Crister Fritzson
Crister Fritzson vill locka nya resenärer i syd. Foto: Stefan Nilsson.

SJ vinner på pris och kvalitet

Transdev förlorar Öresundstågen till SJ. I uppdraget att köra de sydsvenska regionaltågen kommer även underhåll att ingå, något som ska höja kvaliteten.


Från och med december 2020 och under åtta år framåt kommer SJ att svara för driften av Öresundstågen. I avtalet ingår även en option om ytterligare förlängning med två år.

SJ kammar hem avtalet efter en omfattande utvärderingsprocess. När pris och kvalitet vägs samman hade bolaget det mest fördelaktiga erbjudandet. Incitamentsavtalet syftar mot högre kvalitet:

– Vi har velat utveckla ett antal parametrar såsom bättre ersättningstrafik, bättre omhändertagande på tåg och perronger vid störning, ökad bemanning och service på tågen, bättre hittegodshantering och högre kvalitet i fordonsunderhåll och sittplatskapacitet, säger Håkan Henmyr, projektchef för upphandlingen vid Skånetrafiken.

Region Skåne håller som bäst på att bygga en ny underhållsdepå i Hässleholm. Den ska stå klar år 2020 och det nya avtalet är dessutom ett helhetsåtagande där SJ även kommer att ansvara för tågunderhållet.

Depå, helhetsgrepp och ett nytt trafikeringsavtal med Danmark från år 2023 väntas påverka den emellanåt rätt utskällda trafiken positivt. Carina Zachau är moderat ordförande i kollektivtrafiknämnden vid Region Skåne:

– Jag är glad att vi med det nya trafikavtalet kan ta ett stort steg för att nå målen med bättre punktlighet och nöjdare kunder.

SJ:s målsättning är enligt vd Crister Fritzson att bedriva en så attraktiv trafik att befintliga och nya resenärer väljer Öresundståg för sina resor i södra Sverige.

– Upphandlad trafik blir allt viktigare för SJ. Målmedvetet och i många år har SJ utvecklat den upphandlade affären, som är en viktig del av strategin, säger han.

Verksamheten kommer att organiseras i det nybildade affärsområdet SJ Öresund. Transdevs personal, som arbetar inom nuvarande uppdrag, kommer att erbjudas anställning.

Öresundstågen trafikerar Köpenhamn och Helsingör från Göteborg, Kalmar och Karlskrona via Malmö. Sammanlagt används 111 tågsätt där varje sätt består av tre sammankopplade vagnar med sammanlagt 229 sittplatser.

Utöver SJ kämpade Arriva, Go Ahead och Transdev om kontraktet som är värt runt 900 miljoner kronor per år. Just nu löper avtalsspärr.


Kommentatorerna ansvarar för sina egna inlägg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *