Bussresenärer
Bussen behöver inte vara fabriksny för att resan ska bli trevlig. Foto: Nobina.

Bort med onödigt åldersfokus

Ålder på bussar är ett lika vanligt som kostnadsdrivande krav vid upphandling av buss. Kollektivtrafikens avtalskommitté vill därför se mer av kvalitetskrav och mindre fokus på ålder.

Leda upphandlingar effektivt
Kommunicera bättre med leverantörer och verksamhet
Upphandla funktion i praktiken
GDPR & offentlig upphandling
Kvalificerad IT-upphandlare
Tillämpningen av upphandlingskontrakt

De regionala kollektivtrafikmyndigheterna ställer ofta ålderskrav på bussarna vid sina upphandlingar av trafik. Det handlar både om bestämmelser kring hur gammal en buss får vara som mest för att kunna rulla i trafik och krav på flottans genomsnittliga ålder.

Historiskt har ålderskrav också använts för att reglera miljöegenskaper.

Fast en ny bussflotta behöver inte vara detsamma som god kvalitet för kunden. Även en äldre buss kan vara hel, ren och trevlig att åka med.

Kollektivtrafikens avtalskommitté, där både beställare och entreprenörer finns representerade, menar att det finns pengar att spara på att vid upphandling ställa krav på kvalitet istället för ålder. Ökad restvärdesrisk för trafikföretagen får ålderskrav av driva upp det pris som samhälle och resenärer tvingas betala.

Avtalskommittén har publicerat en praktisk och användbar handledning för bedömning av kundernas upplevelse av kvalitet i bussar.

Det börjar också bli vanligare att trafikföretag skickar bussar på uppfräschning. Förutom exempelvis omlackering och omstoppning av stolar kan det handla om installation av funktioner som passagerare efterfrågar såsom usb-uttag, wifi och system för trafikinformation.

Årligen handlar offentliga beställare upp kollektivtrafik av trafikföretag för 32 miljarder kronor.


Praxisdagen

Kommentatorerna ansvarar för sina egna inlägg

En reaktion på ”Bort med onödigt åldersfokus

  1. Ett utmärkt förslag! Som det är nu dumpas alldeles för många utmärkta svenska linjebussar på andrahandsmarknaderna, för att fortsätta rulla i trafik där kraven på upprustning är lägre.

    Med eftermarknadsprodukter kan de flesta äldre bussar rustas upp till modern standard. Till exempel börjar det bli allt vanligare att man eftermonterar förarassistans i linjebussar, liksom i fordon for färdtjänst, skolskjuts och sjukresor.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *