Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Domstolskoll
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Nya upphandlingslagar • 8 februari 2022
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Så kan kommersiella villkor ändras

Felaktigheter i kommersiella villkor - går de att ändra under pågående upphandling? Inköpsrådets juridiska expert Anna Ulfsdotter Forssell svarar.

| 2020-04-16
Anna Ulfsdotter Forssell, Ulfsdotter Law, är Inköpsrådets juridiska expert. Foto: Magnus Skoglöf.

Fråga: Vi har noterat några felaktigheter i våra kommersiella villkor och skulle vilja rätta till dessa under pågående upphandling. Kan vi göra det eller måste vi avbryta upphandlingen och göra om hela förfarandet? Om jag förstått det hela rätt så finns det utrymme att göra vissa ändringar i avtalsvillkoren med stöd av LOU, alltså under förutsättning att myndigheten och den vinnande leverantören är överens om detta?

Svar: Tack för en mycket intressant fråga. Vid offentliga upphandlingar brukar det som är tänkt att bli avtalsinnehåll benämnas ”kommersiella villkor” i upphandlingsdokumenten.
I mitt svar utgår jag från att det är dessa villkor som ni vill göra ändringar i.

Ändringar i de kommersiella villkoren under upphandlingens gång
Om ni överväger att göra förtydliganden eller ändringar under upphandlingens gång måste samtliga grundläggande principer i 4 kap. 1 § LOU iakttas. Likabehandlingsprincipen innebär bland annat att ni ska lämna samma information vid samma tidpunkt till samtliga anbudsgivare.

Rimligtvis lämnas informationen om smärre förändringar eller förtydliganden genom ett meddelande i det upphandlingsverktyg ni använder eller inom ramen för ”frågor och svar” om ni använder er av ett sådant verktyg.

Vidare ska principen om proportionalitet upprätthållas, vilket innebär att de kommersiella villkor som uppställs ska vara rimliga och inte för långtgående i förhållande till det som upphandlas.

Om ni vill göra ändringar under upphandlingens gång beror svaret på om de kommersiella villkoren har angetts vara obligatoriska krav eller inte, och i viss mån även på vilket upphandlingsförfarande som har använts.

Om de kommersiella villkoren utgör obligatoriska krav får den upphandlande myndigheten som huvudregel inte ändra i villkoren. Ett visst utrymme kan finnas med stöd av bestämmelsen i 11 kap. 8 § LOU, som anger att anbudsfristen kan förlängas om väsentliga ändringar görs i upphandlingsdokumenten.

Det finns dock undantag från denna huvudregel och det är om upphandlingen tillåter förhandlingar. Förhandlingar kan förenklat beskrivas som att anbudsgivarna inkommer med nya anbud efter anbudstidens utgång.

En ändring kan då göras om alla anbudsgivare – som bjudits in att lämna anbud – tillåts att komma in med nya anbud baserat på de nya kommersiella villkoren. Kom ihåg att likabehandlingsprincipen även gäller under förhandlingar.

Om de kommersiella villkoren inte utgör obligatoriska krav kan ändring göras under upphandlingens gång. Det finns dock andra problem med en sådan ordning, bland annat svårigheten med att få jämförbara anbud i upphandlingen. Anbudsgivarna måste ju veta vilka kommersiella villkor som ska gälla. Anbuden upprättas med utgångspunkt i dessa!

Om det är så att ni är i det inledande skedet av upphandlingen och de ändringar som ni överväger att göra är av mer väsentlig natur kan det enligt min mening vara klokt att i stället avbryta upphandlingen och därefter gå ut i en ny upphandling där de nya kommersiella villkoren framgår redan från start.

Det skulle nämligen kunna vara så att vissa av de kommersiella villkoren som uppställts i er tidigare upphandling föranlett att flera potentiella anbudsgivare avstått från att delta. Att gå ut med en helt ny upphandling skulle därför kunna leda till att ni får in flera anbud och därmed till större konkurrens. Att gå ut i en ny upphandling skulle även ge er en möjlighet att utforma nya kommersiella villkor som på bästa möjliga sätt tillgodoser ert behov.

Kommersiella villkor bör enligt min mening vara enkla, klara och tydliga så att leverantörerna uppfattar vilka behov ni har och vilka villkor som ska gälla under avtalstiden.

Om ett avbrytande av upphandlingen inte skulle vara ett alternativ finns det, som jag nämnt ovan, ett visst utrymme att ändra i de kommersiella villkoren om ni samtidigt förlänger anbudstiden, se 11 kap. 8 § LOU. Stor försiktighet måste dock iakttas!

Ändringar i de kommersiella villkoren när avtalet är ingånget
Möjligheten till att göra ändringar när avtalet väl är ingånget är starkt begränsade. Att genomföra upphandlingen och tilldela kontrakt för att därefter omförhandla de kommersiella villkoren är därför inte att rekommendera. Endast om villkoren i 17 kap. LOU är uppfyllda kan sådana ändringar göras.

Om ni redan genomfört upphandlingen, tilldelat kontrakt och tecknat avtal måste eventuella ändringar i avtalet således ske med stöd av bestämmelserna om ändring av kontrakt i 17 kap. LOU.

De ändringar som får tillåtas enligt reglerna i 17 kap. LOU är; ändringar av mindre värde (9 §), ändringar enligt tydliga ändrings- eller optionsklausuler under förutsättning att kontraktets övergripande karaktär inte ändras (10 §), kompletterande beställningar under vissa specifika förhållanden (11 §), oförutsebara omständigheter som myndigheten varken förutsåg eller borde ha förutsett och som inte medför att kontraktets övergripande karaktär ändras (12 §), byte av leverantör under vissa förutsättningar (13 §) samt ändringar som inte är väsentliga (14 §).

Om ni väljer att göra ändringar i ett befintligt avtal måste ändringen ha stöd av någon av dessa bestämmelser. En ändring utan stöd i ovannämnda bestämmelser anses som väsentliga och innebär att ett nytt avtal, utan föregående upphandling, har ingåtts. Det blir således fråga om en otillåten direktupphandling.

Lycka till med er upphandling!

Anna Ulfsdotter Forssell
Ulfsdotter Law

Har du frågor till Anna Ulfsdotter Forssell? Mejla info@inkopsradet.se

Läs mer: ExpertkommentarJuridik

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Så kan kommersiella villkor ändras”

  1. johan ihrman skriver:
    2020-04-23 kl. 10:21

    Jag gillar frågeställningen och svaret.
    Detta området är väsentligt att kunna jobba med under upphandling och i avtalsrelationen.
    Här ligger en av de stora skillnaderna mellan Privat och Offentlig verksamhet
    På den privata sidan jobbar man hela tiden med detta, ändrar villkor skärper dem oftast och får löpande mer värde för pengarna.

    På den offentliga sidan är vi så rädda för att göra fel att dessa delar oftast lämnas oförändrade under såväl upphandling som under avtal vilket ofta gör att vi köper ”gamla” saker/tjänster i slutet av våra avtalsperioder,

    Detta måste ändras för att få större dynamik i leverantörsrelationerna över tid.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Anna Ulfsdotter Forssell

Anna Ulfsdotter Forssell har arbetat med upphandlingsrätt i mer än 20 år.  Hon har företrätt klienter i upphandlingsmål i EU-domstolen, Högsta förvaltningsdomstolen och i Högsta domstolen. Hon är högt rankad i Chambers, Legal500 och har av Who’s who legal (Public Procurement och Government Contracts) utsetts sex gånger till en av världens bästa advokater inom offentlig upphandling.

Lediga jobb

Skellefteå kommun

Inköpschef, Skellefteå kommun

ANNONS FRÅN AFF

Undvik missförstånd, konflikter och juridiska tvister

Aff behövs för att alla ska hitta ett gemensamt språk, för att minska risken för tvister och för att öka kvaliteten, säger Philip Österlund, vd på Aff

Håll dig informerad

Prenumerera på Inköpsrådets kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Senaste inläggen

Föreslår förordning för direktupphandlingarFöreslår förordning för direktupphandlingar
Effektivare tillsyn föreslåsEffektivare tillsyn föreslås
Förlegat krav om undertecknandeFörlegat krav om undertecknande
Svagt intresse oroar VinnovaSvagt intresse oroar Vinnova
Använd begrepp som inte missförståsAnvänd begrepp som inte missförstås
Göteborg samlas för mer återbrukGöteborg samlas för mer återbruk
Tolkning av ramavtalTolkning av ramavtal
Är vi redo att växla upp?Är vi redo att växla upp?
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Nytt från Upphandling24

  • Effektivare tillsyn föreslås
  • Förlegat krav om undertecknande
  • Svagt intresse oroar Vinnova
  • Använd begrepp som inte missförstås
  • Göteborg samlas för mer återbruk

Åsikter på sajten

  • Tolkning av ramavtalDet kan nog inte alltid tas för sant att det inte skulle vara relevant att utröna den gemensamma partsavsikten i...
  • Tolkning av ramavtalHej Alfred, Som framgår av ditt citat från HD:s avgörande i mål nr 4071-20 (NJA 2021 s 643) är det...
  • Regioner straffas för förlängt avtalVad oseriöst av domstolen att basera sannolikheten för att Svensk dos skulle vinna en korrekt genomförd upphandling på antalet leverantörer...
  • Tolkning av ramavtalNi skriver att "Hovrätten prövade först om projektet omfattats av ramavtalet. Då någon gemensam partsavsikt inte gick att utläsa fick...
  • Regioner straffas för förlängt avtaljag undrar i sitt stilla sinne vad positivt konkurrensutsättning av dosförpackade läkemedel fört med sig?
  • Utvärdera kvalitet vid avrop av konsultBra artikel, tackar för det :)
  • Enhetlig tolkning gällerMånga av dessa "smörgårdsbordsförespråkare" vill nog väcka lite uppmärksamhet och jagar gillningar och delningar på LinkedIn. Man kommer med diverse...
  • Enhetlig tolkning gällerHelt stängt är kanske inte smörgåsbordet ändå? Jag uppfattar att båda målen som du tar upp avsåg situationer där direktiven...
  • Val av utvärderingsmodell icke-fråga?Har inte använt relativa modeller i mina upphandlingar sedan denna kom: "Metoder vid utvärdering av pris och kvalitet i offentlig...
  • Enad front för mer forskningInom det identifierade forskningsområdet "Korruption och kartellbildning" finns det lågt hängande frukt som inte kräver någon forskning för att identifiera....

Senaste inläggen

  • Föreslår förordning för direktupphandlingar
  • Effektivare tillsyn föreslås
  • Förlegat krav om undertecknande
  • Svagt intresse oroar Vinnova
  • Använd begrepp som inte missförstås
  • Göteborg samlas för mer återbruk
  • Tolkning av ramavtal
  • Är vi redo att växla upp?
  • Regioner straffas för förlängt avtal
  • Förändrad omvärld kräver anpassning
  • Stort fokus på service
  • Fast timpris och referenser tillåtet
  • Att upphandla ABK-konsulter
  • ”Mediestorm kan ge ökade resurser”
  • Allt går att sälja med mördande reklam

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 26 april
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 4 maj
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 5 maj
  • LOU på två dagar | 10-11 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 18-19 maj
  • Anbudsutvärdering | 13 okt
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 okt
  • Agil upphandling | 9 nov
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober