Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Guidar kring offentlighet och sekretess

Krav på en ordentlig prövning utifrån ett detaljerat regelverk ska kombineras med skyndsamhet. Bedömningarna kring offentlighet och sekretess kan vara svåra och Upphandlingsmyndigheten har därför tagit fram ett mer detaljerat stöd för sekretessregler vid offentlig upphandling.

| 2021-05-19
Mattias Ljungkvist, Upphandlingsmyndigheten.

 

Det nya stödet har både en del som riktar sig mot upphandlande organisationer och en del mot leverantörsmarknaden.

Upphandlingsjuristen Mattias Ljungkvist har lett arbetet på Upphandlingsmyndigheten och säger att många av de frågor som kommer in till myndigheten är gemensamma från både upphandlande organisationer och leverantörer.

Det kan exempelvis gälla om uppgifter kring priser, organisationsbeskrivningar och offererade konsulters CV ska vara offentliga eller inte.

-Från upphandlande organisationer kommer exempelvis också frågor om hur sekretessprövning av anbud påverkas av att vissa leverantörer begärt sekretess för vissa uppgifter medan andra leverantörer inte begärt sekretess för motsvarande uppgifter. Grundregeln där är att individuella prövningar ska göras för uppgifterna i varje anbud, oavsett hur förutsättningarna ser ut.

-Från leverantörshåll kommer ibland frågor om att det dröjer med svar från en upphandlande organisation på en begäran att få ta del av allmänna handlingar, säger Mattias Ljungkvist.

Han tillägger att skyndsamhetskravet väger tungt i tryckfrihetsförordningen

-Som huvudregel innebär det att handlingarna ska tillhandahållas eller lämnas ut redan samma dag som begäran kommer in eller i vart fall senast nästkommande dag. Det innebär att man kan behöva lägga annat arbete åt sidan. En lämplig lösning, om det handlar om stora mängder material, kan vara att man gör en sekretessprövning av materialet i olika delar och lämnar ut handlingarna allt eftersom, med undantag för de uppgifter som omfattas av sekretess.

Det stöd som vänder sig mot upphandlande organisationer fokuserar på hur sekretessreglerna är utformade och dess tillämpning för offentlig upphandling.

Upphandlingsmyndigheten betonar att tryckfrihetsförordningen har som utgångspunkt att det är offentlighet som gäller för allmänna handlingar.

-Även om det finns undantag så tycker jag att man ska ha det i åtanke. Att inte lämna ut en allmän handling med hänvisning till att enstaka uppgifter i handlingen omfattas av sekretess är i regel inte en korrekt hantering av en begäran att ta del av en allmän handling, säger Mattias Ljungkvist.

Han lyfter fram betydelsen av en självständig sekretessprövning.

-Dels för att det ska göras, dels för att det finns en risk att domstolen skickar tillbaka ärendet om beslutet överklagas och upphandlade organisation får då börja om med arbetet.

-Sekretessdomar är ofta kortfattat skrivna och kan uppfattas som abstrakta och svåra att få vägledning från, men i grunden handlar det om att göra en ordentlig prövning kring risken för skada om uppgifterna lämnas ut och tydligt motivera beslutet till att en viss uppgift inte lämnas ut, säger Mattias Ljungkvist.

Läs mer: Upphandling Sekretess och offentlighetUpphandlingsmyndigheten

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

4 kommentarer på "Guidar kring offentlighet och sekretess"

  1. A skriver:
    2021-05-20 kl. 11:50

    Det är viktigt med tydliga och rättssäkra upphandlingar, och vi utgår från att det är varje upphandlande myndighets ambition att främja det. Vi undrar därför hur tydligheten och rättssäkerheten påverkas av att anbudslämnarnas bevis för att de uppfyller ska-kraven i upphandlingar sekretessbeläggs. Väldigt ofta är konsulternas cv:n sekretessbelagda, och lämnas ut fullständigt maskade.

    Är det rimligt? Hur ska vi kunna se att den som vinner upphandlingen verkligen har den kompetens, erfarenhet och utbildning som krävs? Enligt vår erfarenhet är det inte alltid som upphandlande myndigheter kan avgöra om en utbildning är ”motsvarande” den utbildning som de kräver i ska-kraven. Inte heller om vissa referensuppdrag verkligen ger den erfarenhet som uppdragen kräver.

    Det här är ett problem för oss som är konsulter i en kunskapsbransch. Vi ser att konsulter utan rätt kunskap, kompetens och erfarenhet vinner upphandlingar med låga priser. Men vi kan inte påpeka det för de upphandlande myndigheterna, eftersom cv:na är sekretessbelagda i sin helhet. Det är inte ens alltid som konsulternas namn är offentliga, så att vi kan ta reda på om de har till exempel rätt utbildning för att kunna utföra uppdragen på ett bra sätt. Namnen spelar inte så stor roll, varken på konsulten eller uppdragsgivare i referenslistan. Men det är avgörande att konsulternas utbildning och typ av referensuppdrag är omaskade för att vi ska till exempel kunna överklaga. Eller avstå från att överklaga.

    Det här urholkar synen på vår kompetens och vår yrkeskår, förutom att det sänker priserna helt i onödan. Billigt är inte alltid billigast. Hur ska vi komma undan den här ovanan att slentrianmässigt begära – och bevilja – sekretess på uppgifter som är avgörande för att vi ska kunna säga att upphandlingsprocessen i Sverige faktiskt är öppen och rättvis? Det vore intressant att höra både vad en expert på sekretess i upphandlingar har att säga, och hur Upphandlingsmyndigheten ser på sitt uppdrag ur det här perspektivet.

    Svara
    1. Jakob Waldersten skriver:
      2021-05-21 kl. 17:52

      Mycket väl skrivet – håller fullkomligt med!

      Det är ett minst sagt lika stort bekymmer i entreprenadbranschen med upphandlande myndigheter som går helt på sekretessbegäran istället för att göra den lagstadgade kvalificerade sekretessbedömningen.

      Vidare verkar många offentliga organ missa att det är uppgifter och inte handlingar som kan sekretessbeläggas. Handlingen ska fortfarande lämnas ut, om än maskerad!

  2. Christer Ruda skriver:
    2021-05-20 kl. 12:04

    Vad gäller när ett företag begär att deras priser skall vara sekretessbelagda?
    1.Har det företaget ändå rätt att begära in priserna från de andra företagen?
    2.Hur skall de andra företagen kunna bedöma att upphandlingen gått rätt till då det ofta är en kombination av pris och utvärdering poäng som gäller för att man valt vilken leverantör som blir vinnare.

    Svara
  3. Enzo skriver:
    2021-05-20 kl. 12:20

    Offentlighet av en allmän handling i upphandlingssammanhang är inte en utgångspunkt i rådande praxis. Varken (de flesta) myndigheter eller domstolar bedömer på det sättet och gör det med full vetskap att de ignorerar regelverket. Sekretess är inte så sällan att verktyg för myndigheter att undvika granskning eller överprövning, vilket är helt klart olämpligt. Först behöver alla inse verkligheten, sedan kan man diskutera.

    Svara

Lämna ett svar till Christer Ruda Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025