Daniel Helldén
Daniel Helldén väntar på hyrcykeln. Foto: Miljöpartiet.

Stockholm får hyrcyklar efter omstart

I början av nästa år kommer hyrcyklarna tillbaka i Stockholm. Det hoppas trafikborgarrådet Daniel Helldén straffats med ett cykelfritt 2019 efter en onödigt lång upphandling.

I fjol höstas tog Clear Channel motvilligt in hyrcyklarna i Stockholm för vintern. Sedan dess har det inte funnits några cyklar att hyra i huvudstaden. Anledningen är att förvaltningsrätten dömde ut kommunens upphandling.

Den tioåriga koncessionstiden ansågs som alltför lång och domen blev att upphandlingen skulle göras om. Så har nu skett och förhoppningen är att ett nytt cykelsystem ska vara på plats i början av nästa år.

Det vinnande anbudet i upphandlingen kommer från Voi (som också har elsparkcyklar) i samarbete med UIP Holding. Totalt ska 7 500 elcyklar och 500 lådcyklar erbjudas i samtliga stadsdelar.

– Jag välkomnar att Stockholm får ett nytt lånecykelsystem, ett lånecykelsystem som kommer att finnas i alla stadens stadsdelar och vara öppet året runt, säger Daniel Helldén, miljöpartistiskt trafikborgarråd.

Hyrcyklarna finansieras i huvudsak genom att vinnande aktörer får tillgång till 350 reklamytor på olika platser i staden. På sikt ska reklam även finnas på själva cyklarna.

För användaren kostar ett årskort 419 kronor. Den som är på kortare besök kan hyra exempelvis ett dygn för 28 kronor eller 70 kronor för veckan.

Daniel Helldén anser att det i den moderna staden ska vara lätt att byta mellan olika transportslag:

– Då underlättar det med lånecyklar, där du inte behöver komma ihåg var du parkerat din cykel och kan välja att cykla bara en delsträcka av din resa.

Kommunens nya cykelavtal löper på sammanlagt sju år, till skillnad mot det tioåriga (sju år plus förlängning i ett plus ett plus ett år) som underkändes. Tilldelningen kan överklagas inom tio dagar.

Kommentatorerna ansvarar för sina egna inlägg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *