Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Domstolskoll
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 7 november • Stockholm
    • Praxisdagen • 21 november • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Huvuddelar och etapper

ExpertkommentarEn frågeställare ska upphandla en skola med idrottshall på totalentreprenad. Viktigast är att skolan blir klar i tid, den har alltså högre prioritet än idrottshallen. Vad ska man tänka på när det gäller huvuddelar respektive etapper? Inköpsrådets expert Jakob Waldersten svarar.

| 2020-07-13
Jakob Waldersten är Inköpsrådets expert på entreprenadupphandlingar.

Fråga: Hej! Jag ska upphandla en skola med tillhörande idrottshall på totalentreprenad (ABT 06) med en entreprenadsumma genom ABT 06. Det viktigaste är att skolan kommer att bli färdigställd inom föreskriven tid, den har alltså högre prioritet än idrottshallen. Det kommer att bli en totalsumma för allt samt färdigställandetiden ska vara densamma.

Jag har läst följande hos Inköpsrådet om huvuddelar respektive etapper. Hur ska jag förfara med förseningsviten om skolan kan bli klar men ej idrottshallen? Ska jag kalla det etapper eller huvuddelar?

Svar: Hej och tack för din fråga! Syftet med etapper och huvuddelar utvecklas i Motiv till AMA AF 12 under AFC/D.44 Deltider respektive AFC/D.1 Omfattning.

Etappindelning med deltider
Tanken med etappindelning är att beställaren i förfrågningsunderlaget kan ange när entreprenören ska ha färdigställt en större eller mindre del av entreprenaden. Skälet till detta kan vara olika, men min erfarenhet är att beställaren oftast använder etappindelning för att förtid kunna ta del av entreprenaden i bruk utan att få olika garantitider.

Andra tänkbara anledningar är när beställaren själv ska tillhandahålla visst arbete som är beroende av färdigställandet eller då upphandlingsformen är delad entreprenad (se länkad artikel ovan) och en sidoentreprenörs arbeten är avhängigt en annan sidoentreprenörs.

För att etappindelning ska få effekt är det givetvis viktigt att det kombineras med villkor om förseningsvite.

Huvuddelar
Om entreprenaden innehåller lätt särskiljbara delar kan det finnas anledning att i stället för etapper dela in den i huvuddelar. Skillnaden med huvuddelar är att entreprenaden även avtalsmässigt hålls isär i vissa delar då varje huvuddel har sin egen kontraktssumma och garantitid.

Fördelen med det är att entreprenören kan lämna ett lägre anbud om denne slipper ansvara för den del som färdigställs först under längre tid än senare färdigställda delar.

Andra fördelar kan vara att beställaren vår möjlighet att ”testa” entreprenören och i stället för att häva hela entreprenaden, om det finns fog för detta, låta annan entreprenör endast färdigställa senarelagd huvuddel. Är beställaren exploatör kan det finnas goda skäl att dela upp uppförandet av ett antal lägenhetshus i huvuddelar i avvaktan på finansiering eller liknande.

Uppdelning i aktuellt fall
Som jag uppfattar omständigheterna i ditt fall skulle en uppdelning i såväl etapper som huvuddelar med fördel kunna tillämpas. Frågan blir därför något strategisk då bägge alternativen innebär möjlighet att vitesbelägga försening av delar av entreprenaden.

Tänk på att vitesvillkor är konkurrenshämmande och kostnadsdrivande. När jag arbetade med entreprenadupphandling brukade jag tillämpa en pragmatisk trappa där ett lägre vite utgick för de första veckorna och ett högre därefter.

Jag utgår från att ni i planeringsskedet tänkt er att hela entreprenaden ska vara färdig samma datum eller kort tid emellan och att det i princip endast är prioriteringen av skolbyggnaden som är relevant. Detta talar för etappindelning där själva skolbyggnaden förenas med ett något strängare vitesvillkor än idrottshallen, förslagsvis 2 % utan trappa (en rimlig vitesnivå ligger normalt på 0,5-1 %).

Det sagda förutsätter dock att den deltid som anges också är rimlig och innehåller viss marginal. Det kan i sammanhanget vara lockande att i AF-delen särreglera ABT:s regler om rätt till tidsförlängning.

Om beställaren bestämmer när en del av entreprenaden ska påbörjas och avslutas är beställaren också ansvarig för att reglerna i arbetsmiljölagen och anslutande föreskrifter följs. Beställaren ansvarar därför för att kontraktstiden är så pass väl tilltagen att arbetet kan utföras i sådan takt att risk för olyckor undviks.

Om villkoren avseende tidsförlängning särregleras behöver i så fall kontraktstiden anpassas (förlängas) därefter. Av beställaren föreskrivna tider utgör även uppgifter för vars riktighet beställaren enligt ABT ansvarar för. Om någon färdigställandetid visar sig vara orimligt kort är det något som faller tillbaka på beställaren.

Jakob Waldersten
Bolagsjurist, Sh bygg, sten och anläggning

Har du frågor om entreprenadupphandling? Mejla info@inkopsradet.se.

Annons

Är du intresserad av entreprenadupphandling?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning för dig som arbetar med entreprenadupphandlingar. En intensiv tvådagarskurs som ger förståelse för entreprenadupphandlingens olika steg, standardavtal, uppföljning och mycket mer.
Läs mer här!

Läs mer: EntreprenadExpertkommentar

Jakob Waldersten

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Jakob Waldersten

Jakob Waldersten
Jakob Waldersten är bolagsjurist på Sh Bygg, sten och anläggning AB med ansvar för entreprenad- och upphandlingsrättsliga frågor. Han har tidigare varit upphandlingsansvarig på kommunalt fastighetsbolag samt jurist på entreprenadjuridisk advokatbyrå.

Lediga jobb

Upphandlare till Stockholms universitet

Strategisk inköpare till Arbetsförmedlingen

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Håll dig informerad

Prenumerera på Inköpsrådets kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Senaste inläggen

Skräppostfilter och försenat mejl–igenSkräppostfilter och försenat mejl–igen
Ett år med kravet att begränsa skadaEtt år med kravet att begränsa skada
Mest läst på InköpsrådetMest läst på Inköpsrådet
Då får ogiltigt avtal beståDå får ogiltigt avtal bestå
Ingen fråga, ingen skadaIngen fråga, ingen skada
Fler nyheter som påverkar it-avtalFler nyheter som påverkar it-avtal
Ursäkta, vad är klockan? (Del 2)Ursäkta, vad är klockan? (Del 2)
Kontraproduktiv begäran om sekretessKontraproduktiv begäran om sekretess

Nytt från Upphandling24

  • Tvingas gräva i skattkistan
  • Bäst på att undvika domstol
  • Vinner mark med sysselsättningskrav
  • Skånsk duo stärker samarbetet
  • Ser fram emot att gräva djupt
  • Forskningsbrev ska göra skillnad
  • ”Alla möbler bör inte återbrukas”

Åsikter på sajten

  • Ett år med kravet att begränsa skada@Erik och Sara-Li, vilken bra artikel! @Bid manager, den erfarenhet vi gjort oss där jag arbetar (medelstor myndighet som trillar...
  • Ett år med kravet att begränsa skadaDet vore intressant att höra från upphandlande myndigheter ifall ni upplever en större mängd frågor under upphandlingsprocessen, mer utmanande och...
  • Ett år med kravet att begränsa skadaTack för inspel, och kul att du ifrågasätter vårt påstående! Det här är ju en krönika med just våra åsikter....
  • Ett år med kravet att begränsa skadaMan kan ifrågasätta författarnas påstående om att "det är viktigt att hela målet prövas redan i första instans". Jag hade...
  • Ingen fråga, ingen skadaMen i detta fall tyckte ju anbudsgivaren att de hade offererat ett "professionellt sladd-headset" i enlighet med underlaget. Alltså fanns...
  • Leder golvprispraxis till dåliga affärer?Hannes har klockrena åsikter, tankar och förslag att stävja otyget med fasta och/eller oskäligt låga priser. Jag delar hans åsikt...
  • Då får ogiltigt avtal beståDen risken finns så klart, men jag tror verkligen inte att den ska överdrivas. Det förutsätter att myndigheten skulle fatta...
  • Då får ogiltigt avtal beståFöreligger det inte risk att UM bygger in systematik i att använda och i dessa fall ”utnyttja” denna rättspraxis i...
  • Ingen fråga, ingen skadaSå bra att leverantören uppmanas att under annonseringstiden fråga om sådant som inte är riktigt beskrivet och som kan uppfattas...
  • Ingen fråga, ingen skadaIntressant. Så slutsatsen tyck vara att anbudsgivaren aldrig ska klaga på otydlighet i underlagen under överprövning eftersom det skadar ens...

Senaste inläggen

  • Skräppostfilter och försenat mejl–igen
  • Ett år med kravet att begränsa skada
  • Mest läst på Inköpsrådet
  • Då får ogiltigt avtal bestå
  • Ingen fråga, ingen skada
  • Fler nyheter som påverkar it-avtal
  • Ursäkta, vad är klockan? (Del 2)
  • Kontraproduktiv begäran om sekretess
  • Bevis krävs för ”Hamburgundantaget”
  • Nytt år, nya möjligheter!
  • Ha en plan för den digitala revolutionen
  • Skynda långsamt?
  • Negativt pris kan också vara ett pris
  • Tillsammans kan vi få cirkulär ekonomi
  • Vikten av en god planering

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Anbudsutvärdering | 7 mars
  • Agil upphandling | 9 mars
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 14-15 mars
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 21 mars
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 22 mars
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 23 mars
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars
  • LOU på två dagar | 19-20 april
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 3 maj
  • Fördjupad entreprenadupphandling | 4 maj
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2023