Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Domstolskoll
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 7 november • Stockholm
    • Praxisdagen • 28 november • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Forskare stoppar anbudssamverkan

Genom att analysera data från anbud kan Johan Lundberg, forskare vid Handelshögskolan i Umeå, spåra leverantörer som samverkar. ”Min förhoppning är att konkurrensmyndigheter i hela Norden ska kunna använda metoden”, säger han.

| 2022-09-30

Otillåten samverkan mellan leverantörer sätter konkurrensen ur spel och ökar kostnaderna för skattebetalarna.

Johan Lundberg, docent vid institutionen för nationalekonomi vid Handelshögskolan vid Umeå universitet, har tagit fram en effektiv metod för att spåra kartellsamverkan i offentlig upphandling.

För några år sedan utvecklade han, tillsammans med forskare vid Umeå universitet och Södertörns högskola, ekonometriska metoder som kunde verifiera otillåten samverkan i den så kallade asfaltskartellen runt millennieskiftet.

Inom ramen för ett nyligen avslutat forskningsprojekt, finansierat av Konkurrensverket, har han nu jämfört dessa metoder med tre andra för spårning av kartellsamverkan.

De fem metoderna har applicerats på två olika datamaterial. Ett som omfattar asfaltsupphandlingar 1995-2009. Här finns information om att anbudssamverkan förekom fram till 2001, då Konkurrensverket genomförde gryningsräder mot misstänkta företag. 

Det andra materialet innehåller data över städupphandlingar 2009-2017. I detta material finns ingen förhandsinformation kring eventuell anbudssamverkan mellan företag.

– Här är utgångspunkten att likna de utmaningar exempelvis en konkurrensmyndighet kan ställas inför när man söker efter otillbörlig samverkan men utan att ha konkreta bevis, säger Johan Lundberg.

Det tidigare forskningsprojekt visade alltså att modellen kunde verifiera beteendet hos leverantörerna i asfaltskartellen.

– Nu har vi testat hur den står sig mot andra ekonometriska modeller, hur det olika ekonometriska metoderna kompletterar varandra samt hur en konkurrensmyndighet skulle lägga upp arbetet med att spåra potentiell kartellsamverkan inom olika branscher.

Och resultaten är goda, enligt Johan Lundberg.

– Genom att testa de olika metoderna på asfaltskartellen har vi fått mer kunskap kring hur företagen i kartellen agerat och deras anbudsstrategier. Och genom att analysera ett datamaterial där vi inte haft någon information om eventuell anbudssamverkan har vi fått stora insikter i de utmaningar som en konkurrensmyndighet står inför när man försöker spåra den här typen av otillåten anbudssamverkan.

Hur kan resultaten användas?

– Förhoppningen är att vi kan bistå konkurrensmyndigheter vad gäller att spåra anbudssamverkan. Det blir möjligt att skanna av marknader där man misstänker att det förekommer samverkan. Ser man något misstänkt kan Konkurrensverket därefter gå vidare med en utredning.

När metoden kan användas i skarpt läge är inte klart ännu.

– Jag för diskussioner med Konkurrensverket och även med deras motsvarighet i Finland och Danmark, säger Johan Lundberg.

 

 

Läs mer: Upphandling

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Inköpare med inriktning Entreprenad, Tekniska konsulter och Drift & underhåll, Stockholm/Linköping
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Så vill upphandlarna ha dialog

– Ta alla chanser som finns till dialog med oss i offentlig sektor, säger Helena Sköld Lövgren, upphandlingschef i Uppsala. Hon menar att det kan påverka upphandlingen och ge grund för affärsmässiga avtal som är bra för alla.

Håll dig informerad

Prenumerera på Inköpsrådets kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Senaste inläggen

Vem ska besluta om avgift mot KKV?Vem ska besluta om avgift mot KKV?
Menar vi allvar med dialog?Menar vi allvar med dialog?
Sexmånadersfristen klargörsSexmånadersfristen klargörs
Pålitliga fakta bygger förtroendePålitliga fakta bygger förtroende
Flera mål i retur efter rättegångsfelFlera mål i retur efter rättegångsfel
Enbart sanningsförsäkran räcker inteEnbart sanningsförsäkran räcker inte
Bättre hållbara affärer nu!Bättre hållbara affärer nu!
Koncernbolags anbud inte självständigaKoncernbolags anbud inte självständiga
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Tio skäl att välja Anbudsdagen

Krångligt med upphandling? Inte alls – bara andra spelregler. Lär dig rätt strategier på Anbudsdagen 2023.

Nytt från Upphandling24

  • UHM får krympt budget
  • Föreslås få starkare muskler
  • Så rundar kommunerna LOU
  • Tillbaka i konsultrollen
  • ”Hemlöshet” hotar anrik klubb
  • Stopp för omstritt avtal
  • Nya krav för konkurrensen

Åsikter på sajten

  • Fel förkasta försenad förklaringHåller med Ulfs resonemang här. Det verkar som att detta med onormalt låga anbud är en fortsatt gråzon och istället...
  • Priset måste utvärderasHögsta förvaltningsdomstolen (HFD) meddelade inte prövningstillstånd. Mål nr 3906-20.
  • Priset måste utvärderasHar HD tagit upp denna?
  • Flera mål i retur efter rättegångsfelHej David - ja, nämndemännen utses av regionfullmäktige efter nominering av partierna. Vid avgörande av mer komplexa eller omfattande mål...
  • Flera mål i retur efter rättegångsfelTack för intressant artikel. Är nämndemän även i dessa mål politiskt tillsatta ej lagfarna medborgare? Vad skulle de i så...
  • Koncernbolags anbud inte självständigaJag tycker att det är olyckligt att alla anbud som misstänks vara beroende av varandra förkastas. En lösning vore att...
  • Koncernbolags anbud inte självständigaJag tycker att själva faktumet att företag ingår i samma koncern, sfär eller har samma personer i ledande roll är...
  • Upprop för prisutvärdering på riktigtHej! Jag fick nog inte modellen riktigt att fungera men är intresserad att se hur det slår. Skulle även vara...
  • Fel förkasta försenad förklaringFör guds skull hoppas jag att någon tar detta till nästa instans. Om inte så har vi för tillfället noll...
  • Fel förkasta försenad förklaringEn rimlig tolkning är att kammarrätten har ingen susning vad dem håller på med. Det är inte bara ett tankefel...

Senaste inläggen

  • Vem ska besluta om avgift mot KKV?
  • Menar vi allvar med dialog?
  • Sexmånadersfristen klargörs
  • Pålitliga fakta bygger förtroende
  • Flera mål i retur efter rättegångsfel
  • Enbart sanningsförsäkran räcker inte
  • Bättre hållbara affärer nu!
  • Koncernbolags anbud inte självständiga
  • Terrorhot — så påverkas upphandlingar
  • Återanvändning av ESPD förenklas
  • Från hållbarhet till medvetenhet
  • Om stora nyttan med styrdokument
  • Fel förkasta försenad förklaring
  • LOU är ändå inte allt här i världen
  • Tolkning av aktivitetspliktens gränser