Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Domstolskoll
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Nya upphandlingslagar • 8 februari 2022
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Otydliga krav eller otydliga intyg?

RättsfallsanalysEn kammarrättsdom behandlar frågan om krav på tydlighet i fråga om obligatoriska krav. Joakim Lavér och Lars Lundgren, Hannes Snellman Advokatbyrå, analyserar domen.

| 2021-11-15
Lars Lundgren och Joakim Lavér, Hannes Snellman Advokatbyrå.

Sammanfattning
I en upphandling avseende rekryteringskonsulter angavs att konsulterna skulle ha en ”akademisk utbildning inom personalvetenskap/beteendevetenskap eller annat relevant område”. Ett bolags anbud diskvalificerades eftersom det inte visat att en offererad konsult hade efterfrågad utbildning. Med hänsyn till hur utbildningskravet hade utformats ansåg ändå kammarrätten att det var tillräckligt att konsulten genomfört vissa enskilda universitetskurser i bland annat personalvetenskap.

Bakgrund
Försvarets radioanstalt, FRA, genomförde en upphandling som gällde ramavtal för rekryteringskonsulter. I upphandlingsdokumenten angavs som krav att leverantören skulle förfoga över minst två namngivna rekryteringskonsulter som bland annat skulle ha en ”akademisk utbildning inom personalvetenskap/beteendevetenskap eller annat relevant område”.

Leverantören skulle även på begäran skicka in intyg som styrkte utbildningskravet. Det angavs att det var viktigt att anbudet innehöll samtliga begärda uppgifter och handlingar så att det framgick att samtliga ställda krav var uppfyllda.

We:source lämnade anbud. En av bolagets offererade konsulter, DG, hade en examen benämnd Bachelor of Administration från Bangkok University. Efter begäran från FRA skickade We:source in DG:s examensbevis, kurslista från Bangkok University och sammanställning från Universitets- och högskolerådet.  

Men FRA förkastade We:sources anbud och tilldelade ramavtalet till en annan leverantör. Enligt FRA:s utvärdering hade We:source inte kvalificerat sig att gå vidare till anbudsutvärdering eftersom myndigheten bedömt att DG inte uppfyllde kravet på akademisk utbildning.

We:source begärde överprövning och gjorde gällande att FRA hade diskvalificerat bolagets anbud i strid mot likabehandlingsprincipen eftersom det framgår av den ingivna kurslistan att DG inom ramen för sin examen hade läst kurser inom personal- och beteendevetenskap eller andra relevanta områden. Enligt We:source hade detta orsakat bolaget skada.     

FRA å sin sida pekade på att den ingivna kurslistan var på engelska och gjorde gällande att det av kursnamnen inte gick att utläsa att dessa är inom personal- och beteendevetenskap eller annat relevant område, särskilt eftersom bolaget i sin komplettering inte markerat eller tydliggjort vilka kurser som åberopades för att uppfylla utbildningskravet.

Förvaltningsrätten konstaterade att det i upphandlingsdokumenten ställts krav på att anbudsgivarna skulle ge in samtliga begärda uppgifter och uppmanats att tydligt visa att kraven uppfyllts. I de fall där det av angivna kompetensbevis inte klart och tydligt framgår att kompetenskravet uppfylls borde därför enligt förvaltningsrättens mening en rimligt informerad och normalt omsorgsfull anbudsgivare ha kunnat förstå att denne har behövt specificera vilka kurser som är relevanta.

Förvaltningsrätten menade också att det av kurserna som DG läst inte gick att utläsa att det rörde sig om en utbildning inom ett relevant område. Därför hade bolaget inte visat att DG uppfyllt utbildningskravet och ansökan om överprövning avslogs.

We:source överklagade förvaltningsrättens dom.

Domstolens bedömning
Kammarrätten konstaterade att det i upphandlingsdokumenten varken hade preciserats krav på utbildningens längd eller angetts vad som avsågs med utbildning inom ”annat relevant område”, även om det i ”frågor och svar” hade klargjorts att det inte krävdes att konsulterna hade en akademisk examen. Kammarrätten konstaterade också att det heller inte hade angetts att utbildningsbevis skulle vara skrivna på svenska.

Till skillnad från förvaltningsrätten ansåg kammarrätten att det framgick av DG:s kursintyg att han hade genomgått flera kurser inom ”personalvetenskap/beteendevetenskap eller annat relevant område”, varvid kammarrätten särskilt framhöll att DG slutfört kursen ”Human resources management”.

Mot denna bakgrund fann kammarrätten att DG måste anses ha genomgått kurser av det slag som krävdes enligt upphandlingsdokumenten. Enligt kammarrätten saknade det betydelse att hans examen benämns Bachelor of Administration eftersom det inte hade ställts upp något krav på viss examen eller längd på utbildningen.

Därmed stred det mot likabehandlingsprincipen att utesluta We:source på den grunden  att DG inte uppfyllde utbildningskravet. Enligt kammarrätten hade DG:s kompetenser också redovisats med tillräcklig tydlighet i de handlingar som We:source lämnat in under upphandlingen.

Eftersom FRA inte hade bestridit att We:source lidit skada godtog kammarrätten We:sources påstående. Upphandlingen skulle därför rättas på så sätt att en ny utvärdering skulle genomföras utan att utesluta We:source på grund icke-uppfyllelse av utbildningskravet.

Analys
Ett ofta återkommande problem i överprövningsmål är just bristande tydlighet. Frågan om tydlighet i målet har två aspekter. Framför allt är frågan hur obligatoriska krav bör utformas för att få det innehåll en upphandlande myndighet önskar. Utöver det är ytterligare en fråga hur tydligt en anbudsgivare måste visa att den uppfyller kraven.

Domen understryker vikten av tydlighet när en upphandlande myndighet utformar obligatoriska krav. När kraven väl utformats är det ju nämligen dessa som binder myndighetens urval.

Om FRA hade velat ha en specifik nivå på utbildningen hos de offererade konsulterna skulle detta ha behövt uttryckas tydligare.

Tydligt identifierade önskemål och krav från myndighetens sida leder till bättre upphandlingar. En förutsättning för tydlighet är i sin tur att upphandlarna gör ett gediget förarbete och besvarar frågor såsom vilka behov myndigheten har och vad en viss utformning av kraven innebär i praktiken. Vaga krav gör det tvärtom svårare dels för den upphandlande myndigheten att nå rätt resultat, dels för potentiella anbudsgivare att veta vad som egentligen efterfrågas.

Vad gäller anbudens tydlighet framgår av förvaltningsrättens dom att upphandlande myndigheter i huvudsak får bestämma själva hur en anbudsgivare ska visa att den uppfyller kraven som ställts. I och för sig är det anbudsgivarna som ska visa att de uppfyller obligatoriska krav.

När myndigheten väl uttryckt ett krav gäller det däremot att myndigheten gör en rättvis utvärdering av anbuden utifrån kraven. Kammarrätten slår följaktligen fast att upphandlande myndigheter också måste göra rimliga ansträngningar för att förstå anbud. Därför måste det ha framgått att en universitetskurs såsom ”Human Resources Management” är en akademisk utbildning i till exempel personalvetenskap.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Stockholms dom den 27 augusti 2021 i mål nummer 4169-21.

Juristpanelen

Annons

Hantera överprövningar. Upphandling24 arrangerar en populär heldagsutbildning för dig som vill lära dig att minska risken att som upphandlande myndighet drabbas av en överprövning – och öka möjligheten till framgång om du ändå skulle drabbas av en sådan. Läs mer här!

Läs mer: KvalificeringRamavtalRättsfallsanalysÖverprövning

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Skellefteå kommun

Inköpschef, Skellefteå kommun

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Håll dig informerad

Prenumerera på Inköpsrådets kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Senaste inläggen

Föreslår förordning för direktupphandlingarFöreslår förordning för direktupphandlingar
Effektivare tillsyn föreslåsEffektivare tillsyn föreslås
Förlegat krav om undertecknandeFörlegat krav om undertecknande
Svagt intresse oroar VinnovaSvagt intresse oroar Vinnova
Använd begrepp som inte missförståsAnvänd begrepp som inte missförstås
Göteborg samlas för mer återbrukGöteborg samlas för mer återbruk
Tolkning av ramavtalTolkning av ramavtal
Är vi redo att växla upp?Är vi redo att växla upp?
ANNONS FRÅN AFF

Undvik missförstånd, konflikter och juridiska tvister

Aff behövs för att alla ska hitta ett gemensamt språk, för att minska risken för tvister och för att öka kvaliteten, säger Philip Österlund, vd på Aff

Nytt från Upphandling24

  • Effektivare tillsyn föreslås
  • Förlegat krav om undertecknande
  • Svagt intresse oroar Vinnova
  • Använd begrepp som inte missförstås
  • Göteborg samlas för mer återbruk

Åsikter på sajten

  • Tolkning av ramavtalDet kan nog inte alltid tas för sant att det inte skulle vara relevant att utröna den gemensamma partsavsikten i...
  • Tolkning av ramavtalHej Alfred, Som framgår av ditt citat från HD:s avgörande i mål nr 4071-20 (NJA 2021 s 643) är det...
  • Regioner straffas för förlängt avtalVad oseriöst av domstolen att basera sannolikheten för att Svensk dos skulle vinna en korrekt genomförd upphandling på antalet leverantörer...
  • Tolkning av ramavtalNi skriver att "Hovrätten prövade först om projektet omfattats av ramavtalet. Då någon gemensam partsavsikt inte gick att utläsa fick...
  • Regioner straffas för förlängt avtaljag undrar i sitt stilla sinne vad positivt konkurrensutsättning av dosförpackade läkemedel fört med sig?
  • Utvärdera kvalitet vid avrop av konsultBra artikel, tackar för det :)
  • Enhetlig tolkning gällerMånga av dessa "smörgårdsbordsförespråkare" vill nog väcka lite uppmärksamhet och jagar gillningar och delningar på LinkedIn. Man kommer med diverse...
  • Enhetlig tolkning gällerHelt stängt är kanske inte smörgåsbordet ändå? Jag uppfattar att båda målen som du tar upp avsåg situationer där direktiven...
  • Val av utvärderingsmodell icke-fråga?Har inte använt relativa modeller i mina upphandlingar sedan denna kom: "Metoder vid utvärdering av pris och kvalitet i offentlig...
  • Enad front för mer forskningInom det identifierade forskningsområdet "Korruption och kartellbildning" finns det lågt hängande frukt som inte kräver någon forskning för att identifiera....

Senaste inläggen

  • Föreslår förordning för direktupphandlingar
  • Effektivare tillsyn föreslås
  • Förlegat krav om undertecknande
  • Svagt intresse oroar Vinnova
  • Använd begrepp som inte missförstås
  • Göteborg samlas för mer återbruk
  • Tolkning av ramavtal
  • Är vi redo att växla upp?
  • Regioner straffas för förlängt avtal
  • Förändrad omvärld kräver anpassning
  • Stort fokus på service
  • Fast timpris och referenser tillåtet
  • Att upphandla ABK-konsulter
  • ”Mediestorm kan ge ökade resurser”
  • Allt går att sälja med mördande reklam

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 26 april
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 4 maj
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 5 maj
  • LOU på två dagar | 10-11 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 18-19 maj
  • Anbudsutvärdering | 13 okt
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 okt
  • Agil upphandling | 9 nov
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober