Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Domstolskoll
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Nya upphandlingslagar • 8 februari 2022
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Flexibility is the new black

ExpertkommentarCoronakrisen har visat att medarbetare på inköp är lösningsorienterade och handlingskraftiga. De har en förmåga att snabbt prioritera och ställa om arbetsmässigt, skriver Inköpsrådets expert Helena Brynolfsson.

| 2021-02-23
Helena Brynolfsson, en av Inköpsrådets experter. Foto: Daniel Wadenius.

Coronakrisen har på många sätt visat att när det gäller, så ställer vi snabbt upp och om. Flexibiliteten och omställningsförmågan (”flexibility and agility”) har varit påfallande och detta har belysts och uppmärksammats av flera i olika sammanhang (MIT, VDTidningen, Inköpsbarometern, andra undersökningar och artiklar).

För oss på inköp har flexibiliteten visat sig i allt från inköpsfunktioners och dess personals förmåga att snabbt prioritera och ställa om arbetsmässigt, till leverantörers förmåga att ställa om sin produktion.

Inköpschefer vittnar om att medarbetare varit lösningsorienterade och handlingskraftiga. Att de snabbt justerat sina roller, arbetssätt med mera, då ändrade inköpsbehov krävt omfattande omprioriteringar.

Det har varit mer inslag av operativt inköpsarbete för att säkra tillgång till material. Ett stort fokus har lagts på att säkerställa leveranser och kontrollera leverantörer, vilket lett till tätare leverantörskontakter och fler uppföljningsmöten.

Många har konstaterat att arbetet har kunnat fortsätta på ett bra sätt utan att alla varit på plats och att ett digitaliserat arbetssätt fått sig en rejäl knuff framåt både internt och externt gentemot leverantörer (till exempel  elektronisk avtalssignering, automation).

Samverkan och samarbete har lyfts fram som en styrka samtidigt som relationer internt och externt har satts på prov.

Vad lär vi oss av allt detta och tar med framgent?
Lärdomarna av coronakrisens effekter på inköpsområdet och dess konklusioner är många och egentligen inte nya. Men de blir mer uppenbara och tydliga i en kris.

För mig handlar det om allt som redan borde vara på plats. Med andra ord allt från omvärldsbevakning och scenarioplanering till varningssystem, som tidigt larmar när något allvarligt är på gång. Att hantera risker genom att förebygga, upptäcka och hantera/bemöta, det vill säga att ha en förmåga och flexibilitet att anpassa sig och ställa om vid störningar och förändringar.

För oss som arbetar med inköp handlar det (igen) om att ha koll på våra kritiska behov/leveranser/ leverantörer, men även att ha ett bra samarbete med intressenter och strategiägare internt. Och att hantera dessa relationer på ett professionellt sätt.

Förtroenden och relationer ställs på sin spets i kriser som till exempel pandemin. De utmanas rejält och har du inte identifierat och investerat i dessa kan det stå dig dyrt, då det både är interna kollegor och leverantörer som du vänder dig till och förväntar hjälp när krisen slår till.

Det är tydligt att de inköpsavdelningar som byggt upp ett förtroende och kommit längre utvecklingsmässigt i sitt inköpsarbete har klarat coronakrisen bättre.

De har haft robusta inköpsprocesser, kompetenta medarbetare och digitala verktyg på plats som hållit när krisen med kraftigt förändrade förutsättningar slog till. Med ett kategoribaserat inköp på plats har man haft kunskap och kanaler att skaffa fram material/tjänster och haft mer leverantörsdialog med konstruktiva lösningar.

Vi behöver med andra ord jobba bredare, samarbeta över funktions- och organisationsgränser och ännu mer digitalt framgent. System som vi har till vårt förfogande måste utnyttjas till fullo och all ”dark data” som vi besitter måste synliggöras och dras nytta av.

Traditionella inköpsroller med detaljerade beskrivningar av arbetsroller tror jag kommer att utgå. De ersätts med bredare generella beskrivningar som funkar i en flexibel/agil kategoribaserad verklighet där behov/arbetsbelastning varierar.

Ändrade arbetsförhållande och distansarbete förändrar kraven på våra inköpschefer och ledare. Precis som med våra leverantörer, intressenter och strategiägare, så krävs förtroende och bra relationer/samarbete från både chef och medarbetare för att bra resultat ska uppnås. Detaljstyrt ledarskap (vars ”bäst före-datum” förvisso för länge sedan gått ut) kommer att förpassas till historien.

Så, summan av hela den här kardemumman blir: investera i flexibilitet! Det enda vi vet säkert om framtiden är att den kommer att förändras och att vi inte vet exakt hur, när, vad och i vilken takt. Räkna med en instabil framtid och gör dig så förberedd som du bara kan.

Helena Brynolfsson 
Prosourcia

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Helena Brynolfsson

Helena Brynolfsson äger och driver Prosourcia. Hon är tidigare koncerninköpschef med mer än 30 års erfarenhet av inköp från åtta olika företag/verksamheter. Hon har lång erfarenhet av att bygga upp inköpsfunktioner där struktur och kompetens inom inköp saknats. Hon kan förändringsarbete och att utveckla strategier som leder till besparingar och effektivitet. Hon är ofta anlitad som föredragshållare och utbildar regelbundet studenter.

Lediga jobb

Skellefteå kommun

Inköpschef, Skellefteå kommun

ANNONS FRÅN AFF

Undvik missförstånd, konflikter och juridiska tvister

Aff behövs för att alla ska hitta ett gemensamt språk, för att minska risken för tvister och för att öka kvaliteten, säger Philip Österlund, vd på Aff

Håll dig informerad

Prenumerera på Inköpsrådets kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Senaste inläggen

Effektivare tillsyn föreslåsEffektivare tillsyn föreslås
Förlegat krav om undertecknandeFörlegat krav om undertecknande
Svagt intresse oroar VinnovaSvagt intresse oroar Vinnova
Använd begrepp som inte missförståsAnvänd begrepp som inte missförstås
Göteborg samlas för mer återbrukGöteborg samlas för mer återbruk
Tolkning av ramavtalTolkning av ramavtal
Är vi redo att växla upp?Är vi redo att växla upp?
Regioner straffas för förlängt avtalRegioner straffas för förlängt avtal
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Nytt från Upphandling24

  • Effektivare tillsyn föreslås
  • Förlegat krav om undertecknande
  • Svagt intresse oroar Vinnova
  • Använd begrepp som inte missförstås
  • Göteborg samlas för mer återbruk

Åsikter på sajten

  • Tolkning av ramavtalDet kan nog inte alltid tas för sant att det inte skulle vara relevant att utröna den gemensamma partsavsikten i...
  • Tolkning av ramavtalHej Alfred, Som framgår av ditt citat från HD:s avgörande i mål nr 4071-20 (NJA 2021 s 643) är det...
  • Regioner straffas för förlängt avtalVad oseriöst av domstolen att basera sannolikheten för att Svensk dos skulle vinna en korrekt genomförd upphandling på antalet leverantörer...
  • Tolkning av ramavtalNi skriver att "Hovrätten prövade först om projektet omfattats av ramavtalet. Då någon gemensam partsavsikt inte gick att utläsa fick...
  • Regioner straffas för förlängt avtaljag undrar i sitt stilla sinne vad positivt konkurrensutsättning av dosförpackade läkemedel fört med sig?
  • Utvärdera kvalitet vid avrop av konsultBra artikel, tackar för det :)
  • Enhetlig tolkning gällerMånga av dessa "smörgårdsbordsförespråkare" vill nog väcka lite uppmärksamhet och jagar gillningar och delningar på LinkedIn. Man kommer med diverse...
  • Enhetlig tolkning gällerHelt stängt är kanske inte smörgåsbordet ändå? Jag uppfattar att båda målen som du tar upp avsåg situationer där direktiven...
  • Val av utvärderingsmodell icke-fråga?Har inte använt relativa modeller i mina upphandlingar sedan denna kom: "Metoder vid utvärdering av pris och kvalitet i offentlig...
  • Enad front för mer forskningInom det identifierade forskningsområdet "Korruption och kartellbildning" finns det lågt hängande frukt som inte kräver någon forskning för att identifiera....

Senaste inläggen

  • Effektivare tillsyn föreslås
  • Förlegat krav om undertecknande
  • Svagt intresse oroar Vinnova
  • Använd begrepp som inte missförstås
  • Göteborg samlas för mer återbruk
  • Tolkning av ramavtal
  • Är vi redo att växla upp?
  • Regioner straffas för förlängt avtal
  • Förändrad omvärld kräver anpassning
  • Stort fokus på service
  • Fast timpris och referenser tillåtet
  • Att upphandla ABK-konsulter
  • ”Mediestorm kan ge ökade resurser”
  • Allt går att sälja med mördande reklam
  • En process för hela staden

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 26 april
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 4 maj
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 5 maj
  • LOU på två dagar | 10-11 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 18-19 maj
  • Anbudsutvärdering | 13 okt
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 okt
  • Agil upphandling | 9 nov
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober