Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Nya upphandlingslagar • 8 februari 2022
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Guidar kring offentlighet och sekretess

Krav på en ordentlig prövning utifrån ett detaljerat regelverk ska kombineras med skyndsamhet. Bedömningarna kring offentlighet och sekretess kan vara svåra och Upphandlingsmyndigheten har därför tagit fram ett mer detaljerat stöd för sekretessregler vid offentlig upphandling.

| 2021-05-19
Mattias Ljungkvist, Upphandlingsmyndigheten.

 

Det nya stödet har både en del som riktar sig mot upphandlande organisationer och en del mot leverantörsmarknaden.

Upphandlingsjuristen Mattias Ljungkvist har lett arbetet på Upphandlingsmyndigheten och säger att många av de frågor som kommer in till myndigheten är gemensamma från både upphandlande organisationer och leverantörer.

Det kan exempelvis gälla om uppgifter kring priser, organisationsbeskrivningar och offererade konsulters CV ska vara offentliga eller inte.

-Från upphandlande organisationer kommer exempelvis också frågor om hur sekretessprövning av anbud påverkas av att vissa leverantörer begärt sekretess för vissa uppgifter medan andra leverantörer inte begärt sekretess för motsvarande uppgifter. Grundregeln där är att individuella prövningar ska göras för uppgifterna i varje anbud, oavsett hur förutsättningarna ser ut.

-Från leverantörshåll kommer ibland frågor om att det dröjer med svar från en upphandlande organisation på en begäran att få ta del av allmänna handlingar, säger Mattias Ljungkvist.

Han tillägger att skyndsamhetskravet väger tungt i tryckfrihetsförordningen

-Som huvudregel innebär det att handlingarna ska tillhandahållas eller lämnas ut redan samma dag som begäran kommer in eller i vart fall senast nästkommande dag. Det innebär att man kan behöva lägga annat arbete åt sidan. En lämplig lösning, om det handlar om stora mängder material, kan vara att man gör en sekretessprövning av materialet i olika delar och lämnar ut handlingarna allt eftersom, med undantag för de uppgifter som omfattas av sekretess.

Det stöd som vänder sig mot upphandlande organisationer fokuserar på hur sekretessreglerna är utformade och dess tillämpning för offentlig upphandling.

Upphandlingsmyndigheten betonar att tryckfrihetsförordningen har som utgångspunkt att det är offentlighet som gäller för allmänna handlingar.

-Även om det finns undantag så tycker jag att man ska ha det i åtanke. Att inte lämna ut en allmän handling med hänvisning till att enstaka uppgifter i handlingen omfattas av sekretess är i regel inte en korrekt hantering av en begäran att ta del av en allmän handling, säger Mattias Ljungkvist.

Han lyfter fram betydelsen av en självständig sekretessprövning.

-Dels för att det ska göras, dels för att det finns en risk att domstolen skickar tillbaka ärendet om beslutet överklagas och upphandlade organisation får då börja om med arbetet.

-Sekretessdomar är ofta kortfattat skrivna och kan uppfattas som abstrakta och svåra att få vägledning från, men i grunden handlar det om att göra en ordentlig prövning kring risken för skada om uppgifterna lämnas ut och tydligt motivera beslutet till att en viss uppgift inte lämnas ut, säger Mattias Ljungkvist.

Läs mer: Upphandling Sekretess och offentlighetUpphandlingsmyndigheten

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

4 kommentarer på "Guidar kring offentlighet och sekretess"

  1. A skriver:
    2021-05-20 kl. 11:50

    Det är viktigt med tydliga och rättssäkra upphandlingar, och vi utgår från att det är varje upphandlande myndighets ambition att främja det. Vi undrar därför hur tydligheten och rättssäkerheten påverkas av att anbudslämnarnas bevis för att de uppfyller ska-kraven i upphandlingar sekretessbeläggs. Väldigt ofta är konsulternas cv:n sekretessbelagda, och lämnas ut fullständigt maskade.

    Är det rimligt? Hur ska vi kunna se att den som vinner upphandlingen verkligen har den kompetens, erfarenhet och utbildning som krävs? Enligt vår erfarenhet är det inte alltid som upphandlande myndigheter kan avgöra om en utbildning är ”motsvarande” den utbildning som de kräver i ska-kraven. Inte heller om vissa referensuppdrag verkligen ger den erfarenhet som uppdragen kräver.

    Det här är ett problem för oss som är konsulter i en kunskapsbransch. Vi ser att konsulter utan rätt kunskap, kompetens och erfarenhet vinner upphandlingar med låga priser. Men vi kan inte påpeka det för de upphandlande myndigheterna, eftersom cv:na är sekretessbelagda i sin helhet. Det är inte ens alltid som konsulternas namn är offentliga, så att vi kan ta reda på om de har till exempel rätt utbildning för att kunna utföra uppdragen på ett bra sätt. Namnen spelar inte så stor roll, varken på konsulten eller uppdragsgivare i referenslistan. Men det är avgörande att konsulternas utbildning och typ av referensuppdrag är omaskade för att vi ska till exempel kunna överklaga. Eller avstå från att överklaga.

    Det här urholkar synen på vår kompetens och vår yrkeskår, förutom att det sänker priserna helt i onödan. Billigt är inte alltid billigast. Hur ska vi komma undan den här ovanan att slentrianmässigt begära – och bevilja – sekretess på uppgifter som är avgörande för att vi ska kunna säga att upphandlingsprocessen i Sverige faktiskt är öppen och rättvis? Det vore intressant att höra både vad en expert på sekretess i upphandlingar har att säga, och hur Upphandlingsmyndigheten ser på sitt uppdrag ur det här perspektivet.

    Svara
    1. Jakob Waldersten skriver:
      2021-05-21 kl. 17:52

      Mycket väl skrivet – håller fullkomligt med!

      Det är ett minst sagt lika stort bekymmer i entreprenadbranschen med upphandlande myndigheter som går helt på sekretessbegäran istället för att göra den lagstadgade kvalificerade sekretessbedömningen.

      Vidare verkar många offentliga organ missa att det är uppgifter och inte handlingar som kan sekretessbeläggas. Handlingen ska fortfarande lämnas ut, om än maskerad!

  2. Christer Ruda skriver:
    2021-05-20 kl. 12:04

    Vad gäller när ett företag begär att deras priser skall vara sekretessbelagda?
    1.Har det företaget ändå rätt att begära in priserna från de andra företagen?
    2.Hur skall de andra företagen kunna bedöma att upphandlingen gått rätt till då det ofta är en kombination av pris och utvärdering poäng som gäller för att man valt vilken leverantör som blir vinnare.

    Svara
  3. Enzo skriver:
    2021-05-20 kl. 12:20

    Offentlighet av en allmän handling i upphandlingssammanhang är inte en utgångspunkt i rådande praxis. Varken (de flesta) myndigheter eller domstolar bedömer på det sättet och gör det med full vetskap att de ignorerar regelverket. Sekretess är inte så sällan att verktyg för myndigheter att undvika granskning eller överprövning, vilket är helt klart olämpligt. Först behöver alla inse verkligheten, sedan kan man diskutera.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Skellefteå kommun

Inköpschef, Skellefteå kommun

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Håll dig informerad

Prenumerera på Inköpsrådets kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Senaste inläggen

Förlegat krav om undertecknandeFörlegat krav om undertecknande
Svagt intresse oroar VinnovaSvagt intresse oroar Vinnova
Använd begrepp som inte missförståsAnvänd begrepp som inte missförstås
Göteborg samlas för mer återbrukGöteborg samlas för mer återbruk
Tolkning av ramavtalTolkning av ramavtal
Är vi redo att växla upp?Är vi redo att växla upp?
Regioner straffas för förlängt avtalRegioner straffas för förlängt avtal
Förändrad omvärld kräver anpassningFörändrad omvärld kräver anpassning
ANNONS FRÅN AFF

Undvik missförstånd, konflikter och juridiska tvister

Aff behövs för att alla ska hitta ett gemensamt språk, för att minska risken för tvister och för att öka kvaliteten, säger Philip Österlund, vd på Aff

Nytt från Upphandling24

  • Förlegat krav om undertecknande
  • Svagt intresse oroar Vinnova
  • Använd begrepp som inte missförstås
  • Göteborg samlas för mer återbruk
  • Tolkning av ramavtal

Åsikter på sajten

  • Tolkning av ramavtalDet kan nog inte alltid tas för sant att det inte skulle vara relevant att utröna den gemensamma partsavsikten i...
  • Tolkning av ramavtalHej Alfred, Som framgår av ditt citat från HD:s avgörande i mål nr 4071-20 (NJA 2021 s 643) är det...
  • Regioner straffas för förlängt avtalVad oseriöst av domstolen att basera sannolikheten för att Svensk dos skulle vinna en korrekt genomförd upphandling på antalet leverantörer...
  • Tolkning av ramavtalNi skriver att "Hovrätten prövade först om projektet omfattats av ramavtalet. Då någon gemensam partsavsikt inte gick att utläsa fick...
  • Regioner straffas för förlängt avtaljag undrar i sitt stilla sinne vad positivt konkurrensutsättning av dosförpackade läkemedel fört med sig?
  • Utvärdera kvalitet vid avrop av konsultBra artikel, tackar för det :)
  • Enhetlig tolkning gällerMånga av dessa "smörgårdsbordsförespråkare" vill nog väcka lite uppmärksamhet och jagar gillningar och delningar på LinkedIn. Man kommer med diverse...
  • Enhetlig tolkning gällerHelt stängt är kanske inte smörgåsbordet ändå? Jag uppfattar att båda målen som du tar upp avsåg situationer där direktiven...
  • Val av utvärderingsmodell icke-fråga?Har inte använt relativa modeller i mina upphandlingar sedan denna kom: "Metoder vid utvärdering av pris och kvalitet i offentlig...
  • Enad front för mer forskningInom det identifierade forskningsområdet "Korruption och kartellbildning" finns det lågt hängande frukt som inte kräver någon forskning för att identifiera....

Senaste inläggen

  • Förlegat krav om undertecknande
  • Svagt intresse oroar Vinnova
  • Använd begrepp som inte missförstås
  • Göteborg samlas för mer återbruk
  • Tolkning av ramavtal
  • Är vi redo att växla upp?
  • Regioner straffas för förlängt avtal
  • Förändrad omvärld kräver anpassning
  • Stort fokus på service
  • Fast timpris och referenser tillåtet
  • Att upphandla ABK-konsulter
  • ”Mediestorm kan ge ökade resurser”
  • Allt går att sälja med mördande reklam
  • En process för hela staden
  • Utesluten leverantör kan ha lidit skada

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 26 april
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 4 maj
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 5 maj
  • LOU på två dagar | 10-11 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 18-19 maj
  • Anbudsutvärdering | 13 okt
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 okt
  • Agil upphandling | 9 nov
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober