Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Det här med uppföljning

ExpertkommentarVårt mantra i Helsingborg har sedan starten varit att vi ska ställa miljökrav i upphandlingar som vi också följer upp, skriver Camilla Alfredsson, tf inköpschef.

| 2020-10-04
Camilla Alfredsson är en av Inköpsrådets experter.

”Vi trodde inte att ni skulle komma” sa en leverantör som svar på varför de inte hade den där miljömärkta grejen vi ställt krav på.

Citatet är från verkligheten, men har några år på nacken. I dag hör vi mer ”bra att ni följer upp” från våra ambitiösa leverantörer. De vill tävla om avtalen på lika villkor och gillar att visa upp vad de presterar.

Vårt mantra i Helsingborg har sedan starten varit att vi ska ställa miljökrav i upphandlingar som vi också följer upp. Det är också anledningen till att vi fick resurser till två hållbarhetsstrateger.

Sen kommer verkligheten ikapp även oss. Antalet uppdrag som kommer in till inköpsenheten ökar, ambitioner om hållbarhetsnivåer ökar och komplexiteten på vilka krav vi ska ställa ökar.

Fossilfritt, inga farliga kemikalier, cirkulär ekonomi, sysselsättning, etiska villkor, arbetsrättsliga villkor, antidiskriminering – alla mycket viktiga frågor – men det gäller också att våga prioritera bort för att orka driva igenom det vi har förutsatt oss. (Läs mer om hur vi prioriterar i tidigare krönika).

Flera kommuner i Sverige har sedan länge avtalscontroller anställda just för att följa upp att de får vad de betalar för och att de själva sköter sig som beställare.

Det är klokt. Vi vill verkligen inte hamna i en situation som flera leverantörer ger uttryck för – att den som ljuger bäst vinner offentliga kontrakt.

Det finns mycket stöd att hämta för dem som vill komma igång med uppföljning – upphandlingsmyndighetens webb, webbinarier och kommuner som är igång delar gärna med sig av erfarenheter. Det är bra!

Så vad hindrar oss? Jag tror det är två saker: Tid och vår egen ambition.

Tiden: När allt stämmer och leverantören gör vad de har sagt kan du, slarvigt uttryckt, rassla av några avtal på en förmiddag. Men när det inte stämmer och du behöver begära kompletteringar, åka ut på plats, kräva rättelse… och dessutom får veta andra saker som du behöver göra något åt. Ja, då går timmarna.

Vår egen ambition: Här får du protestera, men ibland känner jag att vi försöker hitta en struktur och systematik för hur vi ska följa upp. Vi letar mallar, uppföljningsplaner och metoder innan vi vågar oss ut.

Botemedel? Jag har inte svaret. Jag hoppas du har det. Eller så är det som vi säger i Värmland. Bare gjört!

Skriv och berätta hur du gör! Min mejl är fornamn.efternamn@helsingborg.se

Camilla Alfredsson
Tf inköpschef Helsingborgs stad

 

Läs mer: ExpertkommentarMiljökrav

Camilla Alfredsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Camilla Alfredsson

Camilla Alfredsson har arbetat inom offentlig sektor i 25 år med miljö, hållbar utveckling och ledarskap. De senaste fem åren har fokus varit på inköp och upphandling. Camilla är inköpschef i Helsingborgs stad.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl