Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Introducerar klimatkrav med tre nivåer

Klimatkrav som kan minska klimatpåverkan med upp till 50 procent har publicerats av Upphandlingsmyndigheten inom ramen för ett regeringsuppdrag där myndigheten samverkar med Boverket.

| 2021-10-27
Jens Johansson, Upphandlingsmyndigheten.

De nya klimatkraven är nu en del av Upphandlingsmyndighetens hållbarhetskriterier för anläggningsbyggande.

Förebild är Trafikverkets ”trappa” med tre ambitionsnivåer, där kraven kan minska klimatpåverkan med 15, 30 eller 50 procent.

Upphandlingsmyndigheten påpekar att bygg-fastighet-mark som inköpskategori står för nästan 40 procent av de offentliga inköpens klimatpåverkan och att upphandlande organisationer behöver stöd för att ställa klimatkrav vid entreprenader och konsulttjänster vid stora anläggningsprojekt.

-Anläggningssektorn står för en stor del av hela byggsektorns klimatpåverkan, så det är viktigt att klimatpåverkan från denna också minskar, säger Jens Johansson, hållbarhetsspecialist på Upphandlingsmyndigheten.

-Det finns redan mycket som kan göras nu. Mest avgörande är naturligtvis besluten om och var man ska bygga men det är kanske inte lika ofta föremål för upphandling. Där bör man utifrån klimataspekter se över hur uppdragsspecifikationen formuleras till upphandlade konsulter.

-Det som kan göras när projekten och korridorer för dragning väl har bestämts är att optimera byggnadskonstruktioner utifrån klimatpåverkan, byta material mot material med mindre klimatpåverkan och liknande, att minska transporter av schaktmassor, att minska tomgångskörning, se över kraftförsörjning med mera.

De nya klimatkraven riktar sig i första hand till offentliga beställare som upphandlar konsulter för en tidig fas av byggprocessen, projekteringsuppdrag samt total- eller utförandeentreprenad.

Upphandlingsmyndigheters stöddokument täcker bland annat in beräkningar för att jämföra klimatpåverkan genom olika krav jämfört med traditionella arbetssätt.

Kraven specificerar även en handlingsplan för klimatarbete som grund för en miniminivå för entreprenörer.

Upphandlingsmyndigheten och Boverket fick ifjol ett regeringsuppdrag att främja minskad klimatpåverkan vid offentlig upphandling av bygg-, anläggnings- och fastighetsentreprenader

Arbetet ska redovisas för regeringskansliet mot slutet av året och Jens Johansson pekar på att myndigheterna ”levererat” under året.

-Upphandlingskrav för att minska klimatbelastning inom husbyggnad och inom anläggningsbyggnad är några av leveranserna. Vi kommer publicera fler upphandlingskrav för minskning av klimatpåverkan men även med annat stöd., säger Jens Johansson och tillägger att samverkan skett med Boverket om klimatkrav för fastigheter, exempelvis hållbarhetskriterier vid nybyggnation av flerbostadshus.

Annons

Är du intresserad av entreprenadupphandling?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning för dig som arbetar med entreprenadupphandlingar. En intensiv tvådagarskurs som ger förståelse för entreprenadupphandlingens olika steg, standardavtal, uppföljning och mycket mer.
Läs mer här!

Läs mer: Entreprenad KlimatpåverkanUpphandlingsmyndigheten

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt