Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

879 miljarder kronor ropar efter affärer

ExpertkommentarKonkurrensen om offentliga kontrakt har minskat det senaste årtiondet. Reformen av 2014 års EU:s direktiv, med förenklade och förkortade upphandlingsförfaranden, har inte visat tecken på att vända trenden, skriver Magnus Johansson.

| 2024-02-08
Inköpsrådets expert Magnus Johansson på Företagarna.

Att öka konkurrensen i offentlig upphandling är viktigt för att främja effektivitet, funktion och säkerställa bästa möjliga användning av offentliga resurser.

Enligt ny statistik från Upphandlingsmyndigheten konstateras att värdet på de inköp som omfattas av upphandlingslagarna uppskattas till 879 miljarder kronor 2021. Köpen har ökat med 60 miljarder kronor jämfört med föregående år.

Upphandlingsmyndigheten konstaterar också att det i praktiken är svårt att beräkna värdet av det som upphandlas i Sverige och att utgångspunkten är nationalräkenskaperna som SCB tillhandahåller.

Närmare 900 miljarder kronor årligen är en hiskelig summa och beloppet i sig skriker affärsmöjligheter. Däremot är köparmakten nästintill fullkomlig. Upphandlande myndigheter och enheter sitter på själva nyckeln om företag kan eller får göra affärer med det offentliga!

I en rapport som den Europeiska Revisionsrätten nyligen presenterade riktas ljuset mot att konkurrensen om offentliga kontrakt har minskat det senaste årtiondet och att reformen 2014 av EU:s direktiv inte har visat tecken på att vända trenden.

Det bekräftas även av den svenska nationella statistiken som visar att 2022 lämnades 4,8 anbud per upphandling jämfört med 5,5 föregående år. Företagarnas egen undersökning bland 1 100 småföretag visar dock ett större intresse av att delta i offentlig upphandling, så vi får hoppas att siffrorna inte fortsätter att sjunka.

Europeiska Revisionsrätten konstaterar också att det generellt saknas en medvetenhet om konkurrens i offentlig upphandling och att tillgängliga data inte används systematiskt för att identifiera grundorsaker till minskningen av konkurrensen.

2014 års direktiv har uppenbarligen inte lyckats att uppnå de mål som fanns i form av förenklade och förkortade upphandlingsförfaranden. En viktig synpunkt att beakta inför kommande direktivförhandlingar!

Vi kan lära oss mycket av statistik. Vi behöver inte gå långt för att notera att exempelvis i Finland publiceras upphandlingsuppgifter som öppna data där medborgarna kan följa användningen av upphandlingsmedel nästan i realtid.

Sverige behöver en mer tillgänglig och pricksäker statistik för att kunna göra bättre överväganden kring just konkurrensaspekterna. Europeiska revisionsrätten uppmanar kommissionen att täppa till luckorna i de data om offentlig upphandling som samlas in.

Jag delar revisionsrättens inställning att först när vi mer träffsäkert vet hur de offentliga medlen spenderas och till vilka kan vi börja lära oss av statistiken, och därefter vidta lämpliga åtgärder.

Jag upplever att fler företag nu visar intresse för offentlig upphandling, inte minst som en konsekvens av den recession vi befinner oss i.

Så låt oss inte stanna upp och nöja oss med 4,8 anbud i genomsnitt, vi kan uppnå bättre konkurrens i Sverige än så!

Magnus Johansson
Företagarna

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "879 miljarder kronor ropar efter affärer"

  1. Björn skriver:
    2024-02-08 kl. 09:50

    – 4,8 anbud/upphandling är inget att klaga på.
    – Siffran kan ha viss betydelse om den jämförs t.ex. föregående års siffra, men är annars ganska intetsägande.
    – Finns allvarliga problem att fokusera på – minskande transparens, ökande antal direktupphandlingar, svaga insatser från förvaltningsdomstolar som resulterar i vikande förtroende i rättsväsende, osv.

    Svara
  2. Christian skriver:
    2024-02-15 kl. 09:41

    Intressant om man fördjupar sig i statistiken (2021) är att:

    i 20 % av alla upphandlingar lämnas endast 1 anbud
    i 21 % av alla upphandlingar lämnas endast 2 anbud

    Ackumulerat innebär det att i ca. 40 % av alla upphandlingar lämnas endast 1 eller 2 anbud.

    Svara
  3. Anders Olsson skriver:
    2024-02-29 kl. 09:02

    2 av 3 ggr kan vårt företag inte lämna anbud, då de offentliga upphandlarna sätter orimliga och väldigt specifika skallkrav. När vi i samband med kalkylstart påtalar att kraven är orimliga, svarar de som oftast att kraven kommer att kvarstå.
    Dessutom är det väldigt vanligt med många och stora ändringar av standardavtalen, som ökar risken för oss som anbudsgivare, mer än vi är villiga att acceptera.

    Om offentliga upphandlare vill ha flera anbud, måste de sluta med att ändra standardavtal, samt sätta rimliga skallkrav.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott

Nytt från Upphandling24

  • Kräver Bravida på 11 miljoner
  • “Fler brott bör ge uteslutning”
  • AI minskar jobbstressen
  • “En upphandlare måste vara djärv”
  • Tioårsjubileum för marknadens pris
  • Få upphandlar innovativt
  • Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling

Kommentarer från läsarna

Nils Larsson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ett bra förslag, förhandlingar ska i min mening användas oftare. Förslaget är även passande med dagens politiska fokus på effektivitet,…
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Maktmissbrukare med andra ord
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Tjänsteman på JO uppger att de "väljer" vilka ärenden de ska utreda oavsett om det är ett fel som begåtts…
Måns Weimarck : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Synnerligen bra idé! Det öppnar upp för goda affärer, minskar behoven av extensiva marknadsundersökningar före varje upphandling och minskar risken…
Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…

Senaste inläggen

  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse