Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Svenska landsting skaffar egna flygplan

En verklig storupphandling pågår – i det tysta. Landets alla landsting och regioner är på god väg att skaffa sig en egen flygplansflotta.

| 2017-08-01

Sveriges landsting och regioner har gått samman i ett kommunalförbund för att köpa ambulansflygplan. Planen ska specialanpassas för transporter av personer som exempelvis behöver specialistvård i andra landsting.

Idag köps flygtjänsterna från privata aktörer. Tanken med egna flygplan är att göra vården mer jämlik över landet, sänka kostnaderna och förbättra koordineringen av verksamheten.

Kommunalförbundet, Svenskt Ambulansflyg, håller som bäst på att upphandla sex fabriksnya flygplan med option på ytterligare fyra. Styckepriset ligger i häradet 100 miljoner kronor. Medicinskteknisk utrustning har redan upphandlats.

För tillverkarna är det just nu bråda tider. Anbudstiden går ut den 16 augusti. Region Uppsala sköter det upphandlingstekniska.

Även om kommunalförbundet ska äga flygplanen kommer driften, till exempel piloter och tekniskt underhåll, att upphandlas. I och med att anbudsgivarna inte tyngs av den stora investeringen bedöms att fler operatörer vill konkurrera om tjänsten, något som i sin tur gynnar landstingen och medborgarna genom lägre priser.

Projektet har pågått under några års tid. Även om den upphandling som avbröts 2014 lockade tre anbud uppfyllde ingen entreprenör de ställda kraven. Nu gällande tidplan tar sikte verksamhetsstart våren 2020.

Flygplanen ska baseras i Umeå, Stockholm/Arlanda och Göteborg/Landvetter. Samtliga baser ska ha kort aktiveringstid och beredskap dygnet runt. Flygkoordineringscentralen hamnar i Umeå.

Läs mer: FörfrågningsunderlagSamhälleVård & omsorg

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Svenska landsting skaffar egna flygplan”

  1. Anders Hellström skriver:
    2017-08-01 kl. 12:18

    Detta är en av de största skandaler inom upphandling av flygoperationer. Det finns ingen politisk debatt kring detta. Det bara sker. Här har ett antal regioner slagit sig ihop och bildat ett bolag. Tagit ett lån på 600 miljoner och startat en upphandling där man inte vet det långsiktiga utfallet i form av kostnader. När man gör en riktig upphandling så pratar man i termer av LCC och LSC. Vet man inte vad dessa förkortningar står för skall man inte heller göra en upphandling. På svensk ambulansflygs hemsida så står det tydligt att man är inte missnöjd med dagens system utan man vill bara göra såhär. Varje upphandling som skett utan professionell hjälp har lett till ökade kostnader/svällande organisationer. Uppdrag granskning har redan visat att sjöfartsverket inte klarade av att göra en riktig upphandling. Här kommer nästa misslyckande. Man använder argument som en jämlik patienthantering. I själva verket så fråntar man medel från verksamheten(och gör den mer patientojämlik) och lägger på nya flygplan som med det flygtidsuttag som planeras kommer att kunna flyga i 30 år framåt. Med begagnade flygplan så skulle det räcka med en tredjedel av pengarna och produkten skulle bli lika bra. Finns det ingen politiker som värnar om regionernas pengar. Enligt uppgift så saknar regionerna pengar till sin verksamhet. Men här kan man slösa hur mycket som helst.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…
En annan Björn : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Det finns som sagt ingen skyldighet att dela upp kontrakt, och jag undrar hur många myndigheter som ens bryr sig…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud