Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Växlar över till ny LOV

Arbetsförmedlingen skiftar LOV från Stom till Krom med 2021 som året då systemet med externa leverantörer för matchningstjänster införs på bred front. Det nya valfrihetssystemet har prövats i 32 kommuner det senaste året.

| 2021-02-19
Martin Kruse, Arbetsförmedlingen. Foto: Peter Kroon.

-Överlag är erfarenheterna positiva, säger Martin Kruse, inköpschef och tillförordnad förvaltningsdirektör på Arbetsförmedlingen, om Krom (Kundval rusta och matcha) som politiskt är en central del av januariavtalet och reformeringen av arbetsmarknadspolitiken.

Resultaten av insatserna inom Krom är fortfarande oklara utifrån att leverantörerna i regel har ett år på sig att visa effekt av genomförda insatser.

Men Martin Kruse pekar på att det redan finns ett flertal positiva erfarenheter från de sex försöksområden (totalt 32 kommuner) som varit centrerade kring Karlskrona, Lidköping, Oskarshamn, Trollhättan, Umeå och Västerås.

-Vi tycker att vi fått ett initialt kvitto på att affärsmodellen är attraktiv för leverantörerna. I de sex områden där Krom funnits har vi överlag haft gott om leverantörer och grundtanken för systemet har därmed uppfyllts – konkurrens med fokus på kvalitet mellan leverantörer och bra valfrihet för deltagarna, säger Martin Kruse.

Antalet leverantörer har stadig växt inom Krom till i nuläget 48 företag och med ett spann på omkring 10-20 leverantörer per område.

Martin Kruse menar att Krom-modellen ger en stor frihet för leverantören att utforma uppdraget och därmed kunna använda sin kompetens fullt ut.

-Ersättningsmodellen tror vi i grunden är attraktiv för leverantörerna med grund- och resultatersättning samt även en snabbhetspremie. Man får möjlighet att tjäna pengar på att vara skicklig och tjänsten bygger också mycket på individuella anpassningar, vilket gynnar ett metodiskt arbete med att först lära känna den arbetssökande som drivkraft, behov och möjligheter och sedan jobba utifrån det.

-I delen när det gäller Arbetsförmedlingens arbete med arbetssökande kring hur vi ska anvisa till deltagande i Krom har vi inte sett något alarmerande som fungerar dåligt, men samtidigt finns det en hel del att slipa på fortfarande med ett nytt kundvalssystem. Det finns heller inget som sticker ut gällande klagomål, säger Martin Kruse.

I gällande regleringsbrev för Arbetsförmedlingen ställer regeringen krav på att Krom (uttryck som utvecklade matchningstjänster) ska införas i hela landet under 2021.

Ett arbete med tidsplanen pågår inom myndigheten, som räknar med att kunna ge besked i början av mars.

Samtidigt innebär breddinförandet av Krom att den tidigare LOV-modellen Stöd och matchning, Stom, fasas ut.

-Vi jobbar med en växlingsplan för att ersätta de avtal om Stom som vi har med avtal om Krom. säger Martin Kruse

Under våren kommer Arbetsförmedlingen att bjuda in intresserade leverantörer till dialogmöten för att informera om ”växling” och tidsplan.

Martin Kruse tycker att att dialog prioriterats sedan starten av Krom.

-Vi har en ganska tät dialog med branschen genom leverantörsforum som sker på branschnivå med Almega kompetensföretagen, Almega utbildningsföretagen, Företagarna och företrädare för idéburen sektor. Numera har vi forum ungefär på månadsbasis men förra våren när Krom var nytt skedde det nästan på veckobasis.

Stom har funnits som tjänst sedan 2014 och har stora likheter med Krom, vilket gjort att det bedöms som omöjligt att behålla båda LOV-systemen.

-En viktig skillnad är att leverantörerna inom Stom varit ett komplement till Arbetsförmedlingens eget arbete. Sett ur det perspektivet har det inte varit lika viktigt att få leverantörer till hela landet, även om det definitivt varit myndighetens ambition. Med Krom talar vi om fristående aktörer och inte kompletterande aktörer med en ökad betydelse av att leverantörer ska etablera sig i hela landet, säger Martin Kruse.

Positiva erfarenheter från Stom ska nu överföras till det nya systemet.

–Riksrevisionen granskade ifjol vårt arbete med Stöd och matchning och där fick vi överlag goda omdömen och särskilt för vårt ratingsystem, som hjälper deltagare att hitta leverantörer med goda resultat. Tanken är att vi ska ha ett liknande system i Krom när vi får resultat från systemet att jobba med. Det är en viktig konsumentinformation när man ska välja fristående aktör, säger Martin Kruse.

Frågan om kommunala leverantörer är också högaktuell och närmar sig ett avgörande med Karlshamns kommun som pilotfall.

Positionerna är låsta med regeringen samt kommunerna som trycker på för att tillåta kommunalt deltagande och där näringslivet spjärnar emot.

Även Ljusdal, Ovanåker och Järfälla är kommuner som ansökt om att få bli LOV-leverantörer, uppger Arbetsförmedlingen.

Läs mer: Upphandling ArbetsförmedlingenLOV

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Växlar över till ny LOV"

  1. Åsa skriver:
    2021-02-19 kl. 12:18

    Vi har en ganska tät dialog med branschen genom leverantörsforum som sker på branschnivå med Almega kompetensföretagen, Almega utbildningsföretagen, Företagarna och företrädare för idéburen sektor. Numera har vi forum ungefär på månadsbasis men förra våren när Krom var nytt skedde det nästan på veckobasis.

    Det som blivit med arbetslösa är att de har har blivit en marknad som skolan. De är för jävligt! Man gnäller att arbetsförmedlingen inte förmedla jobb. Men det var ju inte deras huvud uppdrag som de fick av regeringen. Utan de skulle ju bara administrera och kontrollera arbetslösa. Så en stor del har ju redan legat på privata i flera år. Men det pratar man inte om i debatten.

    Svara
  2. Undrande... skriver:
    2021-02-23 kl. 09:47

    En intressant fråga som inte diskuteras är den beroendeställning den arbetssökande har till KROM leverantören! Har det diskuterats aktivt och hur garanteras individer rättssäkerheten i realtid och inte när det väl har skett en lång rad av överträdelser?

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna

Nytt från Upphandling24

  • Tyck till om uppföljning
  • Drömmer om kortare arbetstid
  • Fritt fram kräva miljömärkning
  • Varnar för saboterade upphandlingar
  • Till försvar för LOV
  • Stora ratar hemtjänst-LOV
  • ”Från pärm till skärm”

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025