Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Lågt men inte onormalt lågt anbud

RättsfallsanalysI ett nytt avgörande har Kammarrätten i Stockholm slagit fast att Ekerö kommun brutit mot de upphandlingsrättsliga reglerna genom att förkasta ett anbud som onormalt lågt trots att bolaget kunnat lämna en förklaring till priserna. Philip Thorell och Sarah Ek, Hannes Snellman Advokatbyrå, analyserar domen.

| 2024-05-24
Philip Thorell och Sarah Ek, Hannes Snellman Advokatbyrå.

Sammanfattning
I ett mål som rörde en upphandling av bemanningstjänster för bland annat skolpersonal fann kammarrätten att Ekerö kommun brutit mot de upphandlingsrättsliga reglerna genom att felaktigt förkasta ett anbud som onormalt lågt, trots att bolaget kunnat lämna en förklaring till de anbudspriser som angetts.

Bakgrund
Ekerö kommun upphandlade bemanningstjänster som avsåg fyra delområden. Bemannia lämnade anbud i två anbudsområden, skol- och förskolepersonal samt administrativ personal. Båda dessa förkastades av kommunen eftersom anbudspriserna för flera av yrkeskategorierna som angetts i anbudet bedömdes som onormalt låga.

Bolaget ansökte om överprövning och yrkade att upphandlingen skulle rättas på så sätt att deras anbud togs upp till utvärdering. Bolaget angav som att kommunen felaktigt hade förkastat anbuder och att de priser som bolaget hade offererat inte på något sätt kunde anses vara onormalt låga.

Av bolagets förklaring framgick att bolaget vid prissättningen av de efterfrågade tjänsterna utgått ifrån aktuell lönestatistik samt de kravprofiler som angetts i upphandlingsdokumentet för aktuell personal, som samtliga krävde begränsad eller ingen arbetslivserfarenhet. Bolaget utgick därför från att personalen kunde vara relativt ung och använde lönestatistik för ett yngre åldersintervall som utgångspunkt.

Kommunen bestred bolagens ansökan och anförde som grund i huvudsak att bolagets anbud framstått onormalt låg med hänsyn till flera omständigheter. Bolagets kalkyl hade baserats på ett snävt intervall och flera av yrkeskategorierna kräver flera års högskoleutbildning. Det var därför en ytterst begränsad krets av potentiella kandidater som bolaget skulle kunna erbjuda kommunen inom ramen för avtalet. Enligt kommunen hade det varit mer relevant att utgå ifrån statistik om genomsnittslön baserad på utbildningsnivå.

Förvaltningsrätten konstaterade att det följer av EU-praxis att det är den upphandlande myndigheten som har att visa att anbudspriset är onormalt lågt i förhållande till den tjänst som ska upphandlas och att det anbudets seriositet därför kan ifrågasättas. Det är sedan anbudsgivaren som ska ge in bevisning som förklarar det låga priset och som har att visa att anbudet är seriöst menat.

Kommunen har, enligt förvaltningsrättens mening, en relativt stor frihet (eller ”bedömningsmarginal” som det också kallas i domskälen) att avgöra vad som ska anses vara ett onormalt lågt anbud samt om en leverantörs förklaringar ska anses tillräckliga för att anbudet ska utvärderas eller trots förklaringarna förkastas. Detta under förutsättning att de grundläggande principerna för offentlig upphandling inte överträds.

Förvaltningsrätten konstaterade att kommunen har en skyldighet i sin bedömning av anbudet att säkerställa att upphandlingen är effektiv bland annat i den meningen att den ska säkerställa att leverans kan ske i enlighet med avtalet.

Om ett onormalt lågt anbud visserligen kan förklaras, men trots det inger farhågor beträffande leveranssäkerhet, kan det hävdas att det allmänna kravet på att en upphandlande myndighet ska iaktta skälig omsorg vid förberedandet av en upphandling leder till att det finns ett mycket litet utrymme för myndigheten att anta ett sådant anbud.

Förvaltningsrätten ansåg att kommunen vid en jämförelse av bolagets anbud med andra anbud i upphandlingen, tidigare genomförd upphandling och kommunens interna kostnader hade haft anledning att bedöma att bolagets anbudspris framstod onormalt lågt. Frågan var således om bolaget lämnat en tillfredsställande förklaring till de onormalt låga anbuden.

Förvaltningsrätten instämde i vad kommunen anfört, det vill säga att bolagets användning av lönestatistik för unga personer innebar att bolaget i praktiken endast skulle kunna erbjuda en begränsad krets av potentiella kandidater. I förening med bland annat de långa resvägar som kunde bli aktuella för personal inom kommunen, vilket man ansåg borde ha beaktats vid prissättningen, fann förvaltningsrätten att kommunen haft skäl att förkasta bolagets anbud.

Bolaget överklagade förvaltningsrättens dom till kammarrätten.

Kammarrättens dom
Kammarrätten ansåg i likhet med förvaltningsrätten att kommunen haft skäl för sin bedömning att anbudet framstod onormalt lågt. Det hade därför funnits en skyldighet för kommunen att begära en förklaring av det låga priset. Kammarrätten konstaterade även att det är bolaget som ska ge in bevisning som förklarar det låga priset samt att bevisbördan måste ställas i proportion till den avvikelse som ska förklaras.

Av handlingarna i målet framgick att bolagets anbudspriser var cirka 12–18 procent lägre än medelpriserna i upphandlingen och cirka 4–11 procent lägre än de lägsta godtagna anbuden. Detta ansågs inte vara betydande avvikelser. 

Kammarrätten tyckte även att bolagets förklaringar var detaljerade och noggrant redovisade. Bolaget hade förklarat hur de tog fram anbudspriserna, att de använde breda lönespann och vilka marginaler bolaget räknat med för att bekosta till exempel utbildning, administration, försäkring, eventuell sjuklön och vinst.

Kammarrätten ansåg sammanfattningsvis inte att anbudspriserna saknade affärsmässighet eller att de gav befogad anledning att anta att det låga anbudet skulle leda till leveransvägran eller till att upphandlingen inte skulle få avsett resultat. Det hade därför inte funnits grund att förkasta bolagets anbud såsom onormalt lågt.

Analys
Kammarrättens dom betonar att även om bevisbördan för att det finns godtagbara förklaring till det låga priset ligger på anbudsgivaren, så måste den ställas i proportion till den avvikelse som ska förklaras. I detta fall ansåg inte kammarrätten att avvikelserna var betydande, vilket lett till att bevisbördan minskat.

Att avvikelserna inte ansetts vara betydande är enligt vår mening dock överraskande givet att det trots allt rört sig om ganska stora avvikelser från medelpriset och de lägsta godtagna anbuden för en typ av bemanningstjänster där leverantörernas kostnadsbild typiskt sett är likvärdiga.

Eftersom kammarrätten ansåg att bolaget kunde redovisa rimliga förklaringar till anbudspriset hade kommunen inte haft rätt att förkasta anbudet. Detta trots den relativt stora friheten som upphandlande myndigheter har att avgöra om en leverantörs förklaringar ska anses tillräckliga för att anbudet ska utvärderas.

Domen tjänar som en påminnelse om att kraven för att förkasta ett anbud enligt reglerna om onormalt låga anbud är högt ställda. Den upphandlande myndighetens ”bedömningsmarginal” att avgöra om det finns farhågor att leverantören inte kommer fullgöra uppdraget enligt ett onormalt lågt anbud är viktig, särskilt eftersom myndigheten oftast själv är bäst lämpad att bedöma det.

I det här fallet gjorde exempelvis kommunen gällande att det vid bedömningen av anbudet var nödvändigt att beakta de särskilda förutsättningarna som fanns i kommunen, till exempel det faktum att det var lång och icke-ersatt restid till flera platser där tjänsterna skulle tillhandahållas, vilket påverkade den lönenivå som skulle krävas för att bemanna enligt uppdraget. Med det sagt är det dock givetvis minst lika viktigt att bedömningsmarginalen gränser kan prövas i domstol.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Stockholm, mål nr 7295–23

Juristpanelen

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: AnbudOnormalt lågt anbudRättsfallsanalysUpphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling
  • Välkomnar försörjningsavtal

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl