Trafikverket har haft en hel del otur under senare år med sina upphandlingar av flygtrafik på sträckor med allmän trafikplikt. Nextjets konkurs för ett drygt år sedan ställde verkligen till det i trafiken norröver. Innan dess hade man problem med flygbolaget Avies.
Den här gången är det mer beprövade bolag som vinner. Upphandlingen omfattar fyra linjer med mellanlandningar och tre linjer med direkttrafik.
Amapola, som kom till räddning efter Nextjets sorti, tar tre rutter. Man kommer att från oktober månad och fyra år framåt, att trafikera Hemavan-Kramfors-Arlanda, Vilhelmina-Lycksele-Arlanda samt Torsby-Hagfors-Arlanda.
Jonair expanderar genom att ta Pajala-Luleå, Östersund-Umeå och Sveg-Arlanda. Regional Jet, dotterbolag till Nordica som bland annat är underleverantör till SAS, får Gällivare-Arvidsjaur-Arlanda.
Anna Fällbom är chef för enheten Trafikavtal och transportnät vid Trafikverket. Hon säger att det känns skönt att avtalen är på plats:
– Flygtrafiken är viktig för att upprätthålla en god tillgänglighet till dessa orter och regioner.
Upphandlingen innehåller delvis nya krav på operatörernas ekonomi och trafikens kvalitet. Månatlig uppföljning ska bidra till en stabilare flygtrafik för resenärerna.
Jan Sahlén, socialdemokratisk kommunstyrelseordförande i Kramfors, säger att Höga Kusten Airport är viktig för Kramfors och Sollefteå kommuners näringsliv och destinationsarbete:
– Det är mycket glädjande att avtalet är på plats och trafiken säkrad.
Samtidigt har regeringen gett Trafikverket i uppdrag att bereda, pröva och fatta beslut om utbetalning av stöd till icke statliga flygplatser i Norrland. Stödet betalas ut som en kompensation till flygplatser som drabbats av flygskatten.
Flera av de flygplatsen som kan komma ifråga för stödet har allmän trafikplikt. Hit hör Pajala Airport, Lapland Airport (Gällivare), South Lapland Airport (Vilhelmina) och Härjedalen Sveg Airport.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer