Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Domstolskoll
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Förklaringen: en rad okloka beslut

Renoveringen av kommunhuset i Vänersborg blir inte bara dyrare än beräknat. Förutom att anmärka på frånvaro av styrning, uppföljning och intern kontroll delar revisorerna ut upphandlingskritik.

| 2019-04-09

Samhällsbyggnadsförvaltningen i Vänersborg får svidande revisorskritik för renoveringen av kommunhuset. Enligt den granskning som Pwc gjort har renoveringen blivit avsevärt mycket dyrare av vad som uppskattades från början.

Det slås fast att projektet inte präglats av ändamålsenlig styrning, uppföljning och intern kontroll. Andreas Knutsson, förvaltningschef på samhällsbyggnadsförvaltningen, säger till Sveriges Radio P4 Väst att det handlar om en rad okloka beslut:

– Människor mådde dåligt och blev sjuka av miljön och då ville man göra något åt det så snabbt som möjligt. Och då tror jag att det fattades en del okloka beslut.

Av de sammanlagt 72 miljoner kronor som projektet kostat under perioden januari 2017 till maj 2018 har en stor del inte upphandlats korrekt. Kostnaden för löpande renoveringa och ÄTA-arbeten uppgår till 31,3 miljoner kronor.

Invändningar riktas i revisionsrapporten också mot de delar som upphandlats. I och med att det inte ställdes omsättningskrav i förfrågningsunderlaget vanns affären av en entreprenör som året hade en omsättning som låg på halva anbudssumman. Det, menar revisorerna, är att utsätta kommunen för en onödig risk.

Till de upphandlingstekniska svagheterna hör även reservationer i anbud. Mängden och omfattningen av genomförda projekteringar, en del stor utförda av konsulter, pekar enligt revisorerna på att kommunen redan gjort en god del av jobbet. Därför borde man ha upphandlat en utförandeentreprenad istället för en totalentreprenad.

Till rekommendationerna hör att samhällsbyggnadsnämnden ska se över upphandlingsprocessen. Nämnden föreslås också be förvaltningen att utarbeta rutiner för styrning av större projekt.

I och med att renoveringen ännu inte är slutförd vet ingen riktigt vad slutnotan kommer att bli.

Läs mer: FörfrågningsunderlagInsynSamhällsbyggnadUppföljning

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Förklaringen: en rad okloka beslut”

  1. Mattias skriver:
    2019-04-09 kl. 22:44

    Inget konstigt att man vill lösa ett problem snabbt, men man bör ju ha bättre kontroll på äta-arbetena. Konstigt att nästan halva summan kan vara äta-arbeten eftersom dessa normalt är dyrare prissatta än vid upphandlingen. http://www.ataarbeten.se och andra liknande sajter där finnsäta-mallar och sammanställningsmöjlighet. Jag har sett allt för ofta att offentliga upphandlare inte har kontroll på vad som egentligen ingår i upphandlingen så förutom att de betalar för mycket så betalar de även för Ätaarbeten som borde ha ingått från början.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlare till Upphandlingsbyrån, Umeå kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN AFF

Kan vi byta leverantör för tjänst som betalas per timme?

Som fastighetsägare kan du skriva avtal med leverantörer med både fast eller rörlig ersättning. Men får du byta leverantör av en tjänst om det betalas rörligt, alltså per timme eller per kvadratmeter? Vad säger Aff?

Håll dig informerad

Prenumerera på Inköpsrådets kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Senaste inläggen

Vi bör alla bli lite mer brittiskaVi bör alla bli lite mer brittiska
Föreslår att kinesiskt anbud förkastasFöreslår att kinesiskt anbud förkastas
Ett steg fram — 22 steg tillbakaEtt steg fram — 22 steg tillbaka
Så fixade hon jätteupphandlingenSå fixade hon jätteupphandlingen
Polisens ändringar var inte tillåtnaPolisens ändringar var inte tillåtna
Miljömärkning för att nå en giftfri miljöMiljömärkning för att nå en giftfri miljö
Rivstartade nytt avtal med mässaRivstartade nytt avtal med mässa
Tillsynsbeslut gick inte att överklagaTillsynsbeslut gick inte att överklaga
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Nytt från Upphandling24

  • Ser slutet på speciellt halvår
  • ”Krafttag” mot regelbrott
  • Trio lyfter kategoristyrning
  • Efter kor kommer hönor
  • Kräver bättre uppföljning
  • Ydre i topp
  • Hård kritik mot Göteborgsbolag

Senaste inläggen

  • Vi bör alla bli lite mer brittiska
  • Föreslår att kinesiskt anbud förkastas
  • Ett steg fram — 22 steg tillbaka
  • Så fixade hon jätteupphandlingen
  • Polisens ändringar var inte tillåtna
  • Miljömärkning för att nå en giftfri miljö
  • Rivstartade nytt avtal med mässa
  • Tillsynsbeslut gick inte att överklaga
  • Rättspraxis i praktiken
  • Ramavtal – inte auktorisationssystem
  • Det finns en trygghet i gamla hjulspår
  • Avtal med SKR:s dotterbolag ogiltigt
  • Överprövning tar fortfarande lång tid
  • Snåriga säkerhetskrav styr upphandling
  • Samspel bakom avtalade sommarjobb

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Anbudsutvärdering | 18 oktober
  • Agil upphandling | 19 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 25-26 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 9 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 14 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 22-23 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 30 november
  • LOU på två dagar | 6-7 december
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2023
  • Hållbar upphandling | Hösten 2023