En upphandlande enhet direktupphandlade centralarkiv enligt 15 kap. 2007 års LUF. I förfrågningsunderlaget angavs att utvärdering skulle ske utifrån en avvägning mellan pris och kvalitet, utan närmare precisering.
En förlorande leverantör ansökte om överprövning och yrkade att upphandlingen skulle rättas alternativt göras om. Den upphandlande enheten bestred och invände att inga förfarandebestämmelser i LUF var tillämpliga eftersom det var en direktupphandling. Därför var inte heller den upphandlande enheten skyldig att tillämpa några tilldelningskriterier.
Förvaltningsrätten gick på leverantörens linje och beslutade att upphandlingen skulle göras om. Den upphandlande enheten överklagade till kammarrätten som avslog överklagandet. Kammarrätten konstaterade i domen att de grundläggande principerna gäller vid all upphandling, även vid en direktupphandling. Vidare att likabehandlings- och transparensprinciperna innebär att leverantörerna ska behandlas lika både när de utarbetar sina anbud och när anbuden prövas av den upphandlande enheten. Om enheten väljer att konkurrensutsätta direktupphandlingen ska tilldelningskriterierna vara så klart definierade att alla leverantörer i rimlig mån kan avgöra vad enheten kommer att tillmäta betydelse vid utvärderingen. Eftersom en tydlig definition saknades fanns utrymme för en skönsmässig bedömning och det stred mot likabehandlings- och transparensprinciperna. Även kammarrätten ansåg därmed att upphandlingen skulle göras om.