I en upphandling av lokalvård hade en myndighet fattat tilldelningsbeslut och antagit tre leverantörer. En annan leverantör ansökte om överprövning och yrkade rättelse och göra om. Myndigheten bestred och förvaltningsrätten avslog ansökan.
Leverantören överklagade till kammarrätten, som upphävde förvaltningsrättens dom och beslutade om rättelse i form av en ny utvärdering där två av de tre vinnande leverantörernas anbud inte skulle vara med. Kammarrätten slog fast att en förutsättning för att rättelse ska bli aktuell är att de brister som förekommit inte har påverkat upphandlingens konkurrensuppsökande skede. Kammarrätten prövade först åberopade brister hänförliga till det konkurrensuppsökande skedet och fann att utvärderingsmodellen inte föranledde ingripande med stöd av LVU [sic]. Därefter fann kammarrätten att två av tre vinnande anbud inte uppfyllde ett obligatoriskt krav i upphandlingen. Kammarrätten ansåg att bristen inte var hänförlig till det konkurrensuppsökande skedet och beslutade om rättelse i form av en ny utvärdering utan beaktande av dessa anbud.