Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Domstolskoll
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 7 november • Stockholm
    • Praxisdagen • 28 november • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Säpo förnyar råd om säkerhetsskydd

Säkerhetsskyddad upphandlingSå kom äntligen Säkerhetspolisens uppdaterade vägledning om säkerhetsskyddade upphandlingar. Viktor Robertson, advokat och senior specialist vid advokatfirman Kahn Pedersen, går igenom vad vägledningen innehåller och vad som är nytt.

| 2023-06-05
Viktor Robertson, advokat och senior specialist vid advokatfirman Kahn Pedersen.

I över 1,5 år har vi väntat på att Säkerhetspolisen ska uppdatera sina vägledningar om säkerhetsskydd. Anledningen till väntan är de omfattande ändringar som skedde på hela lagstiftningsområdet den 1 december 2021, då både Säkerhetsskyddslagen, säkerhetskyddsförordningen och sedermera Säkerhetspolisens egna föreskrifter ändrades.

Inte minst innebar ändringarna att säkerhetsskyddade upphandlingar omfattades av ännu fler administrativa krav och juridiska vägskäl än tidigare. Behovet av vägledning var därför också stort.

Redan förra hösten skulle de nya vägledningarna ha kommit, men de sköts hela tiden upp. Nu har de däremot äntligen kommit, och uppdaterade råd och stöd finns numer att tillgå.

Vad innehåller vägledningen då? Jo, både gammalt och nytt samt delar som uppdaterats och vidareutvecklats.

Upphandlingsprocessen inte i fokus
Till att börja med kan det konstateras att vägledningen fått en ny titel. Den som letar efter information om säkerhetsskyddade upphandlingar ska numera läsa vägledningen om ”Skyldigheter vid exponering av säkerhetskänslig verksamhet”.

Anledningen till den nya titeln är att skyldigheten att bland annat ingå säkerhetsskyddsavtal fick ett mycket större tillämpningsområde den 1 december 2021. Vägledningen omfattar därför numer även andra situationer som kräver säkerhetsskyddsavtal, bland annat inköp som sker utan upphandling och rena samarbeten och samverkan.

Det är därmed inte längre upphandlingsprocessen som står i fokus, utan de generella förutsättningarna för att aktörer utanför verksamhetsutövarens organisation ska få tillgång till säkerhetskänslig verksamhet.

En annan nyhet i vägledningen är att skyldigheten att ingå säkerhetsskyddsöverenskommelser förklaras och vidareutvecklas. Men vad är en säkerhetsskyddsöverenskommelse, och vad skiljer den från ett säkerhetsskyddsavtal?

I tidigare vägledningar har säkerhetsskyddsöverenskommelse beskrivits som ett säkerhetsskyddsavtal som ingåtts i de fall när det inte funnits en lagstadgad skyldighet att ingå ett säkerhetsskyddsavtal, eftersom motparten endast får tillgång till uppgifter i säkerhetsskyddsklassen begränsat hemlig eller säkerhetskänslig verksamhet av motsvarande betydelse för Sverige säkerhet.

Vägledningen förtydligar nu att det finns många likheter mellan säkerhetsskyddsavtal och säkerhetsskyddsöverenskommelser, och att säkerhetsskyddsöverenskommelser ska innehålla sådana bestämmelser som behövs för att motsvara säkerhetsskyddslagens krav. Exakt vad som menas med det är däremot fortfarande oklart.

Vägledningens olika flödesscheman har även de fräschats upp, och täcker numera en större aspekt av säkerhetsskyddade upphandlingar. Den som vill få en inblick i hur en process kring en säkerhetsskyddad upphandling kan se ut gör därför rätt i att särskilt läsa in sig på bilder och flödesscheman.

Utgå från Säpos mallar
I vägledningen nämns även Säkerhetspolisens mallar för säkerhetsskyddsavtal, och vid flera olika tillfällen betonas vikten av att arbeta vidare med dessa utifrån verksamhetens egna behov. Som verksamhetsutövare bör man därför utgå från Säkerhetspolisens mallar, men säkerställa att de vidareutvecklas i olika aspekter. Detta är särskilt viktigt i nuläget när de mallar som finns tillgängliga inte har uppdaterats för den ändrade lagstiftningen och bland annat hänvisar till upphävda författningar.

Utöver detta behandlar vägledningen inte heller förutsättningar för ett balanserat kommersiellt säkerhetsskyddsavtal, exempelvis vad gäller frågor om kostnadsfördelning vid ändringar av avtalen. För är det egentligen rimligt att leverantören ska stå alla kostnader när avtalet ändras (vilket är utgångspunkten i Säkerhetspolisens mall för säkerhetsskyddsavtal) även när ändringen helt beror på verksamheten som sådan?

Utan en helhetsförståelse för såväl de säkerhetsskyddsmässiga som de kommersiella förutsättningarna av ett säkerhetsskyddsavtal riskerar säkerhetsskyddad upphandling leda till att riskerna inte är förutsägbara för leverantören, vilket i sin tur leder till dyrare upphandlingar när leverantören måste prisa in denna risk i anbuden.

Men är det inte också något som skaver med vägledningen, och då särskilt i förhållande till upphandlingsfrågor? I vägledningen anges det, helt korrekt, att både upphandlingslagarna och säkerhetsskyddslagen gäller parallellt med varandra. Men varför känns det då som att Säkerhetspolisen inte riktigt har full insikt i hur upphandlingar fungerar?

Det finns flera exempel men ett av dem som kanske sticker ut är när Säkerhetspolisen skriver följande, kring kravet på samråd: I vissa fall kan ett [upphandlings]förfarande behöva inledas innan samrådet är avslutat. Så kan vara fallet om det inför en upphandling inte är känt vem den andra aktören i förfarandet kommer att bli.

För vad innebär upphandlingsreglerna om inte ett hinder mot att på förhand ”veta” vem som ska få affären? Visst finns det undantagssituationer där det ibland är möjligt att approchera en utvald leverantör, men det rör sig om just undantag som bekräftar den absoluta huvudregeln: att det är oklart vem som ska få kontraktet innan upphandlingen är genomförd. Det rör sig med andra ord knappast om ”vissa situationer”, utan om majoriteten av situationer.

Tyvärr slutar det inte där. Exempelvis utgår Säkerhetspolisen från att avtalsmotparten är känd på förhand inom ramen för den lämplighetsprövning som numer ska ske inför att en upphandling ens genomförs. Hur en sådan lämplighetsbedömning ska ske i majoriteten av upphandlingssituationer, när avtalsmotparten inte är känd på förhand, sägs det däremot inte mycket om.

Det är med andra ord mycket välkommet att Säkerhetspolisen vägleder på detta svåra område, men nog hade det kanske kunnat önskas lite mer insikt i förhållande till upphandlingsfrågorna. Kanske vågar vi hoppas på att de snart uppdaterar vägledningen i dessa aspekter. Ska vi säga inom 1,5 år?

Viktor Robertson
advokat och senior specialist vid advokatfirman Kahn Pedersen

 

Annons

Lär dig mer om säkerhetsskyddad upphandling! Upphandling24 arrangerar en populär heldagsutbildning med Viktor Robertson för dig som lämnar uppdrag, använder tjänster eller annat som innebär att utomstående leverantörer får tillgång till säkerhetskänslig verksamhet och därför behöver veta när det behöver upphandlas genom säkerhetsskyddad upphandling. Läs mer här!

Läs mer: Säkerhetsskyddad upphandlingSäkerhetsskyddslagen

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Inköpare med inriktning Entreprenad, Tekniska konsulter och Drift & underhåll, Stockholm/Linköping
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Så vill upphandlarna ha dialog

– Ta alla chanser som finns till dialog med oss i offentlig sektor, säger Helena Sköld Lövgren, upphandlingschef i Uppsala. Hon menar att det kan påverka upphandlingen och ge grund för affärsmässiga avtal som är bra för alla.

Håll dig informerad

Prenumerera på Inköpsrådets kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Senaste inläggen

Vem ska besluta om avgift mot KKV?Vem ska besluta om avgift mot KKV?
Menar vi allvar med dialog?Menar vi allvar med dialog?
Sexmånadersfristen klargörsSexmånadersfristen klargörs
Pålitliga fakta bygger förtroendePålitliga fakta bygger förtroende
Flera mål i retur efter rättegångsfelFlera mål i retur efter rättegångsfel
Enbart sanningsförsäkran räcker inteEnbart sanningsförsäkran räcker inte
Bättre hållbara affärer nu!Bättre hållbara affärer nu!
Koncernbolags anbud inte självständigaKoncernbolags anbud inte självständiga
ANNONS FRÅN AFF

”Man vill ju vara med och påverka!”

En viktig princip inom Aff-forum är att alla beslutande organ och arbetsgrupper är partssammansatta. Det gör att materialet ska vara lika bra att använda vare sig du agerar som beställare eller leverantör – det är partsneutralt.

Nytt från Upphandling24

  • Stiftelser kan omfattas av LOU
  • UHM får krympt budget
  • Föreslås få starkare muskler
  • Så rundar kommunerna LOU
  • Tillbaka i konsultrollen
  • ”Hemlöshet” hotar anrik klubb
  • Stopp för omstritt avtal

Åsikter på sajten

  • Menar vi allvar med dialog?Ja tack. Äntligen någon som pratar om elefanten i rummet. Som leverantör har vi ett flertal tillfällen försökt. För det...
  • Fel förkasta försenad förklaringHåller med Ulfs resonemang här. Det verkar som att detta med onormalt låga anbud är en fortsatt gråzon och istället...
  • Priset måste utvärderasHögsta förvaltningsdomstolen (HFD) meddelade inte prövningstillstånd. Mål nr 3906-20.
  • Priset måste utvärderasHar HD tagit upp denna?
  • Flera mål i retur efter rättegångsfelHej David - ja, nämndemännen utses av regionfullmäktige efter nominering av partierna. Vid avgörande av mer komplexa eller omfattande mål...
  • Flera mål i retur efter rättegångsfelTack för intressant artikel. Är nämndemän även i dessa mål politiskt tillsatta ej lagfarna medborgare? Vad skulle de i så...
  • Koncernbolags anbud inte självständigaJag tycker att det är olyckligt att alla anbud som misstänks vara beroende av varandra förkastas. En lösning vore att...
  • Koncernbolags anbud inte självständigaJag tycker att själva faktumet att företag ingår i samma koncern, sfär eller har samma personer i ledande roll är...
  • Upprop för prisutvärdering på riktigtHej! Jag fick nog inte modellen riktigt att fungera men är intresserad att se hur det slår. Skulle även vara...
  • Fel förkasta försenad förklaringFör guds skull hoppas jag att någon tar detta till nästa instans. Om inte så har vi för tillfället noll...

Senaste inläggen

  • Vem ska besluta om avgift mot KKV?
  • Menar vi allvar med dialog?
  • Sexmånadersfristen klargörs
  • Pålitliga fakta bygger förtroende
  • Flera mål i retur efter rättegångsfel
  • Enbart sanningsförsäkran räcker inte
  • Bättre hållbara affärer nu!
  • Koncernbolags anbud inte självständiga
  • Terrorhot — så påverkas upphandlingar
  • Återanvändning av ESPD förenklas
  • Från hållbarhet till medvetenhet
  • Om stora nyttan med styrdokument
  • Fel förkasta försenad förklaring
  • LOU är ändå inte allt här i världen
  • Tolkning av aktivitetspliktens gränser