Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Bättre upphandlingsstatistik med ny lag

Vid halvårsskiftet nästa år införs den nya lag som syftar till att förbättra svensk upphandlingsstatistik. Riksdagen fattade beslutet med acklamation.

| 2019-10-24

Den nya lag om upphandlingsstatistik som regeringen föreslagit har nu, utan politisk träta, röstats igenom i riksdagen. Syftet med nyordningen är att förbättra statistiken på upphandlingsområdet.

I Finansutskottets betänkande poängteras att statistiken ska vara objektiv, relevant, noggrann och jämförbar. Upphandlingsmyndigheten blir ansvarig för att sammanställa siffrorna och göra dem allmänt tillgängliga.

Till skillnad från flera andra EU-länder har Sverige som bekant inte någon statlig annonsdatabas för offentliga upphandlingar. Därför kommer de privata aktörer som erbjuder upphandlingssystem att stå för den grunddata som behövs.

Samtliga upphandlingar i Sverige ska annonseras i registrerade annonsdatabaser. Samtidigt görs efterannonsering obligatoriskt för alla upphandlingar, även direktupphandlingar och upphandlingar av lågt värde.

Registreringen bedöms vara nödvändig för uppgifternas tillförlitlighet. Företag (och för all del även upphandlande myndigheter och enheter) behöver, mot avgift, registrera sina respektive databaser hos Konkurrensverket.

För Konkurrensverket är uppdraget nytt. Förberedelser inleds nu för att kunna bedriva en fungerande verksamhet som registermyndighet när regelverket träder i kraft.

Lagen om upphandlingsstatistik träder i kraft den 1 juli 2020. Ett halvår senare, den 1 januari 2021, ändras de lagar som rör upphandling. Det stegvisa införandet beror på att det krävs en del förberedelser. När kravet på att annonsera i registrerade databaser införs måste det såklart finnas sådana.

UPPDATERAD 2019-10-25 kl 09:20: Förtydligande av efterannonseringsplikt.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: InköpsanalysStatistikUpphandling

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Bättre upphandlingsstatistik med ny lag"

  1. Björn skriver:
    2019-10-25 kl. 09:08

    ”Samtidigt görs efterannonsering obligatoriskt” skriver ni – men efterannonsering är redan obligatorisk.

    Det följer av 10 kap 4 § LOU bl.a.

    Sedan är det en annan sak att svenska upphandlare är episkt dåliga på att efterannonsera. Förmodligen en följd av att många inte kan navigera sig genom den krångliga lagstiftningen. Det blir heller inte enklare av att annonseringsdatabaserna skötts av privata aktörer, men det kommer väl att ”fixas” nu.

    Svara
    1. Per Eriksson skriver:
      2019-10-25 kl. 09:22

      Hej Björn,

      Stort tack för påpekande. Jag har korrigerat, förhoppningsvis till det bättre.

      //Per på Inköpsrådet

Lämna ett svar till Björn Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…

Senaste inläggen

  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen