Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Domstolskoll
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Nya upphandlingslagar • 8 februari 2022
    • Praxisdagen • 7 november • Stockholm
    • Praxisdagen • 21 november • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Så följs avtalskrav i it-avtal upp

ExpertkommentarLagförslaget, enkelt uttryckt "bör-krav blir ska-krav", innebär att en myndighet ska beakta klimatet och mycket mer vid upphandlingar. Förslaget tar upp viktiga frågor om uppföljning av avtalskrav, skriver Inköpsrådets expert Peter Nordbeck.

| 2022-06-02
Peter Nordbeck, advokat, Advokatfirman Delphi.

Tidigare i våras talade Martin Bogg och jag på Upphandling24s konferens Gröna it-inköp. Rubriken på vår presentation var ”När bör-krav blir ska” och presentationen handlade om lagförslaget som innebär att en upphandlande myndighet ska beakta klimatet, samt miljön, människors hälsa, djuromsorg samt sociala och arbetsrättsliga aspekter när det är relevant med hänsyn till upphandlingens syfte (Ds 2021:31).

Reformen har skjutits framåt i tiden, men aktualiserar likväl viktiga frågor om uppföljning av avtalskrav som även har generell betydelse.

I denna expertkommentar tänkte jag beröra just frågor om uppföljning av avtalskrav i it-avtal med avstamp i lagförslaget.

Tydliga krav
En första utgångspunkt för att uppföljning av avtalade krav ska kunna ske är att kraven är tydliga i avtalet. Vaga, oprecisa krav eller krav som har formulerats på ett otydligt sätt i avtalet är svåra att följa upp.

Ett exempel på krav som skulle kunna ställas i enlighet med lagförslaget är att elen i serverhallen ska komma från förnybara energikällor. Detta krav är möjligt att verifiera.

En annan sak är att det inte är självklart att de påföljder som ofta används i avtal, som till exempel skadestånd, enkelt kan tillämpas om kravet inte uppfylls. Mera om detta nedan.

Olika mekanismer för uppföljning
Det finns olika sätt att följa upp it-avtal på. Ofta förekommer en kombination av mekanismerna nedan.

Samverkansorganisation och rapportering
Jag har i en tidigare expertkommentar betonat hur viktigt det är att avtalet innehåller en samverkansorganisation för att det ska vara möjligt att följa upp avtalet.

Typiskt sett brukar samverkan ske på olika nivåer. Dessa nivåer är normalt: operativ nivå, taktisk nivå och strategisk nivå. Uppföljning av avtalade krav sker ofta på taktisk nivå. Möten hålls med den frekvens som är lämplig.

En effektiv avtalsuppföljning förutsätter vidare att avtalade rapporter tas fram i god tid före mötet. Det är normalt leverantören som ansvarar för att ta fram rapporterna. Tillämpat på lagförslaget, kan man tänka sig att leverantören med jämna mellanrum ska ta fram en rapport som verifierar att avtalade krav uppfylls, till exempel att elen som används i serverhallen kommer från förnybara energikällor.

Revision
Ett annat sätt för den upphandlande myndigheten att följa upp avtalet är att avtala om rätt till revision av leverantören. En revisionsrätt kan bland annat innebära en rätt för myndigheten eller en tredje part som anlitats av myndigheten att granska dokument och att få tillträde till leverantörens lokaler. Revision är vanligt förekommande i it-avtal och ger upphov till flera frågor som måste lösas i avtalet. Exempel på frågeställningar är:

  • Hur information som tillhör leverantörens övriga kunder skyddas.
  • Antalet revisioner som får genomföras. Typiskt sett är det olämpligt att begränsa antalet revisioner till en gång per år, eftersom det inte kan uteslutas att det kan uppkomma behov av att genomföra revision oftare.
  • Vad ska revisionen omfatta?
  • Hur ska kostnaden för parternas arbete med revisionen fördelas?
  • Vad gäller om revisionen utvisar brister i leverantörens uppfyllnad av avtalet?

Påföljder vid brott mot kraven
För en effektiv avtalsuppföljning krävs det även att avtalet innehåller lämpliga påföljder om de avtalade kraven inte uppfylls. Typiska påföljder i it-avtal är servicenivåviten, skadestånd och upphörande av avtalet i förtid på grund av väsentligt avtalsbrott. Även andra påföljder kan förekomma.

Servicenivåviten
Servicenivåviten är en effektiv påföljd om avtalet föreskriver servicenivåer som är mätbara. Ett vanligt exempel i it-avtal är tillgänglighet för en viss tjänst,till exempel en it-driftstjänst.

Ett krav enligt exemplet ovan – elen i serverhallen ska komma från förnybara energikällor – är mätbart och skulle kunna utgöra en servicenivå eller en KPI som ger upphov till servicenivåvite vid bristande uppfyllelse av kravet. Vitet bör ligga på en tillräckligt hög nivå för att det ska kunna fungera som ett påtryckningsmedel.

Den upphandlande myndigheten behöver inte visa på den skada som man lider på grund av att kravet inte uppfylls, vitet utgår ändå.

Skadestånd
Till skillnad från vad som gäller för vite, är en förutsättning för skadestånd att den upphandlande myndigheten kan visa att man lidit skada på grund av avtalsbrottet och storleken på skadan.

I exemplet med kravet på att elen i serverhallen ska komma från förnybara energikällor kan det vara svårt. Vilken skada kan den upphandlande myndigheten anses lida på grund av att leverantören producerar tjänsten på ett annat sätt än vad som avtalats, om tjänsten i övrigt levereras enligt avtalade krav?

Den upphandlande myndigheten skulle eventuellt kunna anses lida en renomméskada om kravet inte uppfylls. Men renomméskador är typiskt sett indirekta skador som inte ersätts i avtalet. För att skadan ska vara ersättningsbar bör den som huvudregel vara direkt.

Det kan alltså vara svårt för den upphandlande myndigheten att hitta en grund för skadestånd beträffande de skador som kan uppstå på grund av att leverantören inte uppfyller krav som följer på lagförslaget att beakta vissa samhällsintressen vid offentlig upphandling. Det är därför lämpligt att använda sig av andra styrmedel i avtalet.

Uppsägning av avtalet i förtid
En förutsättning för att ett avtalsbrott ska ge den andra parten rätt att säga upp avtalet i förtid är normalt att avtalsbrottet är väsentligt.

För att den upphandlande myndigheten ska ha rätt att säga upp avtalet i förtid om kravet på att elen i serverhallen ska komma från förnybara energikällor inte uppfylls, bör detta framgå uttryckligen i avtalet.

Att enbart förlita sig på en allmän bestämmelse om rätt att säga upp avtalet vid väsentligt avtalsbrott är enligt min bedömning inte tillräckligt. Anledningen är att det inte är klart att kravet är av sådan väsentlig betydelse för den upphandlande myndigheten att ett brott mot kravet ska anses vara ett väsentligt avtalsbrott.

Avslutande ord
Jag har använt lagförslaget om att beakta vissa samhällsintressen vid offentlig upphandling för att illustrera ett antal principer för uppföljning av avtal.

Redogörelsen har visat på vikten av att uppställda krav är tydliga och verifierbara, att det finns mekanismer för uppföljning i avtalet samt att påföljderna vid avtalsbrott är noga genomtänkta och lämpliga och användbara i praktiken.

Dessa principer kan tillämpas generellt för alla typer av krav i avtalet. En omsorgsfull hantering av frågorna om uppföljning i avtalet är grundläggande för att säkerställa en effektiv avtalstillämpning.

Peter Nordbeck
Advokat, Advokatfirman Delphi  

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Peter Nordbeck

Peter Nordbeck har över tjugo års erfarenhet av att arbeta med it-rättsliga frågor. Han fokuserar på outsourcing, molntjänstavtal och dataskydd och biträder klienter både inom privat och offentlig sektor. Vanliga ärenden är upprättande av avtal vid upphandlingar och risk- och sårbarhetsanalyser när myndigheter och andra enheter inom offentlig sektor tänker anlita molntjänstleverantörer. Han föreläser regelbundet om it-avtal, molntjänster och dataskydd.

Lediga jobb

ANNONS FRÅN AFF

Tydliga och trygga avtal med Aff

Till skillnad från många andra branschers standardavtal är Aff utarbetat i samarbete mellan beställare och leverantörer. Båda parter är med och utformar regelverken och mallarna så att den blir partsneutral.

Håll dig informerad

Prenumerera på Inköpsrådets kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Senaste inläggen

Verktyg för uppföljning lyft för HBVVerktyg för uppföljning lyft för HBV
Tillsynsreform får ris och rosTillsynsreform får ris och ros
Avfall är material på fel ställeAvfall är material på fel ställe
Har koll på IOPHar koll på IOP
Samarbete – kan det vara så svårt?Samarbete – kan det vara så svårt?
Möjligt fullgöra avtal före laga kraftMöjligt fullgöra avtal före laga kraft
Så fick Växjö Dis i hamnSå fick Växjö Dis i hamn
Samarbetspartner som referensSamarbetspartner som referens
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Nytt från Upphandling24

  • Verktyg för uppföljning lyft för HBV
  • Tillsynsreform får ris och ros
  • Avfall är material på fel ställe
  • Har koll på IOP
  • Samarbete – kan det vara så svårt?

Åsikter på sajten

  • Samarbetspartner som referensDet är - igen - märkligt att två rättsinstanser med god juridisk kompetens kommer till olika slutsatser. Är juridiken ett...
  • Vallentuna hade rätt att förkastaRättens bedömningar för onormalt låga priser blir alltid en rysare och det är FRs fullständiga misslyckande. De har utvecklat sin...
  • Först att avropa återbruk av möblerKul att läsa. Har själv varit upphandlingsrådgivare/upphandlare på 80- och 90-talet. Då var det ett jättekul jobb.
  • Så fick Växjö Dis i hamnIntressant upplägg! Ska bli kul att följa utfallet!
  • Dags fokusera mer på innehåll–och i tidEn stor besvikelse i de nya bestämmelserna om överprövning är att det uteslutande handla om hur processen i domstol ska...
  • Dags fokusera mer på innehåll–och i tidPåtalandeskyldighet är i grunden en felaktig idé. Den omkullkastar en vanlig ordning i ett öppet förfarande. Jag skulle påstå att...
  • Uteslutning–förtroende inte längre alltTack för din kommentar, Mia Förhandsavgörande du hänvisar till handlar om ett uteslutningsärende med hänvisning till konkurrensbegränsande samarbete. EU-domstolen anger...
  • Uteslutning–förtroende inte längre alltHej, Tack för bra artikel. Jag undrar hur de nya bestämmelserna om tidsfrister förhåller sig till beslutet från EU-domstolen i...
  • Viktigt att leverantören är frågvisIntressant "I brist på uttalande från HFD är det tyvärr min rekommendation att alla leverantörer måste lyfta fram alla otydligheter"...
  • Tolkning av ramavtalKontraktshandlingar och tolkningsordningar Ramavtalet består av följande handlingar: 1) Skriftliga tillägg till eller justeringar av Ramavtalet eller dess bilagor 2)...

Senaste inläggen

  • Verktyg för uppföljning lyft för HBV
  • Tillsynsreform får ris och ros
  • Avfall är material på fel ställe
  • Har koll på IOP
  • Samarbete – kan det vara så svårt?
  • Möjligt fullgöra avtal före laga kraft
  • Så fick Växjö Dis i hamn
  • Samarbetspartner som referens
  • 600 bolag har växt till över 1700
  • Transparent utvärderingsmodell viktigt
  • Dags fokusera mer på innehåll–och i tid
  • Vallentuna hade rätt att förkasta
  • Fel kräva att en leverantör gör mest
  • Fann lösningar för bättre kontroll
  • Uteslutning–förtroende inte längre allt

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Anbudsutvärdering | 13 okt
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 okt
  • Agil upphandling | 9 nov
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 nov
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 nov
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 17 nov
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 23-24 nov
  • LOU på två dagar | 28-29 nov
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december