Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Domstolskoll
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 7 november • Stockholm
    • Praxisdagen • 28 november • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Inköpen måste ingå i det civila försvaret

KrönikaAtt Sverige är dåligt rustat för kris i fredstid fick vi erfara under pandemin. Att det civila, offentliga Sverige inte heller är rustat för krig är ingen hemlighet. Nu tas nya tag för att bygga upp det civila försvaret, skriver Ann Eva Askensten, avdelningschef på Upphandlingsmyndigheten.

| 2023-02-27
Ann Eva Askensten, avdelningschef för Hållbara offentliga affärer, Upphandlingsmyndigheten.

Genom politiska initiativ tillsätts successivt alltmer resurser samtidigt som kraven på civilförsvaret både tydliggörs och ökar. De nationella besluten behöver följas av konkret handling av myndigheter, kommuner och regioner. För att vi ska lyckas bygga upp det civila försvaret måste inköpsfrågorna tas med i arbetet.

De säkerhetspolitiska utmaningarna är fler än på många år och ställer tidigare vägval på ända. Sveriges ekonomi är liten och starkt beroende av den globala handeln, både beställare och leverantörer behöver därför säkra sin förmåga att leverera i oroliga tider.

Det är inte ovanligt att en upphandlande organisation har tusentals, eller till och med tiotusentals, leverantörer. Och de varor och tjänster som exempelvis kommuner och regioner köper är förstås mångfalt fler. Det kan utan att överdriva röra sig om miljontals artiklar även för en mindre kommun.

Allt behövs förstås inte till den samhällsviktiga verksamheten, men det är angeläget att redan nu analysera och prioritera de kritiska försörjningskedjorna. Inköpsverksamheten är en viktig del i analysarbetet, där finns kompetens om såväl organisationens inköpsmönster som hur leverantörsmarknaden ser ut.

Är det då inte onödigt utmanande att varje kommun och region ska ha resurser för att få med inköpsarbetet i uppbyggnaden av det civila försvaret? Både ja och nej.

Arbetet med att bygga upp det civila försvaret är långsiktigt och kommer att påverka oss under decennier framåt. Då måste vi säkerställa att resurser för inköpsarbetet finns med även på lång sikt. Så länge behoven av kritiska varor och tjänster är desamma för offentlig sektor som för det civila försvaret kan det finnas långtgående synergier i att samarbeta.

Genom att samla sin kompetens får beställarna en bättre position på marknaden vilket bör gynna invånarna. Samverkan mellan kommuner och/eller regioner är juridiskt komplicerad men inom inköpsområdet finns flera verktyg att använda.

Det går att göra samordnade upphandlingar och det är troligen klokt att nyttja de inköpscentraler som finns runt om i landet. Det går sannolikt att identifiera en rad områden där man är starkare tillsammans!

Vad krävs då mer för att den samhällsviktiga verksamheten ska vara rustad för kris och i värsta fall krig? Lagerlösningar är förstås en del av lösningen, särskilt för sådant som kommer långt bortifrån och som inte går att ersätta med annat. Men i tider när de traditionella försörjningskedjorna inte fungerar krävs dessutom att både beställare och leverantörer är uppfinningsrika.

Den kreativitet som fanns under pandemins inledning, då företag ställde om produktion samtidigt som beställarna hittade nya arbetssätt, behöver tas tillvara och vidareutvecklas. Att öva på att vara kreativ i fredstid ger bättre förutsättningar för en krigssituation, som är det som ytterst dimensionerar det civila försvaret.

Att vara kreativ på beställning är svårt, särskilt i Sveriges välordnade och regelstyrda samhälle. Men inom de ramar som finns, finns också möjligheter. Att bättre nyttja möjligheterna till cirkulär ekonomi och återanvändning är en viktig del och något vi kan få på köpet när vi rustar det civila försvaret.

Att på förhand bestämma på vilket sätt man kan minska sin förbrukning kan vara värdefullt och att utveckla mer energieffektiva och oberoende lösningar ger andra möjligheter till smart omställning.

Uppbyggnaden av civilt försvar kommer också att ställa krav på att leverantörsmarknaden utvecklar sig och sitt erbjudande till offentlig sektor. Att bli en leverantör att lita på, i vått och torrt, kommer att bli viktigare än någonsin.

Beställare och leverantörer behöver också finna samsyn kring hur man ingår avtal hur avtal ska följas upp. Att ingå avtal för kris och krig ställer särskilt höga krav på en nära uppföljning och samsyn om när och hur leveransen ska ske.

Beställare och leverantörer behöver också öva sina kritiska försörjningskedjor tillsammans. Det kan röra allt från att säkerställa tillgången till nödvändiga tjänster såsom vatten, el och fastighetsunderhåll till kritiska varor som livsmedel, bränsle och läkemedel.

Svaga länkar behöver identifieras och åtgärdas för att Sverige ska kunna fungera i kris och krig. Själva övningarna blir ett nytt inslag i relationen mellan beställare och leverantörer och behöver formuleras i pålitliga avtal mellan parterna.

Det är troligt att flera av de statliga utredningar som nu arbetar med förslag kring uppbyggnaden av det civila försvaret också kommer att lägga förslag om hur näringslivet ska kunna bidra.

Men i grunden kommer beredskapen i samhället att behöva bygga på avtal. En avtalsbaserad robusthet behöver växa fram för att det civila försvaret ska kunna bli starkare. I det arbetet har Sveriges offentliga inköpsorganisationer en viktig roll.

Ann Eva Askensten
avdelningschef för Hållbara offentliga affärer
Upphandlingsmyndigheten

Läs mer: KrönikaUpphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Inköpare med inriktning Entreprenad, Tekniska konsulter och Drift & underhåll, Stockholm/Linköping
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN AFF

”Man vill ju vara med och påverka!”

En viktig princip inom Aff-forum är att alla beslutande organ och arbetsgrupper är partssammansatta. Det gör att materialet ska vara lika bra att använda vare sig du agerar som beställare eller leverantör – det är partsneutralt.

Håll dig informerad

Prenumerera på Inköpsrådets kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Senaste inläggen

Risk för skada om upphandling görs omRisk för skada om upphandling görs om
Vem ska besluta om avgift mot KKV?Vem ska besluta om avgift mot KKV?
Menar vi allvar med dialog?Menar vi allvar med dialog?
Sexmånadersfristen klargörsSexmånadersfristen klargörs
Pålitliga fakta bygger förtroendePålitliga fakta bygger förtroende
Flera mål i retur efter rättegångsfelFlera mål i retur efter rättegångsfel
Enbart sanningsförsäkran räcker inteEnbart sanningsförsäkran räcker inte
Bättre hållbara affärer nu!Bättre hållbara affärer nu!
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Så vill upphandlarna ha dialog

– Ta alla chanser som finns till dialog med oss i offentlig sektor, säger Helena Sköld Lövgren, upphandlingschef i Uppsala. Hon menar att det kan påverka upphandlingen och ge grund för affärsmässiga avtal som är bra för alla.

Nytt från Upphandling24

  • Drar paralleller med Ryssbojkott
  • Stiftelser kan omfattas av LOU
  • UHM får krympt budget
  • Föreslås få starkare muskler
  • Så rundar kommunerna LOU
  • Tillbaka i konsultrollen
  • ”Hemlöshet” hotar anrik klubb

Åsikter på sajten

  • Fel förkasta försenad förklaringDet låter som att du gärna vill förkasta anbud för att en anbudsgivare inte är tillräckligt kompentent i att kunna...
  • Priset måste utvärderasDomen är dock helt utan praktisk funktion. En upphandlande myndighet att välja en utvärderingsmodell som t ex lägger 1 %...
  • Menar vi allvar med dialog?Ja tack. Äntligen någon som pratar om elefanten i rummet. Som leverantör har vi ett flertal tillfällen försökt. För det...
  • Fel förkasta försenad förklaringHåller med Ulfs resonemang här. Det verkar som att detta med onormalt låga anbud är en fortsatt gråzon och istället...
  • Priset måste utvärderasHögsta förvaltningsdomstolen (HFD) meddelade inte prövningstillstånd. Mål nr 3906-20.
  • Priset måste utvärderasHar HD tagit upp denna?
  • Flera mål i retur efter rättegångsfelHej David - ja, nämndemännen utses av regionfullmäktige efter nominering av partierna. Vid avgörande av mer komplexa eller omfattande mål...
  • Flera mål i retur efter rättegångsfelTack för intressant artikel. Är nämndemän även i dessa mål politiskt tillsatta ej lagfarna medborgare? Vad skulle de i så...
  • Koncernbolags anbud inte självständigaJag tycker att det är olyckligt att alla anbud som misstänks vara beroende av varandra förkastas. En lösning vore att...
  • Koncernbolags anbud inte självständigaJag tycker att själva faktumet att företag ingår i samma koncern, sfär eller har samma personer i ledande roll är...

Senaste inläggen

  • Risk för skada om upphandling görs om
  • Vem ska besluta om avgift mot KKV?
  • Menar vi allvar med dialog?
  • Sexmånadersfristen klargörs
  • Pålitliga fakta bygger förtroende
  • Flera mål i retur efter rättegångsfel
  • Enbart sanningsförsäkran räcker inte
  • Bättre hållbara affärer nu!
  • Koncernbolags anbud inte självständiga
  • Terrorhot — så påverkas upphandlingar
  • Återanvändning av ESPD förenklas
  • Från hållbarhet till medvetenhet
  • Om stora nyttan med styrdokument
  • Fel förkasta försenad förklaring
  • LOU är ändå inte allt här i världen