Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Domstolskoll
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Nya upphandlingslagar • 8 februari 2022
    • Praxisdagen • 7 november • Stockholm
    • Praxisdagen • 21 november • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Snabba resultat med effektiv modell

Maria-Theresé Westerlund ”hittade” LOU som en liten del i en kurs om affärsjuridik när hon läste upp sina betyg. Det blev delvis startskottet för ett omfattande förändringsarbete i Ludvika kommun som på bara några år sparat stora belopp och ökat leverantörstroheten med omkring 20 procentenheter.

| 2021-09-29
Maria-Theresé Westerlund, Ludvika kommun.

Från startåret 2018 och då 76 procent som andelen köp från rätt leverantör har kommunen på årsbasis ökat sin leverantörstrohet till 89 procent 2019 och till 94 procent 2020.

-Jag har gott hopp om att vi ska nå 96 procents leverantörstrohet i år. Resultatet får jag nog säga har överträffat alla förväntningar, säger Maria-Theresé Westerlund, som för några år sedan tillträdde en ny tjänst som inköpssamordnare i Ludvika kommun (26 600 invånare, Dalarnas län).

Det var flera faktorer som samverkade till att Ludvika kommun inledde reformeringen av sina inköp. Byte av bank med översyn av leverantörsregister och rekommendationer efter granskning av en revisionsbyrå hade betydelse.

En del av kommunens effektiviseringsplan gjorde att politikerna gav ekonomichefen uppdrag att se över de övergripande ekonomiska processerna.

Maria-Theresé Westerlund började som inköpssamordnare i november 2018 och hade en del egna förslag till lösningar för att sätta igång processen.

-Vi kunde se att mycket köptes utanför avtal och där jobbade jag för att både skapa insikt om att det handlar om stora ekonomiska värden och betydelsen av att följa lagstiftningen.

-Jag hade tidigare en annan tjänst inom kommunens ekonomikontor som ekonomiadministratör. Det lilla kapitel som jag läste om LOU när jag läste affärsjuridik räckte faktiskt för att jag hajade till att här finns otroligt mycket att göra för kommunen.

Maria-Theresé Westerlund kan inte nog betona betydelsen av det starka mandat som hon fick för sitt arbete.

-Det har verkligen varit förankrat i hela ledningen. Inledningsvis redovisade jag utvecklingen varje månad för fem ledningsgrupper. Då hade jag inget specifikt arbetsverktyg utan använde excel och särskilda färgmarkeringar för sådant som inte såg bra ut.

-Jag hade också en rutin som förvaltningarna lärde sig att jag tog ledningsgrupperna i en särskild ordning: gruppen med bäst resultat först och sämst resultat sist. Det sporrade faktiskt till att man försökte förbättra sig internt inom kommunen, säger Maria-Theresé med ett leende.

De nya inköpsriktlinjer som kommunen fastställde i början av 2020 ska säkerställa att varor, tjänster och entreprenader köps från rätt leverantörer och med rätt kvalitet till rätt kostnad.

Med riktlinjerna, som nu genomgår en revidering, vill kommunen skapa en tydlighet jämfört med tidigare dokument som inköpsreglemente och inköpspolicy som delvis ”krockade” med varandra.

En översyn av antalet beställare har genomförts till att betydligt färre har behörighet – omkring 250 medarbetare.

Ludvika kommun utbildar numera nya beställare varje kvartal och utan möjlighet till dispens för att bli behörig om man inte gått utbildningen och lämnat in ett antal blanketter för att kvalificera sig till beställare.

Det finns också tydliga rutiner för att plocka bort beställarbehörighet om inte regelverket följs.

-Handlar det om allvarliga fel så kan det ske direkt. Om det är mindre fel som upprepas tar jag det först med enhetschef, därefter med verksamhetschef och om det händer en tredje gång med förvaltningschef, säger Maria-Theresé Westerlund.

Nya rutiner för direktupphandlingar har också införts. Kommunens ekonomienhet ska kontaktas om totalsumman överstiger 30 000 kronor, och överstiger behovet 100 000 kr ska beställning på direktupphandling göras till Upphandlingscenter, där Ludvika är en av sex medlemskommuner.

Runt 20 kommunmedarbetare har behörighet som direktupphandlare för belopp mellan 30 000 och 100 000 kronor genom en modell med enklare annonsering.

-Den transaktionsanalys som vi genomförde visade att vi behövde öka fokus på belopp från 30 000 och uppåt. Så direktupphandlarna arbetar efter tydliga rutiner för dokumentation och att begära in offerter, säger Maria-Theresé Westerlund.

Sammantaget visar Ludvika kommuns utredning att åtgärderna gett positiva skillnader i inköpsbeteende och så till den grad att kommunen förra året minskade sina kostnader med 43 miljoner kronor, jämfört med 2019.

Hur upplever du att kommunens medarbetare tagit emot förändringarna?

-Det är nog både och – man har helt andra krav på sig nu att handla rätt och det kan också innebära ett visst merarbete att se till att det blir rätt. Men vi är på väg att införa e-handel, vilket kommer att förenkla processerna. Samtidigt finns det nog också en stolthet över att vi lyckats så bra och att exempelvis Upphandlingscenter i en rapport lyfte fram Ludvika som en förebild på det här området.

När kommer e-handel?

-Planeringen utgår från att vi ska ha det i drift 10 november. Det innebär också att vi nästa år kan gå över till att mäta avtalstrohet – att vi får exakt rätt produkt levererad. Med nuvarande fakturahanteringssystem har vi fått begränsa mätningarna till om vi handlar från rätt leverantör.

Läs mer: Upphandling DirektupphandlingLudvika kommun

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

ANNONS FRÅN AFF

Tydliga och trygga avtal med Aff

Till skillnad från många andra branschers standardavtal är Aff utarbetat i samarbete mellan beställare och leverantörer. Båda parter är med och utformar regelverken och mallarna så att den blir partsneutral.

Håll dig informerad

Prenumerera på Inköpsrådets kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Senaste inläggen

Verktyg för uppföljning lyft för HBVVerktyg för uppföljning lyft för HBV
Tillsynsreform får ris och rosTillsynsreform får ris och ros
Avfall är material på fel ställeAvfall är material på fel ställe
Har koll på IOPHar koll på IOP
Samarbete – kan det vara så svårt?Samarbete – kan det vara så svårt?
Möjligt fullgöra avtal före laga kraftMöjligt fullgöra avtal före laga kraft
Så fick Växjö Dis i hamnSå fick Växjö Dis i hamn
Samarbetspartner som referensSamarbetspartner som referens
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Nytt från Upphandling24

  • Verktyg för uppföljning lyft för HBV
  • Tillsynsreform får ris och ros
  • Avfall är material på fel ställe
  • Har koll på IOP
  • Samarbete – kan det vara så svårt?

Åsikter på sajten

  • Samarbetspartner som referensDet är - igen - märkligt att två rättsinstanser med god juridisk kompetens kommer till olika slutsatser. Är juridiken ett...
  • Vallentuna hade rätt att förkastaRättens bedömningar för onormalt låga priser blir alltid en rysare och det är FRs fullständiga misslyckande. De har utvecklat sin...
  • Först att avropa återbruk av möblerKul att läsa. Har själv varit upphandlingsrådgivare/upphandlare på 80- och 90-talet. Då var det ett jättekul jobb.
  • Så fick Växjö Dis i hamnIntressant upplägg! Ska bli kul att följa utfallet!
  • Dags fokusera mer på innehåll–och i tidEn stor besvikelse i de nya bestämmelserna om överprövning är att det uteslutande handla om hur processen i domstol ska...
  • Dags fokusera mer på innehåll–och i tidPåtalandeskyldighet är i grunden en felaktig idé. Den omkullkastar en vanlig ordning i ett öppet förfarande. Jag skulle påstå att...
  • Uteslutning–förtroende inte längre alltTack för din kommentar, Mia Förhandsavgörande du hänvisar till handlar om ett uteslutningsärende med hänvisning till konkurrensbegränsande samarbete. EU-domstolen anger...
  • Uteslutning–förtroende inte längre alltHej, Tack för bra artikel. Jag undrar hur de nya bestämmelserna om tidsfrister förhåller sig till beslutet från EU-domstolen i...
  • Viktigt att leverantören är frågvisIntressant "I brist på uttalande från HFD är det tyvärr min rekommendation att alla leverantörer måste lyfta fram alla otydligheter"...
  • Tolkning av ramavtalKontraktshandlingar och tolkningsordningar Ramavtalet består av följande handlingar: 1) Skriftliga tillägg till eller justeringar av Ramavtalet eller dess bilagor 2)...

Senaste inläggen

  • Verktyg för uppföljning lyft för HBV
  • Tillsynsreform får ris och ros
  • Avfall är material på fel ställe
  • Har koll på IOP
  • Samarbete – kan det vara så svårt?
  • Möjligt fullgöra avtal före laga kraft
  • Så fick Växjö Dis i hamn
  • Samarbetspartner som referens
  • 600 bolag har växt till över 1700
  • Transparent utvärderingsmodell viktigt
  • Dags fokusera mer på innehåll–och i tid
  • Vallentuna hade rätt att förkasta
  • Fel kräva att en leverantör gör mest
  • Fann lösningar för bättre kontroll
  • Uteslutning–förtroende inte längre allt

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Anbudsutvärdering | 13 okt
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 okt
  • Agil upphandling | 9 nov
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 nov
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 nov
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 17 nov
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 23-24 nov
  • LOU på två dagar | 28-29 nov
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december