Terje Johansson
Terje Johansson visar Ardalan Shekarabi med flera runt på Rosengård. Foto: Gugge Zelander.

Fler lyor med kreativ upphandling

Stora volymer över tid och utrymme för entreprenörernas kreativitet. Så ska det kommunägda bostadsbolaget MKB skapa hem för fler malmöbor.

Nybyggda lägenheter kritiseras ofta för att vara för dyra för dem som behöver tak över huvudet. Genom att upphandla på ett nytt sätt hoppas MKB att kunna bygga mycket nytt – och dessutom till rimliga priser.

Målsättningen är att lägga grund för en leveranskapacitet på 2 500 nya bostäder, med option för ytterligare nära tusen bostäder, under de närmaste åren. MKB:s vd Terje Johansson förklarar att tricket är samarbete med marknadens aktörer:

– Genom att anpassa de kommande bostadshusen och ge utrymme för den kunskap och kreativitet som finns hos entreprenörerna hoppas vi kunna få ner priserna samtidigt som vi skapar förutsättningar för leverantörerna att göra bra affärer.

Ambitionen är att attrahera fler aktörer genom att erbjuda stora volymer över tid. I ekonomiska termer handlar det om mellan 2,7 miljarder kronor och 3,7 miljarder kronor.

Det finns också stort utrymme för respektive byggföretag att påverka utformningen.

– Det handlar framförallt om stommens och fasadernas utformning, installationernas placering, fönster och balkonger. Även val av material är av betydelse för vad huset slutligen kommer att kosta, säger Sara MacDonald, nyproduktionschef vid MKB.

I upphandlingen finns tre nivåer för anbudsgivarna: budgetbostäder, basbostäder och plusbostäder.

Rent praktiskt är upphandlingen indelad i åtta anbudsområden och MKB avser att teckna avtal med fyra till åtta entreprenörer. Anbudsgivare kan tilldelas maximalt två anbudsområden.

MKB hoppas att kunna påbörja de första entreprenaderna år 2018. Färdigställandet kommer att pågå mellan åren 2019 och 2024.

Kommentatorerna ansvarar för sina egna inlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *