Stockholmarna har varit utan hyrcyklar sedan i höstas. Förvaltningsrätten dömde ut Stockholms stads upphandling på grund av en alltför lång avtalstid.
Upphandlingen gjordes om och den nya vanns av Voi Technology tillsammans med UIP Holdings. Fast precis innan tiodagarsfristen gick ut lämnade en konkurrerande anbudsgivare in sin överprövningsansökan.
Marfina ifrågasätter Voi/UIP:s referensuppdrag i Oslo. Enligt företagets ansökan om överprövning har dessutom delar av vinnande anbud, i strid med de administrativa föreskrifterna, lämnats in på ett annat språk än svenska.
– Vi kan nu konstatera att upphandlingen blivit överprövad, vilket inte är helt oväntat i en offentlig upphandling som denna, säger Anders Axelsson, vd för Adcity Media.
Adcity Media är kontrakterade av Voi och UIP för att sköta den mediaförsäljning som ska delfinansiera hojarna. Det handlar om sammanlagt 350 reklamytor runt om i staden.
Adcity Media har svårt att bedöma hur denna överprövning påverkar startdatum för det nya hyrcykelsystemet som är satt till den 1 april 2020. Risken för att cyklarna kan försenas är uppenbar.
– Tiden för förvaltningsrätten att pröva är svår att bedöma, men uppskattas till mellan tre och nio månader.
Trots att det handlar om en affär på runt 400 miljoner kronor över sju år budade bara två företag. Utöver Voi/UIP ville överprövande Marfina, med Clear Channel som underleverantör, ha uppdraget.
JC Decaux, som erbjuder hyrcyklar i andra städer, ansåg att bland annat den kortade avtalstiden gjorde det svårt att nå lönsamhet.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer