Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Domstolskoll
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Några betalar men ingen kan uteslutas

ExpertkommentarDet finns både för- och nackdelar med kollektiva nyttigheter. Exempel på sådana kan vara offentligt anordnade fyrverkerier, lekplatser eller vägar. De är exempel på varor som alla kanske inte vill vara med och betala för men ingen kan uteslutas från att ta del av resultatet, skriver Marcus Bäckström.

| 2023-03-16
Marcus Bäckström, upphandlingsstrateg i Simrishamn.

Det finns både för- och nackdelar med kollektiva nyttigheter. Dessa tänkte jag resonera kring i det här inlägget, men först en definition av begreppet.

I ekonomisk teori brukar man prata om ”kollektiva nyttigheter”. En kollektiv nyttighet kännetecknas av två saker:

  • En persons konsumtion av varan påverkar inte huruvida en annan person också kan konsumera varan.
  • Det är inte möjligt att utesluta någon från att konsumera varan.

Exempel på kollektiva nyttigheter kan vara offentligt anordnade fyrverkerier, lekplatser eller vägar. Samtliga dessa är exempel på varor som alla kanske inte vill vara med och betala för, men när de väl är betalda så är det svårt att utesluta någon från att ta del av resultatet.

Problemet med sådana varor är ofta kopplade till det ekonomiska begreppet ”free rider”, det vill säga att personer som inte är med och betalar för varan ändå drar nytta av den. Det kan till exempel leda till en överanvändning av varan, vilket gör det dyrare för dem som faktiskt betalat för och använder den.

Men varför skriver jag om detta på en sida dedikerad till offentlig upphandling? Jo, för i många organisationer så är nog upphandlingsfunktionen att betrakta som en kollektiv nyttighet.

Vi är finansierade av en central budget och finns till för att hjälpa verksamheterna med upphandlingsfrågor. En enskild verksamhet behöver dock inte tänka på var pengarna kommit ifrån eller hur vi är finansierade, när vi väl finns så har de rätt att nyttja oss vid behov.

Det är i grunden ett bra upplägg för det uppmuntrar till att konsultera upphandlare – men kan det också leda till problem och hur förhindrar vi överutnyttjade? Vi kan låta följande exempel illustrera ett bekymmer med upplägget.

En organisation vill köpa ett it-system för att effektivisera sin verksamhet. Man sammanställer beräknade kostnader och nyttor enligt nedan:

Område

Tidsåtgång/Tidsvinst/Kostnad

Förstudie

– 50 timmar

Upphandling

– 200 timmar

Införandeprojekt

– 100 timmar

Kostnad införandeprojekt

50 000 kronor

Löpande kostnad

10 000 kr per månad

Tidsvinst i verksamheten till följd av införandet

20 timmar per månad

Kvalitetshöjning

Marginell

Verksamheten ser förstås en vinst med att kunna spara 20 timmar per månad inom sin verksamhet samtidigt som man erbjuder en något högre kvalitet till dem som ska använda systemet.

Men är man verkligen beredd att lägga 350 timmar för att realisera den vinsten? Förmodligen inte. Men det är här som ett av problemen med upphandlaren som en kollektiv nyttighet kommer in. För tänk om verksamhetens kalkyl i stället ser ut såhär:

 

Tidsåtgång/tidsvinst/kostnad

Område

Verksamhet

Upphandlingsenhet

Förstudie

 

– 50 timmar

Upphandling

 

– 200 timmar

Införandeprojekt

 

– 100 timmar

Kostnad införandeprojekt

50 000 kronor

 

Löpande kostnad

10 000 kr per månad

 

Tidsvinst i verksamheten till följd av införandet

20 timmar per månad

 

Kvalitetshöjning

Marginell

 

Plötsligt ser kalkylen mer intressant ut för verksamheten. Problemet med en uppdelning enligt den ovan är, som tidigare konstaterats, att det finns risk att den kollektiva nyttigheten (i det här fallet upphandlingsfunktionen) överutnyttjas.

Det är inte effektivt för organisationen som helhet att införa ett system, och bara för att en stor del av tidsåtgången hamnar ”någon annanstans” så blir inte beslutet bättre för organisationen som helhet. Ska man dra resonemanget till sin spets kan det leda till att upphandlare hjälper verksamheten med allt möjligt som man inte bedömer att det är rimligt att lägga tid på själv – reklamera en trasig penna värd 5 kronor, genomföra ett direktköp av en gatupratare för 1 200 kronor eller upphandla ramavtal för avtalsområden där kommunen köper för 5 000 kronor per år.

Jag tror på idén med en stark, central upphandlingsfunktion som kan hjälpa verksamheterna med att genomföra offentliga upphandlingar. Men jag tror det är lika viktigt att det finns ett strikt regelverk kring vem som gör vad i en upphandlingsprocess för att undvika överutnyttjande av den centrala funktionen.

Visst kan man lägga över mer och mer arbetsuppgifter på en central upphandlingsfunktion för att verksamheten ska ”slippa” göra upphandlingar, men är det verkligen alltid det mest effektiva sättet att hantera det på? I stället bör man resonera kring var i organisationen olika delar av inköpsprocessen bäst hanteras, formalisera det och sedan anpassa den centrala upphandlingsfunktionen därefter.

Kanske är det mest effektiva att direktupphandlingar sköts ute i verksamheten och inte hos någon centralt anställd ”direktupphandlare”? Och visst måste väl verksamheten själv vara bäst lämpad att ställa krav på de varor och tjänster som man vill köpa in? Givetvis i samarbete med den centrala upphandlingsfunktionen.

Hur bör då en optimal kalkyl se ut för inköp av ovan nämnda it-system? Det kan inte jag svara på – varje organisation måste titta på vilka rutiner och resurser man har tillgång till internt och göra sin egen bedömning. I vår kommun med våra rutiner och arbetssätt hade väl den korrekta kalkylen sett ut enligt nedan:

 

Tidsåtgång/tidsvinst/kostnad

Område

Verksamhet

Upphandlingsenhet

Förstudie

– 40 timmar

– 10 timmar

Upphandling

– 120 timmar

– 80 timmar

Införandeprojekt

– 80 timmar

– 20 timmar

Kostnad införandeprojekt

50 000 kronor

 

Löpande kostnad

10 000 kr per månad

 

Tidsvinst i verksamheten till följd av införandet

20 timmar per månad

 

Kvalitetshöjning

Marginell

 

Är det fortfarande värt att genomföra en upphandling? Det får verksamheten bedöma. Men de kommer att göra det på rätt grunder och om de ser en vinst med det så kommer de få ett professionellt stöd genom hela processen.

För även om vi ska undvika att överanvända kollektiva nyttigheter så är det lika mycket resursslöseri om de kollektiva nyttigheterna inte används alls.

Marcus Bäckström
Upphandlingsstrateg
Simrishamns kommun

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Marcus Bäckström

Marcus Bäckström
Marcus Bäckström är upphandlingsstrateg i Simrishamns kommun. Sedan 2014 skriver han om hur upphandlingsarbetet ser ut i en liten kommun på bloggen upphandlingsbloggen.se. Han utsågs 2020 till Årets Inköpare av Sveriges Offentliga Inköpare.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars
  • LOU på två dagar | 19-20 april
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 3 maj
  • Hållbar upphandling | 10 maj
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj
  • Anbudsutvärdering | 18 oktober
  • Agil upphandling | 19 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 25-26 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Hösten 2023
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2023
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | Hösten 2023
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2023

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Håll dig informerad

Prenumerera på Inköpsrådets kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Senaste inläggen

Kunskap och rutin för hållbara affärerKunskap och rutin för hållbara affärer
Vad omfattas egentligen av sekretess?Vad omfattas egentligen av sekretess?
Dialogmöten höjer konstens kvalitetDialogmöten höjer konstens kvalitet
Då ska ska-kraven vara uppfylldaDå ska ska-kraven vara uppfyllda
Det positiva med överprövningDet positiva med överprövning
Några betalar men ingen kan uteslutasNågra betalar men ingen kan uteslutas
Bevis för onormalt lågt pris i anbudBevis för onormalt lågt pris i anbud
Intervallutvärderingens sista suckIntervallutvärderingens sista suck
ANNONS FRÅN AFF

Undvik missförstånd, konflikter och juridiska tvister

Aff behövs för att alla ska hitta ett gemensamt språk, för att minska risken för tvister och för att öka kvaliteten, säger Philip Österlund, vd på Aff

Nytt från Upphandling24

  • Tar sikte på -30 och -45
  • Enighet i Örebro om klimatkrav
  • Går längre än EU kräver
  • Vill se nej till 30 motioner
  • Baxar undantagsförslag vidare
  • ”Ta ansvar för uttjänt IT”
  • Riksbanken utreder oegentligheter

Åsikter på sajten

  • Det positiva med överprövningIakttagelserna är artikeln är mycket viktiga. Det är synd att en liknande insikt av hur avgörande leverantörsengagemang är för sunda...
  • Det positiva med överprövningHej! Som du är inne på finns det helt klart många överprövningar som enbart uppstår på grund av att någon...
  • Det positiva med överprövningHej Olle, Intressant perspektiv på överprövningar och KKV:s framtida roll! Jag tror jag håller med, till viss del i alla...
  • Intervallutvärderingens sista suckVet inte riktigt om jag delar påståendet att "Det är svårt att tolka domen på något annat sätt än att...
  • Så kan priser justeras utan indexklausulDirektivet är faktiskt tydligt i den delen, man behöver bara läsa den mer noggrant. Instämmer med Anders.
  • Intervallutvärderingens sista suckBer om ursäkt men den intressanta analysen är tyvärr felaktig. Det finns inget förbud mot att använda modellen som berörs...
  • Bevis för onormalt lågt pris i anbudApplåder för mycket bra analys!
  • Intervallutvärderingens sista suckHur långt ska vi gå i vår iver att undvika intervall? Ska vi enbart tillåta linjära skalor och vad är...
  • Intervallutvärderingens sista suckSom upphandlare kan vi kan förbjuda negativa priser. En upphandlande organisation får ställa krav som förbjuder delpriser med negativa värden....
  • Bevis för onormalt lågt pris i anbudHoppas att HFD tar upp detta. Så viktig fråga.

Senaste inläggen

  • Kunskap och rutin för hållbara affärer
  • Vad omfattas egentligen av sekretess?
  • Dialogmöten höjer konstens kvalitet
  • Då ska ska-kraven vara uppfyllda
  • Det positiva med överprövning
  • Några betalar men ingen kan uteslutas
  • Bevis för onormalt lågt pris i anbud
  • Intervallutvärderingens sista suck
  • Medvetet oförstående eller okunniga?
  • Hittade vägen till nya normer
  • Förutsättningar för prisavdrag
  • Professionalisering och politisering
  • Samarbete för hållbara behov
  • Förhandling ur långsiktigt perspektiv
  • Inköpen måste ingå i det civila försvaret