Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Konsultfakturorna blir inget polisärende

Den skolområdeschef vid Ronneby kommun som köpt konsulttjänster utan upphandling undgår polisanmälan. Däremot har denne fått en skriftlig varning på arbetsrättslig grund.

| 2018-09-24

Kommunrevisorerna flaggade för möjligt förmögenhetsbrott efter det att en skolområdeschef i Ronneby kommun utan konkurrensutsättning i betydande utsträckning köpt konsulttjänster. Räknat sedan år 2015 uppgår inköpen till drygt 3,7 miljoner kronor.

Politikerna i kommunens utbildningsnämnd har en mer förlåtande inställning. Av den polisanmälan som inledningsvis diskuterades blir inget. En enig nämnd har beslutat att det inte kommer att göras någon polisanmälan.

– De summor som fakturerats är rimliga i förhållande till vad som levererats, säger Lennart Förberg, ordförande i utbildningsnämnden, till Sydöstran.

Enligt nämnden är det tveksamt om polisen skulle vidta åtgärder om en anmälan lämnats in.

Även om skolchefen nu alltså slipper att bli polisanmäld har vederbörande fått en skriftlig varning av sin arbetsgivare för att brutit mot sina skyldigheter i anställningsavtalet. Detta genom att på eget bevåg handla konsulttjänster för belopp långt över direktupphandlingsgränsen.

Läs mer: DirektupphandlingInsynPolitikUtbildning

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Konsultfakturorna blir inget polisärende"

  1. Peter skriver:
    2018-09-24 kl. 08:45

    ”De summor som fakturerats är rimliga i förhållande till vad som levererats, säger Lennart Förberg, ordförande i utbildningsnämnden” – Då är allt klart, man har inte upphandlat tjänsterna och betalat samma priser som man alltid har gjort sedan 2015 och eftersom det är samma priser som tidigare anses de vara rimliga. Nu undrar jag dock vilka priser man hade fått om man faktiskt hade upphandlat? Hursomhelst kan jag meddela mina verksamheter att det är ok att inte upphandla under förutsättning att priserna är rimliga.

    ”Enligt nämnden är det tveksamt om polisen skulle vidta åtgärder om en anmälan lämnats in” – Men då vet vi, eftersom polismyndigheten i Sverige ändå tillhör en av de sämre i Europa, kanske även världen, är det fullt möjlighet att skicka signalerna. Fr.o.m. är det fullt möjlighet att begå trolöshet mot huvudman, eftersom det numera är politiker som har den juridiska kompetensen att avgöra vad polisen kommer eller inte kommer att lägga ner. Jag trodde i min enfald att en polisanmälan upprättas,en jurist, kanske en åklagare, eller KKV tittar på ärendet och avgör ärendet.

    Sammanfattningsvis kan man väl säga att kommunalpolitiker i Ronneby kommun inte behöver följa svensk lag bestämt av den svenska lagstiftaren, riksdagen, under förutsättning att priserna är rimliga och att man inte behöver polisanmäla, eftersom kommunalpolitiker i Ronneby kommun vet i förväg hur polismyndigheten och åklagare kommer att reagera. Perfekt, då vet vi

    Svara
    1. Jakob Waldersten skriver:
      2018-09-24 kl. 12:14

      Har du inte hört?

      Politikerna har insett hur lätt det är med allt och vill nu även ta över upphandlarnas roll:

      https://inkopsradet.se/bransch/ovriga-tjanster/politiker-ska-skota-stora-upphandlingar/comment-page-1/#comment-27083

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist