Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Växlar över till ny LOV

Arbetsförmedlingen skiftar LOV från Stom till Krom med 2021 som året då systemet med externa leverantörer för matchningstjänster införs på bred front. Det nya valfrihetssystemet har prövats i 32 kommuner det senaste året.

| 2021-02-19
Martin Kruse, Arbetsförmedlingen. Foto: Peter Kroon.

-Överlag är erfarenheterna positiva, säger Martin Kruse, inköpschef och tillförordnad förvaltningsdirektör på Arbetsförmedlingen, om Krom (Kundval rusta och matcha) som politiskt är en central del av januariavtalet och reformeringen av arbetsmarknadspolitiken.

Resultaten av insatserna inom Krom är fortfarande oklara utifrån att leverantörerna i regel har ett år på sig att visa effekt av genomförda insatser.

Men Martin Kruse pekar på att det redan finns ett flertal positiva erfarenheter från de sex försöksområden (totalt 32 kommuner) som varit centrerade kring Karlskrona, Lidköping, Oskarshamn, Trollhättan, Umeå och Västerås.

-Vi tycker att vi fått ett initialt kvitto på att affärsmodellen är attraktiv för leverantörerna. I de sex områden där Krom funnits har vi överlag haft gott om leverantörer och grundtanken för systemet har därmed uppfyllts – konkurrens med fokus på kvalitet mellan leverantörer och bra valfrihet för deltagarna, säger Martin Kruse.

Antalet leverantörer har stadig växt inom Krom till i nuläget 48 företag och med ett spann på omkring 10-20 leverantörer per område.

Martin Kruse menar att Krom-modellen ger en stor frihet för leverantören att utforma uppdraget och därmed kunna använda sin kompetens fullt ut.

-Ersättningsmodellen tror vi i grunden är attraktiv för leverantörerna med grund- och resultatersättning samt även en snabbhetspremie. Man får möjlighet att tjäna pengar på att vara skicklig och tjänsten bygger också mycket på individuella anpassningar, vilket gynnar ett metodiskt arbete med att först lära känna den arbetssökande som drivkraft, behov och möjligheter och sedan jobba utifrån det.

-I delen när det gäller Arbetsförmedlingens arbete med arbetssökande kring hur vi ska anvisa till deltagande i Krom har vi inte sett något alarmerande som fungerar dåligt, men samtidigt finns det en hel del att slipa på fortfarande med ett nytt kundvalssystem. Det finns heller inget som sticker ut gällande klagomål, säger Martin Kruse.

I gällande regleringsbrev för Arbetsförmedlingen ställer regeringen krav på att Krom (uttryck som utvecklade matchningstjänster) ska införas i hela landet under 2021.

Ett arbete med tidsplanen pågår inom myndigheten, som räknar med att kunna ge besked i början av mars.

Samtidigt innebär breddinförandet av Krom att den tidigare LOV-modellen Stöd och matchning, Stom, fasas ut.

-Vi jobbar med en växlingsplan för att ersätta de avtal om Stom som vi har med avtal om Krom. säger Martin Kruse

Under våren kommer Arbetsförmedlingen att bjuda in intresserade leverantörer till dialogmöten för att informera om ”växling” och tidsplan.

Martin Kruse tycker att att dialog prioriterats sedan starten av Krom.

-Vi har en ganska tät dialog med branschen genom leverantörsforum som sker på branschnivå med Almega kompetensföretagen, Almega utbildningsföretagen, Företagarna och företrädare för idéburen sektor. Numera har vi forum ungefär på månadsbasis men förra våren när Krom var nytt skedde det nästan på veckobasis.

Stom har funnits som tjänst sedan 2014 och har stora likheter med Krom, vilket gjort att det bedöms som omöjligt att behålla båda LOV-systemen.

-En viktig skillnad är att leverantörerna inom Stom varit ett komplement till Arbetsförmedlingens eget arbete. Sett ur det perspektivet har det inte varit lika viktigt att få leverantörer till hela landet, även om det definitivt varit myndighetens ambition. Med Krom talar vi om fristående aktörer och inte kompletterande aktörer med en ökad betydelse av att leverantörer ska etablera sig i hela landet, säger Martin Kruse.

Positiva erfarenheter från Stom ska nu överföras till det nya systemet.

–Riksrevisionen granskade ifjol vårt arbete med Stöd och matchning och där fick vi överlag goda omdömen och särskilt för vårt ratingsystem, som hjälper deltagare att hitta leverantörer med goda resultat. Tanken är att vi ska ha ett liknande system i Krom när vi får resultat från systemet att jobba med. Det är en viktig konsumentinformation när man ska välja fristående aktör, säger Martin Kruse.

Frågan om kommunala leverantörer är också högaktuell och närmar sig ett avgörande med Karlshamns kommun som pilotfall.

Positionerna är låsta med regeringen samt kommunerna som trycker på för att tillåta kommunalt deltagande och där näringslivet spjärnar emot.

Även Ljusdal, Ovanåker och Järfälla är kommuner som ansökt om att få bli LOV-leverantörer, uppger Arbetsförmedlingen.

Läs mer: Upphandling ArbetsförmedlingenLOV

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Växlar över till ny LOV"

  1. Åsa skriver:
    2021-02-19 kl. 12:18

    Vi har en ganska tät dialog med branschen genom leverantörsforum som sker på branschnivå med Almega kompetensföretagen, Almega utbildningsföretagen, Företagarna och företrädare för idéburen sektor. Numera har vi forum ungefär på månadsbasis men förra våren när Krom var nytt skedde det nästan på veckobasis.

    Det som blivit med arbetslösa är att de har har blivit en marknad som skolan. De är för jävligt! Man gnäller att arbetsförmedlingen inte förmedla jobb. Men det var ju inte deras huvud uppdrag som de fick av regeringen. Utan de skulle ju bara administrera och kontrollera arbetslösa. Så en stor del har ju redan legat på privata i flera år. Men det pratar man inte om i debatten.

    Svara
  2. Undrande... skriver:
    2021-02-23 kl. 09:47

    En intressant fråga som inte diskuteras är den beroendeställning den arbetssökande har till KROM leverantören! Har det diskuterats aktivt och hur garanteras individer rättssäkerheten i realtid och inte när det väl har skett en lång rad av överträdelser?

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler

Nytt från Upphandling24

  • Stiftelseaffär med efterräkningar
  • Alla leverantörer ska inte vara lika
  • Robertsfors utmanar ”nya” lagen
  • Räkna med ökat polisintresse
  • Disputerar om krav och pris
  • “Gör upphandlingar intressant för fler seriösa byggföretag”
  • Miljardstukad leverantör slår tillbaka

Kommentarer från läsarna

Björn : Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Så spännande. Man får känsla att det är mycket som inte kom upp till ytan. Jag tror kommunen vet mer…
Johan : Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Tack för en bra genomgång! Ogiltiga och olämpliga anbud hanteras alltså olika. Ogiltiga är bland annat "anbud som inte överensstämmer…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
I ett öppet förfarande är det inte förbjudet att träffa anbudsgivare så länge grundläggande principer m m upprätthålls så frågan…
Nils Larsson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ett bra förslag, förhandlingar ska i min mening användas oftare. Förslaget är även passande med dagens politiska fokus på effektivitet,…
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Maktmissbrukare med andra ord
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Tjänsteman på JO uppger att de "väljer" vilka ärenden de ska utreda oavsett om det är ett fel som begåtts…
Måns Weimarck : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Synnerligen bra idé! Det öppnar upp för goda affärer, minskar behoven av extensiva marknadsundersökningar före varje upphandling och minskar risken…
Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…

Senaste inläggen

  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas