Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Drog igång debatt om överprövningar

JuridikI en juridisk krönika nyligen reflekterade Johan Stern och Björn Bergström över lagförslaget om överprövningar. De ville diskutera vad som är lämpliga mål för överprövningar och utmanade läsarna att tycka till. Flera antog utmaningen.

| 2021-02-03
Krönikan av Johan Stern och Björn Bergsröm, Ramberg Advokater, som startade debatten.

Här är några kommentarer:
”Jag anser att frågan måste besvaras med utgång i om överprövningarna sammantaget har en positiv eller negativ påverkan på den offentliga upphandlingen. De förslag som läggs fram i utkastet till lagrådsremiss tror jag inte kommer påverka antalet överprövningar alls,” skriver Magnus Nilsson.

”… om syftet är ’best buy’ har vi nog alldeles för många överprövningar och framför allt fel typ av processer; om offentlig upphandling enbart handlar om korrekt formalia så kan det nog bli ännu fler…”, tycker Ulf Sjölin.

”Är det inte så enkelt att många regler = många överprövningar?”, undrar Petter Cederbrink.

”Upphandlingsdokumenten innehåller till exempel ofta flera sidor av text kring kvalificering av anbudsgivare där vi i princip bara skriver av lagtexten. Det borde gå att skriva upphandlingslagarna på ett sådant sätt att det räcker med ett ”vi följer svensk lag” och kanske komplettera det med några korta upphandlingsspecifika uppgifter. Kvalificeringen kan då ske lika mekaniskt som annonsering av en upphandling”, skriver Kjell.

Och Anders skriver:
”Som anbudsgivare är det snudd på omöjligt att få rätt mot en myndighet och man är alltid i ett jäkla underläge.”

Läs krönikan och kommentarer här.

Redaktionen

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: JuridikUpphandlingÖverprövning

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

4 kommentarer på "Drog igång debatt om överprövningar"

  1. Torbjörn Pettersson skriver:
    2021-02-04 kl. 07:52

    Rensa upp och ge tydligare regler. Nu är det ofta utslag på en ”beskrivning av hur ni skall jooba effektivt åt xxx” lite som friåkning utan domare, sen så klart får man inte gehör vi en överprövning då ”upphandlande myndighet” anser stå för största kompetensen….

    Svara
  2. Ventula skriver:
    2021-02-05 kl. 12:29

    Röda tråden är nog det usla rättsläget vid en överprövning. Domstolarna utvecklar rättspraxis i många fall i fel riktning. I andra fall verkar de avsiktligt bortse från bevis, kontrollerbara omständigheter alternativt misstolkar eller missar de rent av ett yrkande. Målet verkar vara att UM får minst i 80% av fallen rätt. Då ska väl alla vara lagom nöjda. Att be om överprövning i KR kan närmast beskrivas som att köpa trisslott.

    Resultatet av de skeva bedömningarna i domstolar blir att UM få känsla att det är lite irriterande men inte farligt att strunta i lagen och reglerna. Det finns ingen incentiv för UM att erkänna och rätta fel i en upphandling trots att fakta kan anses peka i bara en riktning. De fortsätter göra som de alltid gjort och som de vill och det blir bara mer och mer frustrerat i leverantörsledet.

    Att det inte blir mer överprövningar (bara 6% upphandlingar överprövas) måste bero på att många har redan gett upp fullständigt att vinna något via domstol. Apati är förklaringen bakom det låga antalet överprövningar, tycker jag.

    Svara
    1. Anders skriver:
      2021-02-08 kl. 10:03

      Ja, varför överklaga om domstolarna inte är neutrala och står på UM sida? Det blir alltmer tveksamt om det överhuvudtaget är värt att fortsätta delta i upphandlingar. Det är för mycket jobb, för mycket politisk styrning och för många mutkolvar som ska ha både det ena och andra för att det ska bli tilldelningsbeslut och affär. Utåt säger samma tjänstemän att de brinner för att göra ”goda affärer”. Jo, jag tackar jag. De utesluter delen om att det är för sin egen nytta och inte för UM eller leverantören.

  3. Peter skriver:
    2021-02-14 kl. 19:02

    Håller med föregående inlägg, i Malmö får man aldrig rätt vid överprovning endast ett diffust dom för att förvirra leverantören. Små och mindre leverantörer har inte tid eller råd att följa upp, vi måste bita i det sura äpplet och gå vidare trotts att de vet att de har rätt. FR hittar alltid nya praxis till kommunens fördel.
    Tilläggas kan att det mindre bolag betalar oftast mer i skatt än vad det större gör.

    Svara

Lämna ett svar till Torbjörn Pettersson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud