Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Domstolskoll
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 7 november • Stockholm
    • Praxisdagen • 28 november • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Terrorhot — så påverkas upphandlingar

Säkerhetsskyddad upphandlingTerrorhotnivån har höjts från en trea till en fyra på den femgradiga skala som Säpo använder för att gradera hotbilden mot Sverige. En ökad hotbild kan även påverka den säkerhetsskyddsbedömning och lämplighetsprövning som ska ske innan en säkerhetsskyddad upphandling genomförs, skriver Viktor Robertson.  

| 2023-08-28
Viktor Robertson, Advokatfirman Kahn Pedersen.

Nyligen höjde Säkerhetspolisen, Säpo, terrorhotnivån från en trea till en fyra på den femgradiga skala som används för att klassificera hotbilden mot Sverige. Detta innebär att Säpo nu gör bedömningen att det finns ett högt hot för terroristattentat i Sverige.

Under den presskonferens som Säkerhetspolisen höll i samband med att de meddelade om höjningen så uttalade Säpos chef även att den ökade hotbilden visade på ”vikten av att arbeta aktivt med en rad olika åtgärder. Inte minst när det gäller säkerhetsskyddsfrågor (…)”

Men vad kan en ökad hotbild innebära för verksamheter som omfattas av säkerhetsskyddslagen, rent konkret? Och varför får den höjda hotbilden en eventuell påverkan på kommande säkerhetsskyddade upphandlingar?

Till att börja med kan det konstateras att de som bedriver verksamhet av betydelse för Sveriges säkerhet, och därmed omfattas av säkerhetsskyddslagens bestämmelser, är skyldiga att vidta olika säkerhetsskyddsåtgärder till skydd för den egna verksamheten.

Säkerhetsskyddslagstiftningen syftar nämligen till att skydda särskilt viktiga verksamheter av betydelse för Sveriges säkerhet gentemot antagonistiska hot, bland annat just terroristbrott.

Uppdaterad säkerhetsskyddsanalys
Utredningen av vilka säkerhetsskyddsåtgärder som behöver vidtas ska ske genom att en så kallad säkerhetsskyddsanalys genomförs. Med utgångspunkt i analysen ska verksamheten därefter planera och vidta de säkerhetsskyddsåtgärder som behövs med hänsyn till bland annat verksamhetens art och omfattning.

Dessa säkerhetsskyddsåtgärder behöver även i viss mån ”skjutas över” på upphandlade leverantörer, när en säkerhetsskyddad upphandling sker så att leverantörerna som ska komma i kontakt med den säkerhetskänsliga verksamheten också vidtar relevanta säkerhetsskyddsåtgärder.

Säkerhetsskyddsanalysen är däremot inget statiskt dokument, utan ska löpande uppdateras och utvärderas. Enligt säkerhetsskyddsförordningen ska en uppdatering ske vid behov.

Vad som faktiskt ska utgöra ett ”behov” som leder till att analysen behöver uppdateras är inte helt tydligt, men Säkerhetspolisen nämner i sin vägledning som exempel på ett sådant behov när de tillhandahåller en beskrivning av dimensionerade antagonistiska förmågor (DAF-beskrivning) till verksamhetsutövaren.

En DAF-beskrivning ger verksamhetsutövaren vägledning till hur framförallt det fysiska skyddet ska utformas för att kunna möta en antagonists förmåga.

Enligt min mening så bör även en höjning av terrorhotnivån vara en sådan händelse som leder till ett behov av att se över och eventuellt uppdatera verksamhetens säkerhetsskyddsanalys. Kanske är det så att den ökade hotbilden leder till att fler och utökade säkerhetsskyddsåtgärder (så kallade kompensatoriska åtgärder) måste vidtas, för att kunna skydda verksamheten vid en potentiell terrorhandling?

Påverkan på kommande upphandlingar
Den ökade hotbilden kan även påverka den säkerhetsskyddsbedömning och lämplighetsprövning som ska ske innan en säkerhetsskyddad upphandling genomförs. En sådan faktor som ska beaktas i en säkerhetsskyddsbedömning är nämligen vilka säkerhetshot som finns mot den del av verksamhet som exponeras genom upphandlingen.

Det är heller inte otänkbart att det ökade hotläget även påverkar lämplighetsbedömningen på så sätt att det i vissa fall kan anses olämpligt att upphandla i stället för att tillgodose ett behov med interna resurser.

På motsvarande sätt kan det finnas ett behov av att se över de krav som ställs i de säkerhetsskyddsavtal som snart ska upphandlas, så att de innehåller de krav som behövs i förhållande till den nya hotnivån.

Det kan innebära att upphandlingarna som snart ska annonseras kan behöva pausas, innan den nya säkerhetsskyddsanalysen, säkerhetsbedömningen samt lämplighetsprövningen är klar och kravnivåerna i säkerhetsakyddsavtalen har hunnits gås igenom och eventuellt reviderats i förhållande till den nya hotbilden.

Risken är annars att de säkerhetsskyddsåtgärder som leverantörerna ska vidta enligt säkerhetsskyddsavtalet inte ger det skydd som den ökade hotbilden kräver, vilket riskerar att leda till att Sveriges säkerhet försämras.

För verksamheter som omfattas av säkerhetsskyddslagen och som genomför säkerhetsskyddade upphandlingar innebär Säpos uppdaterade hotbild med andra ord att ett internt analysarbete behöver påbörjas. Syftet är att säkerställa att både den egna och den upphandlade delen av den säkerhetskänsliga verksamheten har det skydd som krävs och för att uppfylla lagens krav.

Viktor Robertson
Advokatfirman Kahn Pedersen

Annons

Lär dig mer om säkerhetsskyddad upphandling! Upphandling24 arrangerar en populär heldagsutbildning med Viktor Robertson för dig som lämnar uppdrag, använder tjänster eller annat som innebär att utomstående leverantörer får tillgång till säkerhetskänslig verksamhet och därför behöver veta när det behöver upphandlas genom säkerhetsskyddad upphandling. Läs mer här!

Läs mer: Säkerhetsskyddad upphandlingSäkerhetsskyddslagen

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Så vill upphandlarna ha dialog

– Ta alla chanser som finns till dialog med oss i offentlig sektor, säger Helena Sköld Lövgren, upphandlingschef i Uppsala. Hon menar att det kan påverka upphandlingen och ge grund för affärsmässiga avtal som är bra för alla.

Håll dig informerad

Prenumerera på Inköpsrådets kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Senaste inläggen

Menar vi allvar med dialog?Menar vi allvar med dialog?
Sexmånadersfristen klargörsSexmånadersfristen klargörs
Pålitliga fakta bygger förtroendePålitliga fakta bygger förtroende
Flera mål i retur efter rättegångsfelFlera mål i retur efter rättegångsfel
Enbart sanningsförsäkran räcker inteEnbart sanningsförsäkran räcker inte
Bättre hållbara affärer nu!Bättre hållbara affärer nu!
Koncernbolags anbud inte självständigaKoncernbolags anbud inte självständiga
Terrorhot — så påverkas upphandlingarTerrorhot — så påverkas upphandlingar
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Tio skäl att välja Anbudsdagen

Krångligt med upphandling? Inte alls – bara andra spelregler. Lär dig rätt strategier på Anbudsdagen 2023.

Nytt från Upphandling24

  • Tillbaka i konsultrollen
  • ”Hemlöshet” hotar anrik klubb
  • Stopp för omstritt avtal
  • Nya krav för konkurrensen
  • Vårdat, enkelt och begripligt
  • Kramforstrio med kärleksbudskap
  • Hoppas på aktiva politiker

Åsikter på sajten

  • Fel förkasta försenad förklaringHåller med Ulfs resonemang här. Det verkar som att detta med onormalt låga anbud är en fortsatt gråzon och istället...
  • Priset måste utvärderasHögsta förvaltningsdomstolen (HFD) meddelade inte prövningstillstånd. Mål nr 3906-20.
  • Priset måste utvärderasHar HD tagit upp denna?
  • Flera mål i retur efter rättegångsfelHej David - ja, nämndemännen utses av regionfullmäktige efter nominering av partierna. Vid avgörande av mer komplexa eller omfattande mål...
  • Flera mål i retur efter rättegångsfelTack för intressant artikel. Är nämndemän även i dessa mål politiskt tillsatta ej lagfarna medborgare? Vad skulle de i så...
  • Koncernbolags anbud inte självständigaJag tycker att det är olyckligt att alla anbud som misstänks vara beroende av varandra förkastas. En lösning vore att...
  • Koncernbolags anbud inte självständigaJag tycker att själva faktumet att företag ingår i samma koncern, sfär eller har samma personer i ledande roll är...
  • Upprop för prisutvärdering på riktigtHej! Jag fick nog inte modellen riktigt att fungera men är intresserad att se hur det slår. Skulle även vara...
  • Fel förkasta försenad förklaringFör guds skull hoppas jag att någon tar detta till nästa instans. Om inte så har vi för tillfället noll...
  • Fel förkasta försenad förklaringEn rimlig tolkning är att kammarrätten har ingen susning vad dem håller på med. Det är inte bara ett tankefel...

Senaste inläggen

  • Menar vi allvar med dialog?
  • Sexmånadersfristen klargörs
  • Pålitliga fakta bygger förtroende
  • Flera mål i retur efter rättegångsfel
  • Enbart sanningsförsäkran räcker inte
  • Bättre hållbara affärer nu!
  • Koncernbolags anbud inte självständiga
  • Terrorhot — så påverkas upphandlingar
  • Återanvändning av ESPD förenklas
  • Från hållbarhet till medvetenhet
  • Om stora nyttan med styrdokument
  • Fel förkasta försenad förklaring
  • LOU är ändå inte allt här i världen
  • Tolkning av aktivitetspliktens gränser
  • Samhällets försörjning måste tryggas