Utvärderingsmodell kan beakta yrkeserfarenhet och utbildning, men bara om upphandling av intellektuell tjänst
Direktivkonform tolkning banade väg för tillämpning av förhandlat förfarande utan föregående annonsering vid köp av konst (konstnärliga skäl) II
Direktivkonform tolkning banade väg för tillämpning av förhandlat förfarande utan föregående annonsering vid köp av konst (konstnärliga skäl) I
Proportionalitetsbedömning av ställda krav – upphandling fick rättas då vinnande anbud antagits utan att uppfylla obligatoriska krav
Att en resurs finns inom en leverantörs koncern medför inte att leverantören förfogar över resursen – åtagande krävs
Myndighet inte skyldig att kontrollera uppgifters riktighet när omständigheterna i det enskilda fallet inte ger anledning att ifrågasätta dem
Rätt att förkasta anbud då det inte uppfyllde krav på golvpris som uppställts i syfte att förhindra ”oskäligt låga” anbud – innebar inte att leverantören fick rätt att förklara onormalt lågt anbud
Fråga om bristande anbud och förfrågningsunderlag, men klagande leverantör ansågs inte ha lidit skada eftersom denna placerats på tredje plats i utvärderingen
Brister i förfrågningsunderlaget ansågs ha kunnat påverka utformningen av anbud, vilket innebar att skaderekvisitet ansågs uppfyllt för anbudsgivare som lämnat högst pris i ramavtalsupphandling
Överprövning enligt LUFS – tillåtet att avropa leveransavtal åt många myndigheter då klagande part inte visat skada
Tillåtet begära bekräftelse eller rättelse av anbudsgivarna efter sista anbudsdag, men inte att utesluta anbudsgivare som inte svarade när så inte kunde utläsas av handlingarna
Väsentliga avsteg från ramavtal medför att nytt direktupphandlat ramavtal uppstår – fråga om ogiltigförklaring av det nya ramavtalet, efterföljande avrop samt när ramavtalet uppstått
Tillåtet uppställa särskilda kontraktsvillkor om viss minimilön vid upphandling av färdtjänst, skolskjutsar m.m. – Nya LOU i dess lydelse före 1 juni 2017