Krav på genomförda besök ansågs endast innebära att besökaren ska ha befunnit sig i närheten av objektet (Obligatoriska krav)
Automatisk prisuträkning innebär inte att anbudsgivarna är förhindrade att konkurrera med pris (Pris, Utvärdering)
En myndighet hade gjort en otillåten komplettering under överprövningsprocessen – anbudet borde inte kvalificerats (obligatoriska krav, komplettering av anbud)
Återförvisning – part borde rätteligen ha beretts tillfälle att yttra sig över nya omständigheter (förvaltningsprocessrätt, upphandlingsprocess)
Ersättning som utgår på grund av avtalsbrott kan inte ensamt leda till att leverantören anses ha vidtagit sådana självsanerande åtgärder att den ska undantas från uteslutning (uteslutning, self-cleaning)
Åberopande av annans kapacitet – viktigt att kontrollera att det åberopade företaget uppfyller kraven! (LUFS, språkkrav, åberopande av annans kapacitet)
Ingen skada konkretiserad, inget orsakssamband och därtill hade sökande leverantör inte ställd fråga om krav som den ansåg vara otydligt – (EU:s kollektivtrafikförordning, kollektivtrafiklagen, LUK, skada)
Skrivning inte otydlig – anbudsgivare hade inte ställt följdfråga, ingen skada (EU:s kollektivtrafikförordning, kollektivtrafiklagen, LUK, skada, upphandlingsprocess)
Krav på uttagen examen ändrades genom frågor och svar, blev så oklart att upphandlingen fick göras om (tolkning, obligatoriska krav, transparens, utvärdering)
Upphandlingsdokumentets rubriker kan ha stor betydelse – obligatoriskt krav ansågs inte vara tillräckligt klart och tydligt utformat
Avskrivning – den upphandlande myndigheten hade ingått avtal för det aktuella anbudsområdet i upphandlingen (2)
Avskrivning – den upphandlande myndigheten hade ingått avtal för det aktuella anbudsområdet i upphandlingen (1)
En upphandlande myndighet kunde – genom att presentera marknads- och expertanalyser – visa att förutsättningar för att använda ett förhandlat förfarande utan föregående annonsering varit uppfyllda
Obligatoriskt krav som innebar att anbud där styckpris för ett större mängdintervall är högre än styckpris för ett mindre mängdintervall kommer uteslutas var i strid med likabehandlingsprincipen – i strid med Golvprisdomen? HFD har meddelat PT i detta mål
Vid leverantörsbyte måste den nya leverantören helt eller delvis ha inträtt i den tidigare leverantörens ställe
Risk för skada ansågs föreligga när det inte återstod något anbud som uppfyllde samtliga obligatoriska krav
Utvärderingsmodell som innebar konkurrens enbart i förhållande till kvalitetskriterier ansågs strida mot 16 kap. 1 § LOU (golvprisdomen)
Tolkning av begreppet ”i början av vecka 7” – myndigheten hade agerat enligt vad som framkom i upphandlingsdokumenten
Sakligt skäl att avbryta upphandling på grund av oklarhet om utvärderingsmodell var förenlig med gällande rätt (golvprisdomen)
Endast leverantör med intresse för kontrakt i upphandlingen har rätt att få sin ansökan om överprövning prövad
Kan en leverantör vars anbud rätteligen förkastats lida skada? En leverantör som rätteligen fått sitt anbud förkastat ska inte hamna i sämre sits än en leverantör som inte alls lämnat in anbud
Det faktum att beslut om avbrytande hamnat i leverantörens skräppost m.m. medförde inte att fristen inte hade börjat löpa – leverantören skyldig att ha koll
Sedan en upphandling avbrutits ska målet – efter det att fristen för överprövning av avbrytandet har gått ut – skrivas av