Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Domstolskoll
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Nya upphandlingslagar • 8 februari 2022
    • Praxisdagen • 7 november • Stockholm
    • Praxisdagen • 21 november • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Effektivare tillsyn föreslås

Juridisk krönikaFinansdepartementet har tagit fram lagförslag som ger Konkurrensverket utökade sanktions-och utredningsmöjligheter vid tillsynen av offentlig upphandling. Fredrik Linder och Cornelia Medrek, Advokatfirman Schjødt, kommenterar förslagen.

| 2022-05-17
Fredrik Linder och Cornelia Medrek från Advokatfirman Schjødt.

Syftet med finansdepartementets förslag i promemorian En effektivare upphandlingstillsyn (Ds 2022:5) är att höja kvaliteten i den offentliga upphandlingen och säkerställa att skattepengar används på ett ansvarsfullt sätt.

Förslagen innefattar bland annat att verket ska få besluta om upphandlingsskadeavgift som första instans, det vill säga utan ett ansökningsförfarande i allmän förvaltningsdomstol.

I promemorian framhålls att bifallsfrekvensen avseende Konkurrensverkets ansökningar i domstol gällande avgiften är mycket hög. Av de domar om upphandlingsskadeavgift som vann laga kraft mellan 2014 och 2019 beslutade domstolarna att helt eller delvis bifalla ansökan om upphandlingsskadeavgift i drygt 90 procent av fallen.

En konsekvens av detta förslag bör bli att inflödet till domstolarna av upphandlingsskadeavgiftsmål minskar. Förhoppningsvis kan detta leda till att domstolarna ges möjlighet att lägga mer resurser på att snabbare avgöra övriga måltyper inom upphandlingsområdet.  

Ett annat viktigt förslag i promemorian är att upphandlingsskadeavgiften föreslås omfatta fler överträdelser av upphandlingslagarna. Detta inkluderar dokumentationsplikten, skyldigheten att efterannonsera, publicering av annonser i en registrerad annonsdatabas, upprättandet av individuella rapporter och protokoll, bevarandet av information om upphandlingsförfarande och motiveringsskyldigheten.

Det är enligt vår mening positivt att det sker en utvidgning av de överträdelser som kan leda till upphandlingsskadeavgift då det ger upphandlande myndigheter och enheter större incitament att följa upphandlingsreglerna. Som påtalas i promemorian kan Konkurrensverket för närvarande enbart fatta ett tillsynsbeslut avseende ovannämnda överträdelser med förhoppningen att den upphandlande myndigheten eller enheten löser bristen genom självrättelse eller genom att inte upprepa samma fel vid nästa upphandling.

Brister i och avsaknad av dokumentation vid upphandlingar kan medföra en ökad risk för missförhållanden och otillbörlig påverkan varför det är bra att en överträdelse av dokumentationsskyldigheten kan beivras med upphandlingsskadeavgift.

Promemorian innehåller även ytterligare förslag om att dokumentationsplikten ska fullgöras senast 30 dagar efter att avtal ingåtts eller att beslut om avbrytande av upphandlingen har fattats.  

I dag föreskrivs ingen tidsfrist i upphandlingslagarna när dokumentationsskyldigheten ska vara fullgjord. Som påtalas i promemorian så borde utgångspunkten för dokumentationsplikten vara att den bör ske löpande då den hänför sig till upphandlingens samtliga skeden.

Den föreslagna 30-dagars fristen kan dock bli problematisk, exempelvis i överprövningsmål. Det är inte ovanligt att överprövande part vill ta del av exempelvis förhandlingsprotokoll och annan dokumentation som tagits fram under upphandlingsförfarandet. Genom att hänvisa till tidsfristen på 30 dagar kan upphandlade myndighet eller enhet under pågående överprövningsprocess undgå att lämna ut sådan dokumentation med hänvisning till att fristen för upprättandet ännu inte löpt ut.

I denna del riskerar således förslaget om en 30-dagarsfrist att försvåra en fungerande rättslig prövning. Denna effekt är enligt vår mening särskilt allvarlig eftersom dokumentationsskyldigheten bland annat syftar till att möjliggöra för leverantörer att få till stånd en fungerande rättslig prövning. Förslaget om en 30-dagarsfrist leder i denna del således till en försämring jämfört med nuvarande ordning. 

Vidare föreslår finansdepartementet att tidsfristen för att besluta om upphandlingsskadeavgift ska förlängas från ett till två år och att avgiftstaket höjs från tio till 20 miljoner kronor.

En utökning av tidsfristen för att besluta om upphandlingsskadeavgift kan förhoppningsvis bidra till att Konkurrensverket får möjlighet att ingripa mot fler otillåtna direktupphandlingar och andra överträdelser av upphandlingslagstiftningen.

Det framhålls i promemorian att den ettåriga ansökningsfristen är problematisk då verket ofta fått prioritera bort eller skriva av ärenden eftersom ansökningsfristen löpt ut. Trots att en höjning av avgiftstaket är positiv anser vi att taket borde höjas än mer. Upphandlingar som omfattar betydande belopp kommer fortsatt inte att beivras proportionerligt i jämförelse med sådana som omfattar mindre värden.

Av promemorian framgår också att när Konkurrensverket har ansökt om upphandlingsskadeavgift uppgående till det högsta tillåtna beloppet om tio miljoner kronor har dess yrkande i genomsnitt endast motsvarat tre procent av kontraktsvärdet.

Konkurrensverket föreslås också kunna förelägga upphandlande myndigheter och enheter att besluta om riktlinjer för användning av direktupphandling och beaktande av vissa samhällsintressen. Därtill föreslås att utredningsförelägganden ska få riktas även till leverantörer samt att sådana förelägganden ska kunna förenas med vite och gälla omedelbart.

Som lyfts fram i promemorian finns det behov av att inhämta uppgifter från en leverantör om den upphandlande myndigheten eller enheten exempelvis åberopar undantag från annonseringsplikten med hänsyn till att det av tekniska skäl inte föreligger konkurrens. Detta är inte sällan en komplicerad bedömning som kräver branschspecifik kunskap. Den upphandlande myndigheten eller enheten har ett informationsmässigt försteg framför Konkurrensverket i sådana fall. Möjlighet att inhämta uppgifter från en tidigare leverantör skulle kunna bidra till verkets utredning i denna situation.

Förslagen i promemorian är nu ute på remiss till den 22 juni 2022 och de nya reglerna föreslås träda i kraft den 1 februari 2023.

Juristpanelen

Läs mer: DokumentationKonkurrensverketLagstiftningUpphandlingsskadeavgift

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

ANNONS FRÅN AFF

Tydliga och trygga avtal med Aff

Till skillnad från många andra branschers standardavtal är Aff utarbetat i samarbete mellan beställare och leverantörer. Båda parter är med och utformar regelverken och mallarna så att den blir partsneutral.

Håll dig informerad

Prenumerera på Inköpsrådets kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Senaste inläggen

Verktyg för uppföljning lyft för HBVVerktyg för uppföljning lyft för HBV
Tillsynsreform får ris och rosTillsynsreform får ris och ros
Avfall är material på fel ställeAvfall är material på fel ställe
Har koll på IOPHar koll på IOP
Samarbete – kan det vara så svårt?Samarbete – kan det vara så svårt?
Möjligt fullgöra avtal före laga kraftMöjligt fullgöra avtal före laga kraft
Så fick Växjö Dis i hamnSå fick Växjö Dis i hamn
Samarbetspartner som referensSamarbetspartner som referens
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Nytt från Upphandling24

  • Verktyg för uppföljning lyft för HBV
  • Tillsynsreform får ris och ros
  • Avfall är material på fel ställe
  • Har koll på IOP
  • Samarbete – kan det vara så svårt?

Åsikter på sajten

  • Samarbetspartner som referensDet är - igen - märkligt att två rättsinstanser med god juridisk kompetens kommer till olika slutsatser. Är juridiken ett...
  • Vallentuna hade rätt att förkastaRättens bedömningar för onormalt låga priser blir alltid en rysare och det är FRs fullständiga misslyckande. De har utvecklat sin...
  • Först att avropa återbruk av möblerKul att läsa. Har själv varit upphandlingsrådgivare/upphandlare på 80- och 90-talet. Då var det ett jättekul jobb.
  • Så fick Växjö Dis i hamnIntressant upplägg! Ska bli kul att följa utfallet!
  • Dags fokusera mer på innehåll–och i tidEn stor besvikelse i de nya bestämmelserna om överprövning är att det uteslutande handla om hur processen i domstol ska...
  • Dags fokusera mer på innehåll–och i tidPåtalandeskyldighet är i grunden en felaktig idé. Den omkullkastar en vanlig ordning i ett öppet förfarande. Jag skulle påstå att...
  • Uteslutning–förtroende inte längre alltTack för din kommentar, Mia Förhandsavgörande du hänvisar till handlar om ett uteslutningsärende med hänvisning till konkurrensbegränsande samarbete. EU-domstolen anger...
  • Uteslutning–förtroende inte längre alltHej, Tack för bra artikel. Jag undrar hur de nya bestämmelserna om tidsfrister förhåller sig till beslutet från EU-domstolen i...
  • Viktigt att leverantören är frågvisIntressant "I brist på uttalande från HFD är det tyvärr min rekommendation att alla leverantörer måste lyfta fram alla otydligheter"...
  • Tolkning av ramavtalKontraktshandlingar och tolkningsordningar Ramavtalet består av följande handlingar: 1) Skriftliga tillägg till eller justeringar av Ramavtalet eller dess bilagor 2)...

Senaste inläggen

  • Verktyg för uppföljning lyft för HBV
  • Tillsynsreform får ris och ros
  • Avfall är material på fel ställe
  • Har koll på IOP
  • Samarbete – kan det vara så svårt?
  • Möjligt fullgöra avtal före laga kraft
  • Så fick Växjö Dis i hamn
  • Samarbetspartner som referens
  • 600 bolag har växt till över 1700
  • Transparent utvärderingsmodell viktigt
  • Dags fokusera mer på innehåll–och i tid
  • Vallentuna hade rätt att förkasta
  • Fel kräva att en leverantör gör mest
  • Fann lösningar för bättre kontroll
  • Uteslutning–förtroende inte längre allt

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Anbudsutvärdering | 13 okt
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 okt
  • Agil upphandling | 9 nov
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 nov
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 nov
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 17 nov
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 23-24 nov
  • LOU på två dagar | 28-29 nov
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december