Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Relevanta och rimliga hållbarhetskrav

ExpertkommentarArbetsrättsliga villkor enligt kollektivavtal har diskuterats och varit ifrågasatta länge. Det är ett komplext krav i upphandlingar, men också ett viktigt instrument för en sund konkurrens. Så varför är det så krångligt och ifrågasatt? Inköpsrådets expert Lena Mårdh summerar olika perspektiv utifrån förra årets händelser.

| 2025-01-14
Lena Mårdh, hållbarhetsexpert inom offentlig upphandling.

Hållbar upphandling är långt ifrån att bara ställa några miljökrav. Det tror jag de flesta vet numera. Hållbarhet innefattar även det sociala området, det vill säga hur människor ska kunna leva bra och ha trygga liv.

Det är även inom social hållbarhet som upphandlingslagstiftningarna har skrivit in skyldigheter i vad en upphandlande organisation behöver ställa för krav. Det gäller både arbetsrättsliga villkor och tillgänglighet.

Jag tänkte återvända till området arbetsrättsliga villkor enligt kollektivavtal eftersom jag jobbade med det för några år sedan. Det blev en stor del av min vardag under ett par år, men sen tystnade det för mig kring det. Men under förra året blossade ämnet upp igen i upphandlingsmedierna.

Bland annat aviserade Riksrevisionen i somras att de har påbörjat en granskning av arbetsrättsliga villkor i offentlig upphandling enligt den lagstiftning vi har i dag.  De vill se om det har vidtagits effektiva åtgärder så att arbetstagare som berörs av upphandlande kontrakt har goda villkor. Detta för att få följer upp de arbetsrättsliga villkoren om de nu har ställts.

Det ska bli spännande att se vad Riksrevisionen kommer fram till i sin slutsats under hösten 2025. Jag är även fullt medveten om att det inte är lätt, men stöd finns att få på Upphandlingsmyndigheten samt att det finns färdiga villkor i deras kriterietjänst. Men som allt annat arbete behövs lite planering och initialt arbete för att lyckas och sedan effektivisera arbetet.

I de uppföljningar av arbetsrättsliga villkor jag själv har varit delaktig i visade det sig ofta att företagen inte har full koll på sina dokument eller vad de har accepterat när de lämnade in anbudet.

Men det är även viktigt att vara medveten om att de som ansvarar för de upphandlade avtalen hos leverantören inte är de personer som har kunskap eller insyn i personalakterna som behövs för att lämna rätt information. Samtidigt som det finns företag som är proffs på att ge ett sken av seriositet i anbuden och uppföljningen. Precis som Arian Dushku skrev i sin krönika i november, där han även ger värdefulla tips hur du lyckas med avtalsuppföljningen.

Men precis som Statskontoret i sin utredning 2020 visar, det handlar nog mest om resurser och kunskap. Och kunskap byggs upp över tid. En annan viktig aspekt som krånglar till uppföljningen är att det inte är helt säkert att en upphandlande organisation har rätt att få till sig den information som krävs för att följa upp villkoren. Det handlar främst om behandling av enskildas personuppgifter. Samtidigt vet jag att det finns fler av er som regelbundet följer upp villkoren i detalj och lyckas, utan att företag protesterar. Här tror jag det främst handlar om att samarbeta med sina jurister om att fastställa i rutiner för hur man ska gå tillväga för att begära i anställdas personuppgifter hos sina leverantörer och deras underleverantörer. Men också vara tydlig i kommunikationen med sina leverantörer om varför denna uppföljning är viktigt och vad som krävs av leverantörerna.

En kommun som tidigt började ställa arbetsrättsliga villkor och aktivt följa upp dem är Göteborgs Stad. För ett par år sedan fördes en diskussion inom Göteborgs Stad om att övergå till att ställa krav på att entreprenörer i bygg- och anläggningsavtal ska vara bundna till svenska kollektivavtal.

Jag kan förstå anledningen till diskussionen om att svenska villkor ska gälla på arbetsplatser i Sverige och att skattepengar inte ska gå till oseriösa företag och kriminella verksamheter. Men enligt den upphandlingslagstiftning sm vi har i dag är detta problematiskt. För er som har läst ett kollektivavtal har ni troligen insett att ett kollektivavtal innehåller så mycket mer än vad som kan kopplas till kontraktsföremålet. Till exempel innehåller det information och villkor om hur arbetsmarknadens parter ska genomföra förhandlingar med varandra. Detta skulle jag vilja påstå är det största hindret då dessa krav inte är proportionerliga att ställa i en upphandling.

Men det som däremot är väsentligt att beakta är att om företagen har kollektivavtal så bör en första trygghet infinna sig hos er och att prioritera en vidare uppföljning hos de företag som inte är bundna till något kollektivavtal. Om era leverantörer inte har kollektivavtal så kan ni som Byggnads tipsar er om, kontakta facket. Det gör att det ansvariga facket då kan påbörja sitt arbete och inleda en process om tecknande av kollektivavtal med företaget. På så sätt kan vi samarbeta och tillsammans skapa tryggare anställningar för fler.

Samtidigt ska vi vara medvetna om att det finns inget som tvingar ett företag att teckna kollektivavtal. Och det går ju självklart bra för företag att ha skäliga och rimliga och ännu bättre arbetsvillkor för sina anställda utan kollektivavtal så länge lagstiftning följs. Så krav på kollektivavtal kan därmed också snedvrida konkurrensen. Precis som Företagarna har påpekat när de anmälde Göteborgs Stad till Konkurrensverket. Så nu väntar vi alla med spänning på Konkurrensverkets avgörande.

Jag stöder att man utmanar upphandlingslagstiftningen inom vilka hållbarhetskrav som får ställas och hur långtgående kraven kan vara. Det behövs mer praxis på området. Det är inte många hållbarhetskrav som ifrågasätts genom domstolsprövningar. Till och från under åren har det diskuterats gällande det som lokalproducerats, närhet till butik, antal underleverantörsled, med mera. Allt kan ifrågasättas, vissa har ifrågasatts. Men det som är viktigast för mig är vilket behov den upphandlande organisationen har och kan argumentera för det.

Likaså vikten av att väga in ett affärsmässigt perspektiv om vad som verkar vara accepterat inom den enskilda branschen. Där kanske det inte är värt att riskera en försening av kontrakt om kravet grundar sig i olika politiska och ideologiska åsikter, vilket i min mening arbetsrättsliga villkor enligt kollektivavtal verkar vara. Krav på lokalproducerade livsmedel uppfattar jag vara mer accepterat av marknaden och har en mer politisk enighet, även om det enligt rent upphandlingsjuridiskt kan ifrågasättas.

Det handlar alltså i slutänden om att våga testa och ändra sig om protester uppstår. Men även att välja var man är villig att ta risker samt planera in tid för att hantera diskussioner eller domstolsprocesser där man tar risker.

Men sluta inte ställa hållbarhetskrav. Ställ fler hållbarhetskrav. Planera in dem och avsätt tid för uppföljning!

Lena Mårdh
Hållbarhetsexpert inom offentlig upphandling och Projektledare på Miljömärkning Sverige AB (Svanen)

Läs mer: ExpertkommentarHållbarhet

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Örebro logotyp

Seniora upphandlare till Örebro kommuns upphandlingsenhet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Lena Mårdh

Lena Mårdh är hållbarhetsexpert inom offentlig upphandling med flera års erfarenhet av hållbara affärer, både statligt och kommunalt. Hon vill skapa effektiva och systematiska arbetsrutiner för hållbara affärer och drivs av att förändra hur vi använder våra skattepengar på ett mer hållbart sätt. Till vardags arbetar Lena på Miljömärkning Sverige AB (Svanen).
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…

Senaste inläggen

  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026