Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Domstolskoll
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 7 november • Stockholm
    • Praxisdagen • 28 november • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Samling mot brott

Inköp och upphandling ges ett betydande utrymme när Malmö stad kraftsamlar mot ekonomiskt brottslighet. Åtgärder som en heltäckande avtalsdatabas och förstärkt inköpskompetens ute på förvaltningarna ska minska risken för osäkra affärer.

| 2020-08-21
Malmö stad, upphandlingschef Gabriella Manieri.

En särskild handlingsplan antogs nyligen av kommunstyrelsen och med en rad insatser för att kvalitetssäkra stadens inköp som en viktig del.

Upphandlingschef Gabriella Manieri pekar på några delar som särskilt betydelsefulla i arbetet för att minska risken att skattemedel går till tvivelaktiga leverantörer eller osäkra affärer

-Det handlar om att bygga upp kvalitativa inköpsanalyser, att skapa en robust inköpsorganisation med kompetens ute på förvaltningarna, att göra våra avtal kända och synliga med en heltäckande avtalsdatabas samt att säkra vår leverantörsgranskning, säger hon.

Det var ifjol i höstas som Socialdemokraterna och Liberalerna i Malmö stads politiska ledning stakade ut riktningen för att prioritera kampen mot ”brott mot välfärden”.

Den särskilda handlingsplanen banar väg för en större översyn av kommunens inköpsverksamhet och direktupphandlingar.

Alla insatser ska vara på plats inom ett år med en uppmaning till nämnder och helägda bolag att arbeta enligt planen och där stadskontoret får ett ansvar att kontrollera så att åtgärder genomförs.

För inköp och upphandling finns en diger åtgärdslista och mycket utifrån förbättringar som anses nödvändiga med en organisation där varje nämnd och bolag självständigt organiserar sin inköpsverksamhet.

En viss likriktning har redan skett med inköpssamordnare som anställts vid olika förvaltningar. Dess kompetens och mandat behöver dock förtydligas, anser Malmö stad.

-I en robust inköpsorganisation tänker vi oss en modell  med certifierade beställare och inköpssamordnare, vilka på respektive förvaltning i praktiken fungerar som inköpschefer och som kan ansvara för analyser och att skapa ordning och reda kring de inköp som sker. Från centralt håll i staden kan vi bland annat stödja med utbildningsinsatser, säger Gabriella Manieri.

Ett annat problem som Malmö stad identifierat är brister i gällande avtalskatalog som redovisar kommunövergripande ramavtal men inte avtal som tecknats av enskilda förvaltningar.

I princip är det därför omöjligt, enligt Malmö stad, att kontrollera om alla inköp följer gällande regelverk eller om köpen sker från en sund och seriös aktör.

Resurser för inköpsanalys och avtals-ID på fakturor, som matchar en specifik faktura med aktuellt avtal, översyn av kvalificeringskrav för att motverka tvivelaktiga leverantörer och ökat fokus på leverantörsgranskning genom uppföljning av avtal är andra aktuella åtgärder inom Malmö stad.

Samtidigt ger Malmöpolitikerna en passning tillbaka till staten. Det lokala initiativet beskrevs i höstas gå hand i hand med regeringens arbete för nationella åtgärder mot kriminalitet som urholkar välfärden.

Nu kommer Malmöpolitikerna att ligga på mot statliga företrädare för att LOU ska blir mer tillåtande för upphandlande myndigheter som önskar arbeta mer aktivt för att stoppa affärer med tvivelaktiga leverantörer.

-Det är en fråga som vi behöver lyfta till lagstiftningsnivå och med insatser från vår del för att påverka exempelvis SOI och SKR att driva på för en förändring, säger Gabriella Manieri.

Tvivelaktiga leverantörer definieras i sammanhanget som leverantörer där Malmö stad känner till, eller fått indikationer om, ett tvivelaktigt agerade, exempelvis rörande skatte- eller arbetsmiljöbrott. Det kan också handla om leverantörer med företrädare som tidigare agerat tvivelaktigt eller som har samröre med tvivelaktiga underleverantörer.

Några direkta applåder för handlingsplanen har inte Socialdemokraterna och Liberalerna i Malmö fått.

M och C hävdar i ett särskilt yttrande att åtgärderna kommer väldigt sent och efter att S-styret i Malmö blockerat åtgärder under 20 års tid.

SD är något mindre kritisk och välkomnar bland annat att gråzonsproblematiken mellan IOP och LOU börjat utredas.

Malmö stad – Sveriges tredje största – har närmare 350 000 invånare, 26 000 kommunanställda och en årlig inköpsvolym på omkring nio miljarder kronor.

Läs mer: Upphandling BrottslighetLeverantörskontrollMalmö stad

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Inköpare med inriktning Entreprenad, Tekniska konsulter och Drift & underhåll, Stockholm/Linköping
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN AFF

”Man vill ju vara med och påverka!”

En viktig princip inom Aff-forum är att alla beslutande organ och arbetsgrupper är partssammansatta. Det gör att materialet ska vara lika bra att använda vare sig du agerar som beställare eller leverantör – det är partsneutralt.

Håll dig informerad

Prenumerera på Inköpsrådets kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Senaste inläggen

Vem ska besluta om avgift mot KKV?Vem ska besluta om avgift mot KKV?
Menar vi allvar med dialog?Menar vi allvar med dialog?
Sexmånadersfristen klargörsSexmånadersfristen klargörs
Pålitliga fakta bygger förtroendePålitliga fakta bygger förtroende
Flera mål i retur efter rättegångsfelFlera mål i retur efter rättegångsfel
Enbart sanningsförsäkran räcker inteEnbart sanningsförsäkran räcker inte
Bättre hållbara affärer nu!Bättre hållbara affärer nu!
Koncernbolags anbud inte självständigaKoncernbolags anbud inte självständiga
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Så vill upphandlarna ha dialog

– Ta alla chanser som finns till dialog med oss i offentlig sektor, säger Helena Sköld Lövgren, upphandlingschef i Uppsala. Hon menar att det kan påverka upphandlingen och ge grund för affärsmässiga avtal som är bra för alla.

Nytt från Upphandling24

  • Stiftelser kan omfattas av LOU
  • UHM får krympt budget
  • Föreslås få starkare muskler
  • Så rundar kommunerna LOU
  • Tillbaka i konsultrollen
  • ”Hemlöshet” hotar anrik klubb
  • Stopp för omstritt avtal

Åsikter på sajten

  • Menar vi allvar med dialog?Ja tack. Äntligen någon som pratar om elefanten i rummet. Som leverantör har vi ett flertal tillfällen försökt. För det...
  • Fel förkasta försenad förklaringHåller med Ulfs resonemang här. Det verkar som att detta med onormalt låga anbud är en fortsatt gråzon och istället...
  • Priset måste utvärderasHögsta förvaltningsdomstolen (HFD) meddelade inte prövningstillstånd. Mål nr 3906-20.
  • Priset måste utvärderasHar HD tagit upp denna?
  • Flera mål i retur efter rättegångsfelHej David - ja, nämndemännen utses av regionfullmäktige efter nominering av partierna. Vid avgörande av mer komplexa eller omfattande mål...
  • Flera mål i retur efter rättegångsfelTack för intressant artikel. Är nämndemän även i dessa mål politiskt tillsatta ej lagfarna medborgare? Vad skulle de i så...
  • Koncernbolags anbud inte självständigaJag tycker att det är olyckligt att alla anbud som misstänks vara beroende av varandra förkastas. En lösning vore att...
  • Koncernbolags anbud inte självständigaJag tycker att själva faktumet att företag ingår i samma koncern, sfär eller har samma personer i ledande roll är...
  • Upprop för prisutvärdering på riktigtHej! Jag fick nog inte modellen riktigt att fungera men är intresserad att se hur det slår. Skulle även vara...
  • Fel förkasta försenad förklaringFör guds skull hoppas jag att någon tar detta till nästa instans. Om inte så har vi för tillfället noll...

Senaste inläggen

  • Vem ska besluta om avgift mot KKV?
  • Menar vi allvar med dialog?
  • Sexmånadersfristen klargörs
  • Pålitliga fakta bygger förtroende
  • Flera mål i retur efter rättegångsfel
  • Enbart sanningsförsäkran räcker inte
  • Bättre hållbara affärer nu!
  • Koncernbolags anbud inte självständiga
  • Terrorhot — så påverkas upphandlingar
  • Återanvändning av ESPD förenklas
  • Från hållbarhet till medvetenhet
  • Om stora nyttan med styrdokument
  • Fel förkasta försenad förklaring
  • LOU är ändå inte allt här i världen
  • Tolkning av aktivitetspliktens gränser