Fråga om direktupphandling som nödåtgärd vid överhängande risk för trafikstörningar för färjetrafik i enlighet med kollektivtrafikförordningen
Leverantörsbyte efter sista anbudsdag, men före tilldelningsbeslut, förhindrade inte att anbudet utvärderades när moderbolag i allt väsentligt övertagit dotterbolagets rättigheter, förpliktelser och resurser
Krav av offerera verkliga priser betraktades som ett krav och aktualiserade inte reglerna om onormalt låga
Nya LOU – Volymer för utvärderingsviktning som inte stämde med verkligheten, vilket en men inte övriga anbudsgivare känt till, medförde att upphandlingsdokumenten varit otydliga
Åberopande av annans kapacitet ansågs styrkt genom redovisning i form av hänvisning till överenskommelse – II
Åberopande av annans kapacitet ansågs styrkt genom redovisning i form av hänvisning till överenskommelse – I
Nya LOU – Fråga om processram då vinnande leverantör, som rätteligen borde ha uteslutits, gör gällande att sökandens anbud haft motsvarande brister och att denne därmed inte lidit skada
Den upphandlande myndigheten har bevisbördan för likabehandling när sökanden lagt fram objektiva omständigheter som medför att en anlitad experts opartiskhet kan ifrågasättas
Den upphandlande myndigheten är skyldig att kunna visa att referenspersoners svar inneburit att krav uppfylls
Förlorande leverantör i förvaltningsrätten kom ihåg tiodagarsfristen! Kom ihåg att yrka interimistiskt beslut
Kammarrätten bedömer leverantörs redovisning av miljö- och kvalitetssystem motsvarande ISO 14001 och 9001 – uppfyllde inte kravet – rättelse ska ske
Ingen talerätt för leverantör som varken har lämnat eller haft för avsikt att lämna anbud i upphandlingen
Myndighet måste stå fast vid obligatoriskt krav – invändning om att det ställts av misstag godtogs inte av kammarrätten – Mål I och II
Att upphandling förordnas göras om ger inte talerätt – ska-krav som ska intygas och inte styrkas kan inte leda till förkastande om de har intygats
Bör-krav om att tillhandahålla butik eller hämtlager inom visst geografiskt område var oproportionerligt – myndigheten skulle visa att kravet var proportionerligt
Leverantör som rätteligen fått anbud förkastat lider skada om inte heller den andra leverantören uppfyller alla ska-krav – upphandlingen görs om
Leverantör får inte komplettera anbud för att uppfylla ska-krav – samt fråga om leverantör lidit skada
Förvaltningsrätten har inte haft tillräckligt underlag för att kunna göra en effektiv överprövning av upphandlingen – kammarrätten återförvisar målet
Undantaget för konstnärliga tjänster inte tillämpligt då urvalet för tjänsten var mycket vagt formulerat och kriterier utformade på mycket allmänt sätt
Kammarrätten godkänner avropsmodell baserad på individens val i upphandling av Komvux, SFI m.m. – men underkänner otydlig utvärderingsmodell (II)
Kammarrätten godkänner avropsmodell baserad på individens val i upphandling av Komvux och SFI – men underkänner otydlig utvärderingsmodell (I)
Leverantör hade varken genom anbudet eller genom ett senare lämnat förtydligande visat att ska-krav var uppfyllt
Kammarrätten instämmer inte i förvaltningsrättens bedömning avseende tolkning av ett obligatoriskt krav