa och påtagliga betydelsen att en ”inblandad leverantör” har rätt att överklaga

Inga hinder att fullgöra avtal för EM i ridsport

Avtal om anslutning till fibernät utgjorde inte en tjänstekoncession, utan en otillåten direktupphandling som inte omfattades av teleundantaget – odelbar enhet?

Nya LOU – inhämtande av förklaring till onormalt lågt anbud m.m.

Proportionalitetsbedömning av ställda krav – upphandling fick rättas då vinnande anbud antagits utan att uppfylla obligatoriska krav

Att en resurs finns inom en leverantörs koncern medför inte att leverantören förfogar över resursen – åtagande krävs

Ej annonserade upphandlingar av tolktjänster var varken ramavtalsbrott eller otillåtna direktupphandlingar

Myndighet inte skyldig att kontrollera uppgifters riktighet när omständigheterna i det enskilda fallet inte ger anledning att ifrågasätta dem

Sakidentitet gällande brister i olika anbud inte ett krav för prövning av om kravet uppfyllts eller inte i kammarrätten

Leverantör vars anbud inte uppfyller obligatoriska krav får inte beaktas

Leverantör vars anbud rätteligen har förkastats har rätt att få brister i vinnande leverantörs anbud prövade – skada

Brist hos samtliga anbud gav möjlighet att övergå till förhandlat förfarande

Avtal kan bara ogiltigförklaras om grund för ogiltigförklaring föreligger

Komplexa upphandlingsföremål kan motivera utvärderingsmodeller med subjektiva inslag

Rätt att förkasta anbud då det inte uppfyllde krav på golvpris som uppställts i syfte att förhindra ”oskäligt låga” anbud – innebar inte att leverantören fick rätt att förklara onormalt lågt anbud

Brister i samtliga anbud medför att upphandling ska göras om

Upphandlande myndighet har betydande utrymme att bedöma om en leverantör uppfyller tekniska krav

Kammarrätt oförhindrad att pröva om anbudsgivare uppfyllt krav på ekonomisk ställning efter åberopande först i denna instans

Sakligt godtagbara skäl att avbryta en upphandling med endast två leverantörer när tanken var att det skulle vara tre

Förvaltningsrätten hade gått utöver prövningsramen

Påstående om muntlig överenskommelse tillräckligt för att förlängning av avtal skulle anses ha gjorts i tid

Krav på att produkter skulle kunna avhämtas i kommunen var förenlig med LOU

Även en leverantör som rätteligen har uteslutits kan lida skada och få ansökan prövad – att överprövningen gällde avtalets giltighet och inte upphandling spelade ingen roll

Förfrågningsunderlag var tillräckligt tydligt och stred därför inte mot transparensprincipen

Inläggsnavigering

Äldre inlägg
Nyare inlägg

Lediga jobb

  • Vaxholms stad söker upphandlingschef
  • Seniora upphandlare till Örebro kommuns upphandlingsenhet
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Senaste inläggen

  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
Bo Nordlin

Bo Nordlin, tidigare chefredaktör för Upphandling24, startade i september 2015 Inköpsrådet. Det är en ny sajt med fokus på inköp och upphandling och med större djup och mer analys.

Inköpsrådet är en sajt för kunskapsutbyte både mellan inköpare och upphandlare, men också mellan köpare och säljare.

Vill du hålla dig uppdaterad om vad som händer med Inköpsrådet, prenumerera då på vårt kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Vill du veta mer? Läs då om Inköpsrådets mål och vilka vi är.

Du kan också följa oss på Twitter, Facebook och Linkedin.

Vår integritets- och personuppgiftspolicy hittar du här.

Inköpsrådet

  • Del 2: Inga avrop? Så gör du!
  • Så gör du om du inte får några avrop
  • Jobbiga frågor ger bättre upphandling
  • Bättre uppföljning i grupp
  • Två konkurrensmål efter lång torka
  • ”Det här uträttar vi på ett år”
  • Så fungerar ESPD för anbudslämnare
  • Så funkar sekretess
  • När förenkling blir försämring
  • LOU korrumperar konsultbranschen

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026