Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Relevanta och rimliga hållbarhetskrav

ExpertkommentarArbetsrättsliga villkor enligt kollektivavtal har diskuterats och varit ifrågasatta länge. Det är ett komplext krav i upphandlingar, men också ett viktigt instrument för en sund konkurrens. Så varför är det så krångligt och ifrågasatt? Inköpsrådets expert Lena Mårdh summerar olika perspektiv utifrån förra årets händelser.

| 2025-01-14
Lena Mårdh, hållbarhetsexpert inom offentlig upphandling.

Hållbar upphandling är långt ifrån att bara ställa några miljökrav. Det tror jag de flesta vet numera. Hållbarhet innefattar även det sociala området, det vill säga hur människor ska kunna leva bra och ha trygga liv.

Det är även inom social hållbarhet som upphandlingslagstiftningarna har skrivit in skyldigheter i vad en upphandlande organisation behöver ställa för krav. Det gäller både arbetsrättsliga villkor och tillgänglighet.

Jag tänkte återvända till området arbetsrättsliga villkor enligt kollektivavtal eftersom jag jobbade med det för några år sedan. Det blev en stor del av min vardag under ett par år, men sen tystnade det för mig kring det. Men under förra året blossade ämnet upp igen i upphandlingsmedierna.

Bland annat aviserade Riksrevisionen i somras att de har påbörjat en granskning av arbetsrättsliga villkor i offentlig upphandling enligt den lagstiftning vi har i dag.  De vill se om det har vidtagits effektiva åtgärder så att arbetstagare som berörs av upphandlande kontrakt har goda villkor. Detta för att få följer upp de arbetsrättsliga villkoren om de nu har ställts.

Det ska bli spännande att se vad Riksrevisionen kommer fram till i sin slutsats under hösten 2025. Jag är även fullt medveten om att det inte är lätt, men stöd finns att få på Upphandlingsmyndigheten samt att det finns färdiga villkor i deras kriterietjänst. Men som allt annat arbete behövs lite planering och initialt arbete för att lyckas och sedan effektivisera arbetet.

I de uppföljningar av arbetsrättsliga villkor jag själv har varit delaktig i visade det sig ofta att företagen inte har full koll på sina dokument eller vad de har accepterat när de lämnade in anbudet.

Men det är även viktigt att vara medveten om att de som ansvarar för de upphandlade avtalen hos leverantören inte är de personer som har kunskap eller insyn i personalakterna som behövs för att lämna rätt information. Samtidigt som det finns företag som är proffs på att ge ett sken av seriositet i anbuden och uppföljningen. Precis som Arian Dushku skrev i sin krönika i november, där han även ger värdefulla tips hur du lyckas med avtalsuppföljningen.

Men precis som Statskontoret i sin utredning 2020 visar, det handlar nog mest om resurser och kunskap. Och kunskap byggs upp över tid. En annan viktig aspekt som krånglar till uppföljningen är att det inte är helt säkert att en upphandlande organisation har rätt att få till sig den information som krävs för att följa upp villkoren. Det handlar främst om behandling av enskildas personuppgifter. Samtidigt vet jag att det finns fler av er som regelbundet följer upp villkoren i detalj och lyckas, utan att företag protesterar. Här tror jag det främst handlar om att samarbeta med sina jurister om att fastställa i rutiner för hur man ska gå tillväga för att begära i anställdas personuppgifter hos sina leverantörer och deras underleverantörer. Men också vara tydlig i kommunikationen med sina leverantörer om varför denna uppföljning är viktigt och vad som krävs av leverantörerna.

En kommun som tidigt började ställa arbetsrättsliga villkor och aktivt följa upp dem är Göteborgs Stad. För ett par år sedan fördes en diskussion inom Göteborgs Stad om att övergå till att ställa krav på att entreprenörer i bygg- och anläggningsavtal ska vara bundna till svenska kollektivavtal.

Jag kan förstå anledningen till diskussionen om att svenska villkor ska gälla på arbetsplatser i Sverige och att skattepengar inte ska gå till oseriösa företag och kriminella verksamheter. Men enligt den upphandlingslagstiftning sm vi har i dag är detta problematiskt. För er som har läst ett kollektivavtal har ni troligen insett att ett kollektivavtal innehåller så mycket mer än vad som kan kopplas till kontraktsföremålet. Till exempel innehåller det information och villkor om hur arbetsmarknadens parter ska genomföra förhandlingar med varandra. Detta skulle jag vilja påstå är det största hindret då dessa krav inte är proportionerliga att ställa i en upphandling.

Men det som däremot är väsentligt att beakta är att om företagen har kollektivavtal så bör en första trygghet infinna sig hos er och att prioritera en vidare uppföljning hos de företag som inte är bundna till något kollektivavtal. Om era leverantörer inte har kollektivavtal så kan ni som Byggnads tipsar er om, kontakta facket. Det gör att det ansvariga facket då kan påbörja sitt arbete och inleda en process om tecknande av kollektivavtal med företaget. På så sätt kan vi samarbeta och tillsammans skapa tryggare anställningar för fler.

Samtidigt ska vi vara medvetna om att det finns inget som tvingar ett företag att teckna kollektivavtal. Och det går ju självklart bra för företag att ha skäliga och rimliga och ännu bättre arbetsvillkor för sina anställda utan kollektivavtal så länge lagstiftning följs. Så krav på kollektivavtal kan därmed också snedvrida konkurrensen. Precis som Företagarna har påpekat när de anmälde Göteborgs Stad till Konkurrensverket. Så nu väntar vi alla med spänning på Konkurrensverkets avgörande.

Jag stöder att man utmanar upphandlingslagstiftningen inom vilka hållbarhetskrav som får ställas och hur långtgående kraven kan vara. Det behövs mer praxis på området. Det är inte många hållbarhetskrav som ifrågasätts genom domstolsprövningar. Till och från under åren har det diskuterats gällande det som lokalproducerats, närhet till butik, antal underleverantörsled, med mera. Allt kan ifrågasättas, vissa har ifrågasatts. Men det som är viktigast för mig är vilket behov den upphandlande organisationen har och kan argumentera för det.

Likaså vikten av att väga in ett affärsmässigt perspektiv om vad som verkar vara accepterat inom den enskilda branschen. Där kanske det inte är värt att riskera en försening av kontrakt om kravet grundar sig i olika politiska och ideologiska åsikter, vilket i min mening arbetsrättsliga villkor enligt kollektivavtal verkar vara. Krav på lokalproducerade livsmedel uppfattar jag vara mer accepterat av marknaden och har en mer politisk enighet, även om det enligt rent upphandlingsjuridiskt kan ifrågasättas.

Det handlar alltså i slutänden om att våga testa och ändra sig om protester uppstår. Men även att välja var man är villig att ta risker samt planera in tid för att hantera diskussioner eller domstolsprocesser där man tar risker.

Men sluta inte ställa hållbarhetskrav. Ställ fler hållbarhetskrav. Planera in dem och avsätt tid för uppföljning!

Lena Mårdh
Hållbarhetsexpert inom offentlig upphandling och Projektledare på Miljömärkning Sverige AB (Svanen)

Läs mer: ExpertkommentarHållbarhet

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Lena Mårdh

Lena Mårdh är hållbarhetsexpert inom offentlig upphandling med flera års erfarenhet av hållbara affärer, både statligt och kommunalt. Hon vill skapa effektiva och systematiska arbetsrutiner för hållbara affärer och drivs av att förändra hur vi använder våra skattepengar på ett mer hållbart sätt. Till vardags arbetar Lena på Miljömärkning Sverige AB (Svanen).
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt