Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Förklaringen: en rad okloka beslut

Renoveringen av kommunhuset i Vänersborg blir inte bara dyrare än beräknat. Förutom att anmärka på frånvaro av styrning, uppföljning och intern kontroll delar revisorerna ut upphandlingskritik.

| 2019-04-09

Samhällsbyggnadsförvaltningen i Vänersborg får svidande revisorskritik för renoveringen av kommunhuset. Enligt den granskning som Pwc gjort har renoveringen blivit avsevärt mycket dyrare av vad som uppskattades från början.

Det slås fast att projektet inte präglats av ändamålsenlig styrning, uppföljning och intern kontroll. Andreas Knutsson, förvaltningschef på samhällsbyggnadsförvaltningen, säger till Sveriges Radio P4 Väst att det handlar om en rad okloka beslut:

– Människor mådde dåligt och blev sjuka av miljön och då ville man göra något åt det så snabbt som möjligt. Och då tror jag att det fattades en del okloka beslut.

Av de sammanlagt 72 miljoner kronor som projektet kostat under perioden januari 2017 till maj 2018 har en stor del inte upphandlats korrekt. Kostnaden för löpande renoveringa och ÄTA-arbeten uppgår till 31,3 miljoner kronor.

Invändningar riktas i revisionsrapporten också mot de delar som upphandlats. I och med att det inte ställdes omsättningskrav i förfrågningsunderlaget vanns affären av en entreprenör som året hade en omsättning som låg på halva anbudssumman. Det, menar revisorerna, är att utsätta kommunen för en onödig risk.

Till de upphandlingstekniska svagheterna hör även reservationer i anbud. Mängden och omfattningen av genomförda projekteringar, en del stor utförda av konsulter, pekar enligt revisorerna på att kommunen redan gjort en god del av jobbet. Därför borde man ha upphandlat en utförandeentreprenad istället för en totalentreprenad.

Till rekommendationerna hör att samhällsbyggnadsnämnden ska se över upphandlingsprocessen. Nämnden föreslås också be förvaltningen att utarbeta rutiner för styrning av större projekt.

I och med att renoveringen ännu inte är slutförd vet ingen riktigt vad slutnotan kommer att bli.

Läs mer: FörfrågningsunderlagInsynSamhällsbyggnadUppföljning

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Förklaringen: en rad okloka beslut”

  1. Mattias skriver:
    2019-04-09 kl. 22:44

    Inget konstigt att man vill lösa ett problem snabbt, men man bör ju ha bättre kontroll på äta-arbetena. Konstigt att nästan halva summan kan vara äta-arbeten eftersom dessa normalt är dyrare prissatta än vid upphandlingen. http://www.ataarbeten.se och andra liknande sajter där finnsäta-mallar och sammanställningsmöjlighet. Jag har sett allt för ofta att offentliga upphandlare inte har kontroll på vad som egentligen ingår i upphandlingen så förutom att de betalar för mycket så betalar de även för Ätaarbeten som borde ha ingått från början.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till PTS

FOI söker inköpare till Linköping eller Kista

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarandeFörslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetHänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Torsten : Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Väldigt bra förslag! Att skrivningarna om olämpliga och oacceptabla anbud i lagtexten är i det närmaste obegripliga borde föranleda att…
Erik R : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att kontroll är avgörande. Ingen vill se oseriösa aktörer eller organiserad brottslighet i välfärden. Men rädslan…
LXV : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Faktum är dock att DIS har utvecklats till ett kryphål, lite som konsultmäklaravtalen, till största del tack vare Konkurrensverkets bedrövliga…
Ola Johansson Källén : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Man bör beakta kostnaden för den överetablering som ofta följer efter att en auktorisation införts. Det tar tid för marknaden…
upphandlar1 : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Det har blivit ganska vanligt att beskriva dynamiska inköpssystem som ett kryphål i LOU. Kritiken utgår ofta från verkliga problem…
Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…

Senaste inläggen

  • Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
  • Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026