Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Domstolskoll
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 7 november • Stockholm
    • Praxisdagen • 28 november • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Dubbeldäckare spräcker inköpsbudget

Skånetrafiken håller på att upphandla dubbeldäckade tåg. Eurokurs och svag konkurrens tvingar regionen att plussa på en halv miljard mer än planerat för köpet.

| 2019-11-15

Tågresandet i Skåne ökar. Flest resenärer är det på sträckan Helsingborg-Lund-Malmö-Köpenhamn. För att möta det ökande behovet tog Region Skåne hösten 2017 beslut om att investera i nya tåg.

– Vi får dagligen synpunkter från dem som reser på sträckan om fordonsbrist samt om fulla och slitna tåg. En investering i nya tåg är avgörande om vi ska klara av tillväxten i Öresundsregionen med hållbara fossilbränslefria resor, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken.

Ett Öresundståg med maximal längd tar i dag upp till 600 resenärer. Trängseln på de skånska järnvägsspåren gör att fler platser per avgång är bästa sättet att öka kapaciteten. De nya dubbeldäckade tågen ska kunna ta minst 800 resenärer.

Fast det blir inte billigt. Den ursprungliga ekonomiska ramen på 1,85 miljarder kronor har spruckit. Skånetrafiken anger förändrad eurokurs och indexuppräkningar som anledning till att prislappen ökat till 2,2 miljarder kronor.

Enligt tidningen Sydsvenskan har fördyringen fler orsaker såsom obefintlig konkurrens. Detta eftersom Skånetrafiken tidigt låst sig vid specialkonstruerade tåg.

Tidigare planerades upphandling av tolv fordon som skulle vara 125 meter långa och kopplas två och två. Genom att ändra fordonslängden från 125 meter till maximalt 84 meter kan de 18 tåg som ska köpas underhållas i befintliga depåer.

De nya tågen ska erbjuda hög komfort med exempelvis wifi och arbetsplatser. Förbättrade möjligheter att ta med bagage är hett efterlängtat av resenärer till och från Copenhagen Airport.

– Vårt mål är att skapa världens bästa resa, säger Linus Eriksson.

Upphandlingen, som pågått i två år, kommer att slutföras i januari 2020 då avtal tecknas med en av de tre anbudsgivarna. Trafikstart är planerad till december år 2022.

Läs mer: HållbarhetKonkurrensTransport

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Dubbeldäckare spräcker inköpsbudget”

  1. Mattias skriver:
    2019-11-15 kl. 14:51

    Reagerade på att det i artikeln står att avtal ska tecknas med ”en av de tre anbudsgivarna”. Som jag förstår artikeln så är Skånetrafiken mitt inne i en upphandling och uppgiften om antal anbud borde väl då omfattas av absolut sekretess? Eller missuppfattar jag vilken fas upphandlingen är i?

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Inköpare med inriktning Entreprenad, Tekniska konsulter och Drift & underhåll, Stockholm/Linköping
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Tio skäl att välja Anbudsdagen

Krångligt med upphandling? Inte alls – bara andra spelregler. Lär dig rätt strategier på Anbudsdagen 2023.

Håll dig informerad

Prenumerera på Inköpsrådets kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Senaste inläggen

Menar vi allvar med dialog?Menar vi allvar med dialog?
Sexmånadersfristen klargörsSexmånadersfristen klargörs
Pålitliga fakta bygger förtroendePålitliga fakta bygger förtroende
Flera mål i retur efter rättegångsfelFlera mål i retur efter rättegångsfel
Enbart sanningsförsäkran räcker inteEnbart sanningsförsäkran räcker inte
Bättre hållbara affärer nu!Bättre hållbara affärer nu!
Koncernbolags anbud inte självständigaKoncernbolags anbud inte självständiga
Terrorhot — så påverkas upphandlingarTerrorhot — så påverkas upphandlingar
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Så vill upphandlarna ha dialog

– Ta alla chanser som finns till dialog med oss i offentlig sektor, säger Helena Sköld Lövgren, upphandlingschef i Uppsala. Hon menar att det kan påverka upphandlingen och ge grund för affärsmässiga avtal som är bra för alla.

Nytt från Upphandling24

  • Tillbaka i konsultrollen
  • ”Hemlöshet” hotar anrik klubb
  • Stopp för omstritt avtal
  • Nya krav för konkurrensen
  • Vårdat, enkelt och begripligt
  • Kramforstrio med kärleksbudskap
  • Hoppas på aktiva politiker

Åsikter på sajten

  • Fel förkasta försenad förklaringHåller med Ulfs resonemang här. Det verkar som att detta med onormalt låga anbud är en fortsatt gråzon och istället...
  • Priset måste utvärderasHögsta förvaltningsdomstolen (HFD) meddelade inte prövningstillstånd. Mål nr 3906-20.
  • Priset måste utvärderasHar HD tagit upp denna?
  • Flera mål i retur efter rättegångsfelHej David - ja, nämndemännen utses av regionfullmäktige efter nominering av partierna. Vid avgörande av mer komplexa eller omfattande mål...
  • Flera mål i retur efter rättegångsfelTack för intressant artikel. Är nämndemän även i dessa mål politiskt tillsatta ej lagfarna medborgare? Vad skulle de i så...
  • Koncernbolags anbud inte självständigaJag tycker att det är olyckligt att alla anbud som misstänks vara beroende av varandra förkastas. En lösning vore att...
  • Koncernbolags anbud inte självständigaJag tycker att själva faktumet att företag ingår i samma koncern, sfär eller har samma personer i ledande roll är...
  • Upprop för prisutvärdering på riktigtHej! Jag fick nog inte modellen riktigt att fungera men är intresserad att se hur det slår. Skulle även vara...
  • Fel förkasta försenad förklaringFör guds skull hoppas jag att någon tar detta till nästa instans. Om inte så har vi för tillfället noll...
  • Fel förkasta försenad förklaringEn rimlig tolkning är att kammarrätten har ingen susning vad dem håller på med. Det är inte bara ett tankefel...

Senaste inläggen

  • Menar vi allvar med dialog?
  • Sexmånadersfristen klargörs
  • Pålitliga fakta bygger förtroende
  • Flera mål i retur efter rättegångsfel
  • Enbart sanningsförsäkran räcker inte
  • Bättre hållbara affärer nu!
  • Koncernbolags anbud inte självständiga
  • Terrorhot — så påverkas upphandlingar
  • Återanvändning av ESPD förenklas
  • Från hållbarhet till medvetenhet
  • Om stora nyttan med styrdokument
  • Fel förkasta försenad förklaring
  • LOU är ändå inte allt här i världen
  • Tolkning av aktivitetspliktens gränser
  • Samhällets försörjning måste tryggas