Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Bättre upphandlingsstatistik med ny lag

Vid halvårsskiftet nästa år införs den nya lag som syftar till att förbättra svensk upphandlingsstatistik. Riksdagen fattade beslutet med acklamation.

| 2019-10-24

Den nya lag om upphandlingsstatistik som regeringen föreslagit har nu, utan politisk träta, röstats igenom i riksdagen. Syftet med nyordningen är att förbättra statistiken på upphandlingsområdet.

I Finansutskottets betänkande poängteras att statistiken ska vara objektiv, relevant, noggrann och jämförbar. Upphandlingsmyndigheten blir ansvarig för att sammanställa siffrorna och göra dem allmänt tillgängliga.

Till skillnad från flera andra EU-länder har Sverige som bekant inte någon statlig annonsdatabas för offentliga upphandlingar. Därför kommer de privata aktörer som erbjuder upphandlingssystem att stå för den grunddata som behövs.

Samtliga upphandlingar i Sverige ska annonseras i registrerade annonsdatabaser. Samtidigt görs efterannonsering obligatoriskt för alla upphandlingar, även direktupphandlingar och upphandlingar av lågt värde.

Registreringen bedöms vara nödvändig för uppgifternas tillförlitlighet. Företag (och för all del även upphandlande myndigheter och enheter) behöver, mot avgift, registrera sina respektive databaser hos Konkurrensverket.

För Konkurrensverket är uppdraget nytt. Förberedelser inleds nu för att kunna bedriva en fungerande verksamhet som registermyndighet när regelverket träder i kraft.

Lagen om upphandlingsstatistik träder i kraft den 1 juli 2020. Ett halvår senare, den 1 januari 2021, ändras de lagar som rör upphandling. Det stegvisa införandet beror på att det krävs en del förberedelser. När kravet på att annonsera i registrerade databaser införs måste det såklart finnas sådana.

UPPDATERAD 2019-10-25 kl 09:20: Förtydligande av efterannonseringsplikt.

Läs mer: InköpsanalysStatistikUpphandling

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Bättre upphandlingsstatistik med ny lag"

  1. Björn skriver:
    2019-10-25 kl. 09:08

    ”Samtidigt görs efterannonsering obligatoriskt” skriver ni – men efterannonsering är redan obligatorisk.

    Det följer av 10 kap 4 § LOU bl.a.

    Sedan är det en annan sak att svenska upphandlare är episkt dåliga på att efterannonsera. Förmodligen en följd av att många inte kan navigera sig genom den krångliga lagstiftningen. Det blir heller inte enklare av att annonseringsdatabaserna skötts av privata aktörer, men det kommer väl att ”fixas” nu.

    Svara
    1. Per Eriksson skriver:
      2019-10-25 kl. 09:22

      Hej Björn,

      Stort tack för påpekande. Jag har korrigerat, förhoppningsvis till det bättre.

      //Per på Inköpsrådet

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt