Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Domstolskoll
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Skada vid för långa ramavtal

RättsfallsanalysVad som krävs för att en leverantör ska anses lida skada till följd av överträdelser av upphandlingslagstiftningen är en högaktuell fråga. Fredrik Linder och Jesper Fahlgren på Advokatfirman Schjødt kommenterar två nya kammarrättsdomar.

| 2022-07-12
Fredrik Linder och Jesper Fahlgren på Advokatfirman Schjødt.

Sammanfattning
Akademiska Hus upphandlade två entreprenadavtal som kontrakt. Kammarrätten ansåg att avtalen i själva verket utgjorde ramavtal och att reglerna om längsta tillåtna ramavtalstid och takvolym överträtts.

Däremot fann kammarrätten att sökande leverantör inte kunde anses lida skada då skadan inte avsåg möjligheten att konkurrera i de överprövade upphandlingarna och då bristerna inte påtalats under anbudstiden.

Bakgrund
Akademiska Hus genomförde två entreprenadupphandlingar avseende markskötsel med vissa tilläggsarbeten genom ett öppet förfarande enligt LOU. Avtalen annonserades som kontrakt och hade en löptid om fem år, med möjlighet till två års förlängning.

Efter tilldelningsbeslutet ansökte ett bolag om överprövning och yrkade bland annat att upphandlingarna skulle göras om.

En av grunderna var att avtalen utgjorde ramavtal och att Akademiska Hus agerat i strid med LOU; dels genom att ange en längre ramavtalstid än fyra år utan att ha särskilda skäl (vilket krävs enligt 7 kap. 2 § LOU), dels genom att inte ange största kvantitet eller högsta värde för avtalen, det vill säga takvolym (vilket krävs enligt EU-domstolen).

Akademiska Hus invände att det inte var fråga om ramavtal utan odelbara blandade kontrakt, eftersom huvuddelen av det som upphandlades var av kontraktskaraktär. Avtalstiderna kunde därför inte anses vara för långa och därför fanns inte heller någon skyldighet att ange takvolym.

Förvaltningsrätten ansåg att avtalen skulle klassificeras som kontrakt eftersom den övervägande delen av tjänsterna fastställdes i upphandlingsdokumenten och således inte var beroende av framtida beställningar från Akademiska Hus. Därmed ansågs ramavtalsreglerna om löptid och takvolym inte vara tillämpliga, varför ansökningarna om överprövning avslogs.

Leverantören överklagade förvaltningsrättens domar.

Kammarrätten
I likhet med förvaltningsrätten konstaterade kammarrätten att avtalen hade inslag av både kontrakt och ramavtal. Däremot ansåg kammarrätten att övervägande del av avtalen var av ramavtalskaraktär. Hänsyn togs bland annat till att leverantörens fulla åtagande inte klarlagts i upphandlingsdokumenten och att det kunde tillkomma flera framtida anskaffningar under avtalstiden som leverantören var skyldig att tillgodose, vilket även innebar att ersättningen ändrades.

Därmed aktualiserades en prövning av ramavtalsreglerna om avtalstid och takvolym. Kammarrätten ansåg att Akademiska Hus agerat i strid med LOU i båda dessa delar; dels för att det inte visats särskilda skäl för en längre avtalstid än fyra år, dels för att takvolym inte angivits.

Skadeprövningen gjordes med hänvisning till HFD 2022 ref 4 (I och II). Beträffande de långa avtalstiderna framhölls att skadan måste avse möjligheten att konkurrera i upphandlingen som begärs överprövad. Intresset av att delta i en framtida upphandling kunde inte beaktas inom ramen för den aktuella överprövningen.

Kammarrätten konstaterade även att leverantören underlåtit att invända mot avtalsformen och löptiden under anbudstiden. Inte heller hade några förtydliganden begärts från Akademiska Hus rörande avtalens omfattning. Några godtagbara skäl för leverantörens underlåtenhet att påtala dessa brister under anbudstiden ansågs inte föreligga.

Kammarrätten ansåg därför att leverantören inte gjort vad som krävts för att undvika skada till följd av bristerna i de två upphandlingarna. Leverantören ansågs därmed inte ha visat att denne kunde lida skada på grund av bristerna och överklagandena avslogs

Analys
De två målen rör flera intressanta frågor, bland annat hur skaderekvisitet i 20 kap.  6 § LOU ska tolkas och tillämpas i kölvattnet av HFD 2022 ref. 4.

En fråga är hur långtgående skyldigheter en leverantör har att påtala brister under anbudstiden för att kunna anses lida skada av dessa brister i en senare överprövning.

I målen ansågs leverantören inte lida skada på grund av den långa ramavtalstiden, bland annat för att den inte adresserat avtalens klassificering eller löptid under anbudstiden. Detta är en sträng tillämpning av skaderekvisitet.

Huruvida ett avtal ska klassificeras som ett kontrakt eller ett ramavtal kan vara en komplicerad fråga. Distinktionen är långt ifrån självklar. Inte minst framgår detta av att de två domstolsinstanserna klassificerar avtalen olika.

Att risken i praktiken läggs på leverantörerna för att den upphandlande myndigheten felaktigt har klassificerat ett ramavtal som ett kontrakt, och därmed underlåtit att iaktta ramavtalsregler om avtalstid och takvolym, innebär att det ställs mycket höga krav på leverantörskollektivet vid granskning av upphandlingsdokumenten under anbudstiden.

Med hänsyn till att LOU utgör en skyddslagstiftning för leverantörer och att dessa ska garanteras effektiva rättsmedel för att kunna utmana upphandlingsfel, kan det ifrågasättas om inte kammarrätten lägger ribban för att skaderekvisitet ska anses uppfyllt alltför högt.

Enligt vår mening vore en rimligare tillämpning av skaderekvisitet i denna del att se förhållandet att ramavtalet felaktigt klassificerats som ett kontrakt i upphandlingsdokumenten som ett godtagbart skäl enligt HFD 2022 ref. 4 för att överträdelserna av ramavtalsreglerna inte påtalats under anbudstiden.

En annan fråga i målen var om leverantören kunde anses lida skada på grund av de otillåtet långa ramavtalstiderna genom att utestängas från konkurrens under längre tid än nödvändigt.

Kammarrätten ansåg att skaderekvisitet inte var uppfyllt med motiveringen att det inte visats att de långa avtalstiderna påverkat leverantörens möjlighet att konkurrera i aktuella upphandlingar och att det inte var möjligt att beakta intresset av att delta i kommande upphandlingar. Kammarrätten hänvisar i denna del till HFD 2022 ref. 4, där HFD gör motsvarande uttalanden i sin skadeprövning beträffande avsaknaden av takvolym. 

HFD hänvisar i sin tur till punkt 60 i EU-domstolens dom i målen C-721/19 och C-722/19 (Sisal-målen). I nämnda punkt konstaterar EU-domstolen att det i princip kan utgöra ett villkor att leverantören har deltagit i upphandlingen för att den ska kunna anses lida skada på grund av att tilldelningsbeslutet påstås vara rättsstridigt, då en leverantör som inte har lämnat anbud svårligen kan visa att den har ett intresse av att motsätta sig beslutet eller kan lida skada på grund av tilldelningen.

Den stränga tillämpningen av skaderekvisitet i svensk rättspraxis på senare tid, som delvis härleds från Sisal-målen, är enligt vår mening inte nödvändig med beaktande av EU-domstolens uttalanden om skaderekvisitet i nämnda mål.

Det EU-domstolen uttalar sig principiellt om i punkt 60 i Sisal-målen är situationen där en sökande leverantör inte har visat intresse för att tilldelas avtalet i upphandlingen som den begär överprövad. Så var dock inte fallet i de två aktuella kammarrättsdomarna, då leverantören hade lämnat anbud i upphandlingarna.

Inte heller anges i Sisal-målen att skadan eller risken för skada måste hänföra sig till möjligheten att konkurrera i just den upphandling som begärs överprövad eller att intresset av att delta i kommande upphandlingar inte kan beaktas vid skadeprövningen. Det EU-domstolen anger är att leverantören ska kunna visa skada eller risk för skada på grund av tilldelningen.

Det finns sedan tidigare en omfattande kammarrättspraxis där sökande ansetts lida skada på grund av för långa ramavtalstider, bland annat för att sökande utestängs från konkurrens under en längre tid än vad som hade varit fallet om avtalstiden varit korrekt.

Ramavtalsreglerna om längsta tillåtna löptid i upphandlingsdirektiven ska primärt förhindra att konkurrensen begränsas. EU-domstolen har uttalat att rättsmedelsdirektivet ska säkerställa att upphandlingsdirektiven verkligen tillämpas.

En för strikt tillämpning av skaderekvisitet innebär att upphandlingsdirektivens och LOU:s/LUF:s regler om för långa ramavtal i praktiken inte kommer att kunna tillämpas vid överprövningar i förvaltningsdomstol (även om sökande leverantör påtalat den långa ramavtalstiden under anbudstiden).

De två aktuella kammarrättsdomarna har överklagats till HFD. Vi hoppas att HFD beviljar prövningstillstånd och klargör hur skadeprövningen ska gå till beträffande ramavtal vars löptid är för lång.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Göteborgs domar av den 14 juni 2022 i mål nr 6319-21 och mål nr 6320-21

Juristpanelen

Läs mer: EU-domstolenHögsta förvaltningsdomstolenPraxisRamavtalRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Skada vid för långa ramavtal"

  1. Leo skriver:
    2022-07-14 kl. 08:21

    Bra analys, detta är rättsövergrepp i direktsändning där rättsinstanser utan några kval gör precis motsatsen till vad lagstiftaren bestämt!

    Svara
  2. KP skriver:
    2022-08-02 kl. 13:21

    Mycket bra analys och uppmärksamhet om domstolarnas okunnighet, eller vilja att snedvrida hela den offentliga marknaden. I vilket fall som helst kostar det massor med pengar för oss samhället.
    Tydlig bevis på att det är domstolarna som skapar överprövningar och anledningar till överprövningar och inte anbudsgivarna själva.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars
  • LOU på två dagar | 19-20 april
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 3 maj
  • Hållbar upphandling | 10 maj
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj
  • Anbudsutvärdering | 18 oktober
  • Agil upphandling | 19 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 25-26 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Hösten 2023
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2023
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | Hösten 2023
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2023

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN AFF

Undvik missförstånd, konflikter och juridiska tvister

Aff behövs för att alla ska hitta ett gemensamt språk, för att minska risken för tvister och för att öka kvaliteten, säger Philip Österlund, vd på Aff

Håll dig informerad

Prenumerera på Inköpsrådets kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Senaste inläggen

EU-domstolen klargör kontrollkriterietEU-domstolen klargör kontrollkriteriet
Kunskap och rutin för hållbara affärerKunskap och rutin för hållbara affärer
Vad omfattas egentligen av sekretess?Vad omfattas egentligen av sekretess?
Dialogmöten höjer konstens kvalitetDialogmöten höjer konstens kvalitet
Då ska ska-kraven vara uppfylldaDå ska ska-kraven vara uppfyllda
Det positiva med överprövningDet positiva med överprövning
Några betalar men ingen kan uteslutasNågra betalar men ingen kan uteslutas
Bevis för onormalt lågt pris i anbudBevis för onormalt lågt pris i anbud
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Nytt från Upphandling24

  • Mest affärer med män
  • Bytte arbetsgivare efter 18 år
  • Tar sikte på -30 och -45
  • Enighet i Örebro om klimatkrav
  • Går längre än EU kräver
  • Vill se nej till 30 motioner
  • Baxar undantagsförslag vidare

Åsikter på sajten

  • Det positiva med överprövningIakttagelserna är artikeln är mycket viktiga. Det är synd att en liknande insikt av hur avgörande leverantörsengagemang är för sunda...
  • Det positiva med överprövningHej! Som du är inne på finns det helt klart många överprövningar som enbart uppstår på grund av att någon...
  • Det positiva med överprövningHej Olle, Intressant perspektiv på överprövningar och KKV:s framtida roll! Jag tror jag håller med, till viss del i alla...
  • Intervallutvärderingens sista suckVet inte riktigt om jag delar påståendet att "Det är svårt att tolka domen på något annat sätt än att...
  • Så kan priser justeras utan indexklausulDirektivet är faktiskt tydligt i den delen, man behöver bara läsa den mer noggrant. Instämmer med Anders.
  • Intervallutvärderingens sista suckBer om ursäkt men den intressanta analysen är tyvärr felaktig. Det finns inget förbud mot att använda modellen som berörs...
  • Bevis för onormalt lågt pris i anbudApplåder för mycket bra analys!
  • Intervallutvärderingens sista suckHur långt ska vi gå i vår iver att undvika intervall? Ska vi enbart tillåta linjära skalor och vad är...
  • Intervallutvärderingens sista suckSom upphandlare kan vi kan förbjuda negativa priser. En upphandlande organisation får ställa krav som förbjuder delpriser med negativa värden....
  • Bevis för onormalt lågt pris i anbudHoppas att HFD tar upp detta. Så viktig fråga.

Senaste inläggen

  • EU-domstolen klargör kontrollkriteriet
  • Kunskap och rutin för hållbara affärer
  • Vad omfattas egentligen av sekretess?
  • Dialogmöten höjer konstens kvalitet
  • Då ska ska-kraven vara uppfyllda
  • Det positiva med överprövning
  • Några betalar men ingen kan uteslutas
  • Bevis för onormalt lågt pris i anbud
  • Intervallutvärderingens sista suck
  • Medvetet oförstående eller okunniga?
  • Hittade vägen till nya normer
  • Förutsättningar för prisavdrag
  • Professionalisering och politisering
  • Samarbete för hållbara behov
  • Förhandling ur långsiktigt perspektiv