Sollentuna kommun söker IT-upphandlare

Sollentuna är en växande kommun med siktet inställt på att bli Sveriges mest attraktiva kommun och Sollentuna är idag en av de främsta kommunerna i landet avseende skola och näringsliv.

Inköpsenheten är en kommungemensam resurs med uppgift att svara för kommunens inköps- och upphandlingsprocess samt e-handel. Inköpsenheten ingår organisatoriskt i ekonomiavdelningen, som är en avdelning inom kommunledningskontoret. Enheten leds av en inköpschef och består i övrigt av 12 kompetenta och trevliga kollegor som 4 upphandlare, 2 entreprenadupphandlare, upphandlingsstrateg, inköpsstrateg, upphandlingsadministratör, e-handelsadministratör, e-handelscontroller samt avtalscontroller.

Vi är ett engagerat, socialt och drivet team som tillsammans arbetar med intressanta uppdrag i en spännande miljö Nu söker vi en lyhörd och kommunikativ IT-upphandlare.

Arbetsuppgifter

Inköpsenheten står mitt i ett skede att utveckla det strategiska och långsiktiga perspektivet i vår inköpsverksamhet. Då enheten är under utveckling ger det dig stora möjligheter att påverka.

Vi jobbar aktivt med ständiga förbättringar och har nyligen kartlagt inköpsprocessen för att tydliggöra roller och ansvar både inom enheten och med våra beställare. Nu återstår det att vi tillsammans fortsätter utveckla kommunens arbete kring inköp.

Inköpsenheten arbetar med kommunövergripande ramavtalsupphandlingar och på uppdrag med objektsupphandlingar av skiftande slag. Arbetet utförs med interna uppdragsgivare inom kommunkoncernen. Du kommer som projektledare/upphandlare att ansvara för planering och genomförande av främst IT-upphandlingar med skiftande komplexitet inom olika varu- och tjänsteområden/(kategorier).

Du kommer att ansvara för upphandling av ramavtal och som upphandlingsspecialist driva olika upphandlingsprojekt i samarbete med kommunens övriga verksamheter. Du kommer även ge råd och stöd i upphandlings-, avrops och avtalsfrågor.

Kvalifikationer

Vi söker dig som är högskoleutbildad inom juridik, ekonomi, teknik, strategiskt inköp alternativt har erfarenhet som bedöms likvärdig. Du behöver minst 3 års erfarenhet inom offentlig upphandling och ha arbetat som projektledare utifrån ett upphandlingsperspektiv med IT-upphandlingar. Likaså behövs god svenska i tal och skrift samt goda kunskaper i Office-paketet. Önskvärt är att du har arbetat i upphandlingssystemet Kommers och har erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation.

I rollen som upphandlare läggs stor vikt vid personliga egenskaper. Eftersom tjänsten innebär samarbete med många olika grupperingar både internt och externt behöver du ha god kommunikativ förmåga, ha lätt för att skapa relationer och engagera andra människor. Det passar dig att jobba självständigt och ta egna initiativ. Du har integritet och hög servicekänsla. Vidare är du kreativ och nytänkande och bidrar gärna med nyskapande idéer och förslag.

Vi erbjuder

För oss är det viktigt att våra medarbetare har ett hållbart arbetsliv och kan kombinera ett professionellt arbete med familj och fritid. Vi erbjuder möjlighet att arbeta både mer digitalt och på distans. Vi arbetar också för att alla medarbetare får möjlighet att utvecklas i sin roll och att kompetenser tas till vara. Vi tillämpar flextid, erbjuder kompetensutveckling, friskvårdsbidrag och semesterväxling.

Kontakt: Lill Sandberg, 08-579 21596
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid

Övrigt

Intervjuerna kommer att ske fortlöpande under rekryteringsprocessen och vi tillämpar individuell lönesättning. Ansök senast den 27 maj.

Välkommen med din ansökan!


Sista ansökningsdatum: 2021-05-27

Referensnummer: 2021/157